Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-297/08-2/JL
z 31 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-297/08-2/JL
Data
2008.03.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budowla sportowa
modernizacja
stawki podatku
usługi budowlane


Istota interpretacji
W związku z tym, że dla robót budowlanych o tym charakterze ustawodawca nie przewidział stawki preferencyjnej, dla wykonania tej inwestycji winna być zastosowana stawka podatku od towarów i usług w wysokości 22%



Wniosek ORD-IN 344 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta L, przedstawione we wniosku z dnia 14.02.2008 r. (data wpływu 18.02.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.02.2008 r. wpłynął wniosek Miasta L o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Miasto L, jako zamawiający w dniu 09.01.2008 r. poprzez zamieszczenie ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr XX wszczęło postępowanie na „rewaloryzację i modernizację parku miejskiego w L”.

Rodzaj zamówienia - robota budowlana. Na powyższe zamawiający posiada projekt rewaloryzacji i modernizacji parku, prawomocną decyzję pozwolenie na budowę.Zakres prac związanych z rewaloryzacją i modernizacją parku miejskiego w L obejmuje:

  1. roboty w zakresie oczyszczania terenu,
  2. roboty w zakresie burzenia i rozbiórki obiektów budowlanych, roboty ziemne,
  3. roboty w zakresie usuwania gruzu,
  4. roboty w zakresie kształtowania parków,
  5. skatepark - wykonanie nawierzchni toru,
  6. wykonanie nawierzchni żwirowych typu A,
  7. wykonanie nawierzchni żwirowych typu B,
  8. wykonanie ścieżek,
  9. wykonanie nawierzchni placów zabaw,
  10. wykonanie schodów terenowych,
  11. fundamenty pod wyposażenie skatepark,
  12. wykonanie fontanny,
  13. montaż urządzeń hydraulicznych,
  14. układanie okładzin zewnętrznych,
  15. wykonanie sceny,
  16. wykonanie sieci wodno kanalizacyjnej na terenie parku,
  17. instalacje wodociągowe,
  18. instalacje kanalizacyjne,
  19. montaż armatury oraz elementowi urządzeń instalacji wodociągowej,
  20. studnie,
  21. zagospodarowanie zielenią,
  22. realizacja projektu gospodarki drzewostanem w zakresie drzew do pilnego usunięcia (klasa K(- 1),
  23. realizacja projektu gospodarki drzewostanem w zakresie pozostałych drzew do usunięcia, w czasie rewaloryzacji (klasa KO),
  24. realizacja projektu gospodarki drzewostanem polegające na wykonaniu zabiegów, pielęgnacyjnych w drzewostanie w czasie rewaloryzacji,
  25. prace agrotechniczne - porządkowe i przygotowawcze,
  26. roboty w zakresie kształtowania terenu parku wraz z pracami agrotechnicznymi,
  27. wykonanie obsadzeń,
  28. wykonanie kwietników,
  29. pielęgnacja w okresie gwarancyjnym,
  30. montaż wyposażenia parku,
  31. montaż wyposażenia placów zabaw dla dzieci młodszych,
  32. montaż wyposażenia placów zabaw dla dzieci starszych,
  33. montaż elementów zabawowych skateparku,
  34. instalacja oświetlenia parku.

Zakres wymienionych prac stanowi łącznie jedną inwestycję budowlaną pod nazwą „rewaloryzacja i modernizacja parku miejskiego w L”.

Po otwarciu ofert stwierdzono, że 3 wykonawców w swoich ofertach zastosowało stawkę VAT w wysokości 22%, a 2 pozostałych dwie stawki VAT tj. 22% dla robót budowlanych i 3 % dla robót związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych. Zgodnie z art. 89 ust 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655) zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera omyłki rachunkowe w obliczeniu ceny, których nie można poprawić na podstawie art. 88 lub błędy w obliczeniu ceny. Nieprawidłowa stawka podatku VAT zastosowana przez wykonawców traktowana jest jako błąd w obliczeniu ceny i skutkuje odrzuceniem oferty, dlatego zamawiający zobligowany jest na etapie badania i oceny ofert do ustalenia prawidłowej stawki podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku VAT winien być opodatkowany przedmiot zamówienia tj. rewaloryzacja i modernizacja parku...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiot zamówienia winien być opodatkowany 22 % stawką. Mimo, że w zakres prac objętych rewaloryzacją i modernizacją parku wchodzą usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych ujęte w grupowaniu PKWiU 01.41.12-00.00 podlegające opodatkowaniu wg stawki 3% to jednak jest to inwestycja budowlana sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Budowlanej do grupy 2412 Budowle sportowe i rekreacyjne pozostałe, w tym parki publiczne”.

Do ustalenia stawki podatku VAT winny mieć zastosowanie przepisy art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 z póz. zm.). Zastosowanie przepisu art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy według naszej oceny dotyczy wyłącznie prac związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych nie wchodzących w skład inwestycji budowlanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy poprzez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (art. 41 ust. 1 ustawy).

Natomiast zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.

Należy zauważyć, iż w myśl regulacji art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3 % w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy.

W poz. 64 załącznika nr 6 do ustawy o podatku od towarów i usług wymieniono usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt, o symbolu PKWiU ex. 01.4, jako opodatkowane stawką podatku w wysokości 3%.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Miasto L ogłosiło przetarg na wykonanie rewaloryzacji i modernizacji parku.

Wnioskodawca wskazuje, że jest to inwestycja budowlana sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Budowlanej do grupy 2412 Budowle sportowe i rekreacyjne pozostałe, w tym parki publiczne”.

W związku z tym, że dla robót budowlanych o tym charakterze ustawodawca nie przewidział stawki preferencyjnej, dla wykonania tej inwestycji winna być zastosowana stawka podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Podkreślenia jednakże wymaga fakt, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj