Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-79/08-2/GJ
Data
2008.03.31
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
napoje
poczęstunki
podatek
składka członkowska
usługi gastronomiczne
wydatek
zadania statutowe
zwolnienie
Istota interpretacji
Czy dochody Związku przeznaczone na wydatki na organizację spotkań w siedzibie Związku w szczególności wydatki na napoje lub poczęstunek lub wydatki na usługi gastronomiczne w centrach konferencyjnych, hotelach lub restauracjach, w których organizowane są spotkania, których celem jest realizacja zadań statutowych Związku z następującymi podmiotami:członkami Związku, przedstawicielami organów administracji państwowej i partnerów społecznych (inne organizacje branżowe), przedstawicielami firm świadczących usługi na rzecz Związku lub na rzecz jego członków
Wniosek ORD-IN
401 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku przedstawione we wniosku z dnia 18.12.2007r (data wpływu 31.12.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego dochodów przeznaczonych na organizację spotkań - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31.12.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego dochodów w części przeznaczonej na organizację spotkań.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Związek Pracodawców ( następca Stowarzyszenia) realizując swoje cele statutowe, do których należy m.in. ochrona praw członków oraz reprezentowanie ich interesów wobec organów administracji, innych organizacji, instytucji i podmiotów w Polsce i Unii Europejskiej, tworzenie instytucjonalnej platformy współpracy między zagranicznym i polskim przemysłem farmaceutycznym oraz współpraca z organizacjami profesjonalnymi w dziedzinie ochrony zdrowia i opieki społecznej i podmiotami świadczącymi usługi na rzecz firm farmaceutycznych , organizuje posiedzenia organów statutowych i grup roboczych członków Związku, spotkania z partnerami społecznymi, przedstawicielami organów administracji, innych organizacji branżowych oraz firm świadczących usługi na rzecz członków Związku jak również na rzecz samego Związku. Pracownicy Związku uczestniczą także w spotkaniach z członkami Związku. Spotkania organizowane są w miarę możliwości w siedzibie Związku , jak również poza jej siedziba ( centra konferencyjne, hotele restauracje itp.)
W związku z powyższym zdarzeniem przyszłym Związek zwrócił się z pytaniem:
Czy dochody Związku przeznaczone na wydatki na organizację spotkań w siedzibie Związku w szczególności wydatki na napoje lub poczęstunek lub wydatki na usługi gastronomiczne w centrach konferencyjnych, hotelach lub restauracjach, w których organizowane są spotkania, których celem jest realizacja zadań statutowych Związku z następującymi podmiotami:
- członkami Związku,
- przedstawicielami organów administracji państwowej i partnerów społecznych (inne organizacje branżowe),
- przedstawicielami firm świadczących usługi na rzecz Związku lub na rzecz jego członków
- podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego dla osób prawnych, jeżeli są ponoszone w całości z przychodu Związku uzyskiwanego z tytułu składek członkowskich...
W opinii Związku , zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, organizacji pracodawców i partii politycznych , działających na podstawie odrębnych ustaw- w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Związek jest organizacją pracodawców , nie prowadzi działalności gospodarczej, a jej dochody niemal wyłącznie ( 97%) stanowią składki członkowskie. Realizacja celów statutowych w szczególności ochrona praw członków Związku oraz reprezentowanie ich interesów wobec organów władzy, administracji państwowej i samorządu terytorialnego oraz innych organizacji i podmiotów wymaga częstych spotkań zarówno z członkami Związku jak również z przedstawicielami ww. organów i podmiotów. W tym firm świadczących usługi na rzecz Związku lub jego członków. Związek nie promuje siebie jako podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą bo takiej działalności nie prowadzi, lecz wykonuje działalność statutową. W związku z powyższym dochody przeznaczone na realizację celów statutowych nie mogą być uznane jako koszty uzyskania przychodów i podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:
Wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w tym przepisie podlegają dochody podatników działających na podstawie :
- ustawy z dnia 27.06.1997r. o partiach politycznych ( Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 857 z późn. zm. ),
- ustawy z dnia 23.05.1991r. o związkach zawodowych ( Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm. )
- ustawy z dnia 23.05.1991r. o organizacjach pracodawców ( Dz. U. Nr 55, poz. 235 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 07.04.1989r. o związkach zawodowych rolników indywidualnych ( Dz. U. Nr 20, poz. 106 z późn. zm.)
- ustawy z dnia 08.10.1982r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników ( Dz. U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm. ).3.
Literalne brzmienie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że dochody podatników działających na podstawie przepisów ww. ustaw, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów na cele statutowe czyli wyraźnie określone w statucie , a ponadto po stwierdzeniu drugiej przesłanki o charakterze negatywnym, tj. w sytuacji, gdy środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą. Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. W przedmiotowej sprawie w statucie Wnioskodawcy utworzonym w oparciu o przepisy ustawy o organizacjach pracodawców , jako cele zostały wymienione m .in. ochrona praw i reprezentowanie interesów członków Związku. Związek realizuje swoje cele m. in. poprzez posiedzenia organów statutowych i grup roboczych członków Związku, spotkania z partnerami społecznymi, przedstawicielami organów administracji oraz firm świadczących usługi na rzecz Związku. Wszystkie wydatki związane i przeznaczone na realizację celów statutowych Związku są wolne od podatku dochodowego. Zdaniem Tut. organu wydatki na organizację posiedzeń i spotkań w szczególności wydatki na napoje lub poczęstunek dla ich uczestników oraz wydatki na usługi gastronomiczne w centrach konferencyjnych, hotelach i restauracjach są wydatkami służącymi realizacji celów statutowych Związku. Organ zgadza się z Wnioskodawcą, że wydatki związane z odbywaniem spotkań i posiedzeń Związku nie maja charakteru reprezentacyjnego i dochody na nie przeznaczone korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. A zatem w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji .
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.
|