Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-212/08-2/IK
z 8 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-212/08-2/IK
Data
2008.05.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów


Słowa kluczowe
dokumentacja
dostawa towarów
dostawa wewnątrzwspólnotowa
Francja
sprzedaż towarów


Istota interpretacji
w przedmiotowej sytuacji wewnątrzwspólnotową dostawę towarów stanowi sprzedaż papieru przed powstaniem jakichkolwiek strat, a nie po wykonaniu usługi przez Drukarnię. obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się, jeśli podatnik dokonujący dostawy towarów otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w banku krajowym w terminie 60 dni od dnia wydania towaru. Dowodami do zastosowania 0% stawki są dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju



Wniosek ORD-IN 669 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2008r. (data wpływu 11 lutego 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towaru (papieru) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towaru (papieru).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X – F z siedzibą we Francji jest podatnikiem zarejestrowanym dla celów podatku od towarów i usług (dalej podatek VAT) w Polsce, jak również posiada numer identyfikacyjny VAT-UE, pozwalający na dokonywanie transakcji wewnątrzwspólnotowych. Od chwili rejestracji dla potrzeb podatku VAT w Polsce, tj. czerwca 2006r. Spółka dokonuje sprzedaży towarów (papieru) na rzecz podatnika mającego siedzibę we Francji (Kontrahent) będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej we Francji.

Na życzenie Kontrahenta oraz na mocy porozumienia zawartego pomiędzy Kontrahentem a zakładem poligraficznym w Polsce (dalej: Drukarnia) towar będący przedmiotem sprzedaży jest dostarczany przez Spółkę najpierw do Drukarni w celu zadrukowania i wytworzenia z niego produktu finalnego – książki telefonicznej. Po wykonaniu przez Drukarnię przedmiotowych usług papier będący przedmiotem sprzedaży (już w postaci książek t) jest wywożony z Polski bezpośrednio do Kontrahenta we Francji. Papier dostarczany przez Spółkę do Drukarni przeznaczony jest wyłącznie do wykonania na nim wyżej opisanych usług na zlecenie Kontrahenta. Specyfika procesu produkcji książek telefonicznych powoduje, iż w toku produkcji powstają straty w papierze (resztki, nieprawidłowo zadrukowany papier itp.). W konsekwencji ilość papieru (wyrażona w kg), która jest sprzedawana przez Spółkę (zafakturowana na fakturze wystawianej przez Spółkę na rzecz Kontrahenta) i bezpośrednio przekazywana do Drukarni w celu wykonania wspomnianych usług, w większości przypadków nie odpowiada wadze książek stanowiących wyrób gotowy. Straty powstałe w procesie produkcji książek są niezawinionej wynikają z procesu technologicznego. Drukarnia nie jest w stanie precyzyjnie oszacować/przewidzieć ilości papieru, który ulegnie zniszczeniu podczas procesu produkcyjnego książek.

Z tytułu sprzedaży towaru na rzecz Kontrahenta, Spółka otrzymuje zapłatę na rachunek w banku krajowym we Francji, tj. w kraju siedziby obu stron kontraktu, w terminie 60 dni od dnia przekazania papieru do Drukarni. Dodatkowo, dokumentem potwierdzającym, że przekazywane Drukarni towary (papier) zostaną po wykonaniu na nich usług wywiezione do Francji, jest trójstronna (Umowa) zawarta pomiędzy zaangażowanymi stronami (tj. Spółką, Kontrahentem i Drukarnią).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przedstawionej sytuacji mają zastosowanie przepisy § 7a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: Rozporządzenie), a w konsekwencji, Spółka ma prawo do zastosowania stawki 0% w stosunku do całości przekazywanego do Drukarni papieru, pomimo strat papieru w toku produkcji w miesiącu wystawienia faktury na rzecz Kontrahenta...

Czy umowa jest wystarczającym dowodem na to, iż wyroby gotowe opuszczą terytorium kraju, dzięki czemu spełniony jest warunek § 7a ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia...

Czy zapłata, którą otrzymuje Spółka od kontrahenta na rachunek w banku kraju siedziby – tj. we Francji w terminie 60 dni od dnia wydania towaru spełnia warunek zawarty w przepisie § 7a ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 7a ust. 1 Rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się do towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług - na terytorium kraju, - usług na ruchomym majątku rzeczowym, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Przepis § 7a ust. 2 w/w Rozporządzenia stanowi, iż przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy spełni łącznie następujące warunki:

  1. jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE i w zgłoszeniu rejestracyjnym zgłosił, że zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów;
  2. przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ( tj. usługi na ruchomym majątku rzeczowym) ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT);
  3. wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;
  4. otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w banku krajowym w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;
  5. posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o VAT, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Z brzmienia powyższego przepisu wynika, iż możliwe jest zastosowanie 0% stawki podatku VAT dla dostawy dokonywanej na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej, które to towary przed dokonaniem ich ostatecznego wywozu poddawane są w Polsce na ruchomym majątku rzeczowym oraz gdy spełnione są łącznie w/w przesłanki.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawa Spółka pragnie zauważyć, iż spełnia wszystkie w/w przesłanki uprawniające ja dla zastosowania 0% dla dostawy papieru na rzecz Kontrahenta. W szczególności:

  • Spółka zarejestrowana jest jako podatnik VAT UE na terytorium Polski i w zgłoszeniu rejestracyjnym zgłosiła, że zamieza dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów
  • przed dostarczeniem towaru Kontrahentowi Spółka przekazuje towar Drukarni, która na zlecenie Kontrahenta dokonuje zadrukowania papieru i wytwarza książki telefoniczne (na towarze zostają zatem wykonane usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o VAT;
  • Spółka wykazuje dostawy na rzecz Kontrahenta w deklaracji VAT-7 oraz w informacji podsumowującej VAT-UE za okres, w którym wystawiona jest faktura stwierdzająca dokonanie dostawy towarów - jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;
  • Spółka otrzymuje zapłatę na krajowy rachunek bankowy w kraju siedziby – tj. we Francji w terminie 60 dni od dnia wydania towaru;
  • Spółka zawarła umowę, z której wynika, ze papier po wykonaniu przez Drukarnię usługi zostaje dostarczony Kontrahentowi do Francji.

Zdaniem Spółki Umowa, na mocy której Spółka przekazuje do Drukarni sprzedany Kontrahentowi zagranicznemu papier stanowi dokument, o którym mowa w § 7a ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia. Stanowi ona bowiem, iż papier będący przedmiotem dostawy na rzecz Kontrahenta z Francji zostanie przez Spółkę dostarczony do Drukarni w celu jego zadrukowania i wytworzenia produktu finalnego – książki telefonicznej. Gotowe książki zostaną następnie wywiezione przez Drukarnię do Francji na zlecenie Kontrahenta zagranicznego. Przedmiotową dostawę (sprzedaż papieru Kontrahentowi) Spółka ma prawo zatem wykazać jako wewnątrzwspólnotową dostawę towaru opodatkowaną preferencyjną stawką – 0% już w momencie wystawienia faktury dokumentującej transakcje dostawy towarów (mimo, iż sprzedany towar w chwili wystawienia faktury nie zostaje bezpośrednio wywożony do Francji. Umowa wskazuje jednak jednoznacznie, że intencją sprzedawcy i nabywcy jest wywiezienie towaru z Polski do Francji, po wykonaniu przez podmiot trzeci usługi drukowania.

Zdaniem Spółki wspomniany przepis Rozporządzenia wskazuje, że warunkiem zastosowania stawki 0% jest posiadanie dokumentów, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi wykonującemu na nich określone usługi zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju (tj. z Polski). Nie precyzuje on jednak, jakie dokumenty należy uznać za spełniające wskazany warunek oraz kiedy podatnik ma prawo zastosować preferencyjna stawkę VAT.

Dlatego też Spółka uważa, iż przedmiotową Umowę można uznać za dokument, o którym mowa w § 7a ust. 2 pkt 5 rozporządzenia. Ponieważ porozumienie zawarte przez Spółkę z Kontrahentem i Drukarnią świadczy o zamiarze wywozu papieru w postaci książek telefonicznych z terytorium Polski (tj. po wykonaniu usługi drukowania) Spółce przysługuje prawo do zastosowania 0% stawki VAT w momencie wystawienia faktury i przekazania towaru do dysponowania Kontrahentowi – tu dostarczeniu go do drukarni.

Ilość papieru wykazana na fakturze wystawionej przez Spółkę na rzecz Kontrahenta i faktycznie wywieziona przez Drukarnię różni się od tej wywiezionej przez Drukarnię w postaci książek telefonicznych do Francji. Nie wpływa to jednak, zdaniem Spółki, na jej prawo do zastosowania stawki 0% do całości wystawionej faktury. Dostawa papieru na rzecz Kontrahenta ma miejsce już w momencie przekazania papieru do Drukarni. Tym samym, w momencie dostawy papieru, przechodzi na Kontrahenta prawo do rozporządzania przedmiotowym towarem jak właściciel, a w szczególności spoczywa na nim ryzyko związane z utratą towaru (w tym strat materiału w toku produkcji).

W rezultacie, zdaniem Spółki, ma ona prawo do zastosowania preferencyjnej stawki w stosunku do całości przekazanego papieru, ponieważ straty w materiale (ilości towaru) powstają dopiero po przekazaniu prawa własności na Kontrahenta oraz w trakcie procesu produkcyjnego książek wykonywanego na jego zlecenie. Straty powstałe w procesie produkcji są niezależne od Spółki i stanowią straty niezawinione, na których ilość Spółka nie ma wpływu (dokładne wyliczenie strat stanowi dodatkowo tajemnicę handlową Drukarni, która nie przekazuje takiej informacji Spółce).

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, do rozliczenia przedmiotowej transakcji sprzedaży papieru na rzecz Kontrahenta ( w tej sytuacji, kiedy przed wywiezieniem z terytorium Polski Towar podlega przetworzeniu) ma w pełni zastosowanie przepis § 7a Rozporządzenia. W konsekwencji Spółka wnosi o potwierdzenie, jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z § 7a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97, poz. 970 ze zm.), obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się do towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

W myśl § 7a ust. 2 ww. rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy towarów:

  1. jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE i w zgłoszeniu rejestracyjnym zgłosił, że zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów;
  2. przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy;
  3. wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;
  4. otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w banku krajowym w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;
  5. posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz Kontrahenta będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej we Francji. Spółka dostarcza towar (papier) najpierw do Drukarni celem zadrukowania i wytworzenia z niego produktu finalnego – książki telefonicznej. Zdaniem Spółki wykonane usługi zostają wykonane na ruchomym majątku rzeczowym (papierze) . Po wykonaniu przez Drukarnię przedmiotowych usług papier będący przedmiotem sprzedaży (już w postaci książek telefonicznych) jest wywożony z Polski bezpośrednio do Kontrahenta we Francji. Ilość papieru (wyrażona w kg), która jest sprzedawana przez Spółkę (zafakturowana na fakturze wystawianej przez Spółkę na rzecz Kontrahenta) i bezpośrednio przekazywana do Drukarni w celu wykonania wspomnianych usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przepis § 7a ww. rozporządzenia Ministra Finansów będzie miał zastosowanie i w konsekwencji Spółka będzie miała prawo do zastosowania stawki 0% w stosunku do całości przekazywanego do Drukarni papieru, pomimo strat papieru w toku produkcji w miesiącu wystawienia faktury na rzecz Kontrahenta. Jak sam Podatnik wskazał, straty powstałe w procesie produkcji książek są niezawinione i wynikają z procesu technologicznego, a sprzedawany przez Spółkę papier jest zafakturowany w ilości całkowitej przed powstaniem jakichkolwiek strat. Tak więc, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji wewnątrzwspólnotową dostawę towarów stanowi sprzedaż papieru przed powstaniem jakichkolwiek strat, a nie po wykonaniu usługi przez Drukarnię.

Natomiast zapłata, którą Spółka otrzymuje od Kontrahenta na krajowy rachunek bankowy w kraju siedziby – tj. we Francji w terminie 60 dni od dnia wydania towaru nie spełnia warunku zawartego w § 7a ust. 2 pkt 4 ww. rozporządzenia tj. do zastosowania stawki 0%.

Z powyższego przepisu wynika, że obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się, jeśli podatnik dokonujący dostawy towarów otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w banku krajowym w terminie 60 dni od dnia wydania towaru. Z brzmienia literalnego tego przepisu nie wynika, aby mowa w nim była o rachunku bankowym w kraju siedziby podatnika. Sformułowanie zawarte w powyższym przepisie odnosi się do banku w kraju, w którym dokonano czynności, w tym przypadku sprzedaży papieru przez Podatnika, a nie do banku w kraju siedziby Spółki tj. we Francji. Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tak więc dokonanie zapłaty Spółki na krajowy rachunek bankowy w kraju siedziby – tj. we Francji w terminie 60 dni od dnia wydania towaru nie spełnia warunku do zastosowania stawki 0% przewidzianego powyższym przepisem rozporządzenia.

Ponadto tut. organ podatkowy nie zgadza się również z opinią Spółki, że umowa zawarta między zaangażowanymi stronami tj. Spółką, Kontrahentem i Drukarnią jest wystarczającym dowodem, iż wyroby gotowe opuszczą terytorium kraju dzięki czemu spełniony będzie warunek § 7a ust. 2 pkt 5 ww. rozporządzenia. Jak wspomniano wyżej w przedmiotowej sytuacji wewnątrzwspólnotową dostawę towarów stanowi sprzedaż papieru, a nie wykonanie usługi przez Drukarnię. W tej sytuacji znajduje więc zastosowanie art. 42 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Dowodami, o których mowa, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

  1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
  2. kopia faktury,
  3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Ponadto tut. organ podatkowy informuje, że do zastosowania obniżonej do wysokości 0% stawki podatku muszą być spełnione łącznie wszystkie warunki wynikające z ww. § 7a rozporządzenia Ministra Finansów, co w przedmiotowej sprawie nie ma miejsca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj