Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-473/08-2/ISN
z 21 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-473/08-2/ISN
Data
2008.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Zryczałtowany zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Faktura VAT RR


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
rolnik ryczałtowy
termin płatności
zryczałtowany zwrot podatku


Istota interpretacji
Rolnik ryczałtowy - termin płatności



Wniosek ORD-IN 375 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2008 r. (data wpływu 23 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu płatności za dostarczone produkty rolne – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu płatności za dostarczone produkty rolne.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą związaną m.in. ze skupem trzody chlewnej i bydła rzeźnego od rolników indywidualnych. Na potwierdzenie dokonania transakcji wystawia faktury VAT RR, zawierające zryczałtowany zwrot podatku od wartości zakupionych produktów rolnych.

Zgodnie z art. 116 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem, że zapłata należności za produkty rolne, obejmuje kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności.

W związku z chwilowym brakiem środków pieniężnych, Zainteresowany nie mógł wywiązać się z ustawowego terminu płatności. Wnioskodawca otrzymał informacje od swoich dłużników, iż uregulują oni należności za zakupione od niego towary. Sądził, że uda mu się wywiązać ze zobowiązań wobec rolników terminowo. Niestety tak się nie stało. Spółka poinformowała o tym fakcie drogą telefoniczną rolników i zawarła z nimi słowne umowy, określające dłuższy termin płatności za dostarczony żywiec. Umowy te zostały potwierdzone w formie pisemnej. W związku z faktem, że dostawcy rolni stanowią bardzo liczną i rozproszoną terytorialnie grupę kontrahentów, to fizyczne podpisanie umów nastąpiło po terminie zapłaty. W dniu sporządzania deklaracji VAT Wnioskodawca dysponował już umowami zawartymi z rolnikami na dłuższy termin płatności, jak również fakturami zakupu żywca oraz dowodami zapłaty na konto bankowe rolników.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy data (moment) podpisania umowy z rolnikiem ryczałtowym określającej dłuższy termin płatności za dostarczone produkty rolne ma znaczenie przy sporządzaniu deklaracji VAT, jeśli do momentu jej sporządzenia, taka umowa została zawarta...

Zdaniem Wnioskodawcy, data (moment) podpisania umowy z rolnikiem ryczałtowym, określającej dłuższy termin płatności za dostarczone produkty rolne nie ma znaczenia. Ponieważ przed upływem ustawowego terminu płatności wynoszącego 14 dni, Zainteresowany zawarł z rolnikiem umowy w formie ustnej. Natomiast umowy w formie pisemnej są tylko ich potwierdzeniem. Istotnym jest, aby były one w momencie sporządzania deklaracji, jak również były przechowywane przez pięć lat i przedłożone podczas kontroli podatkowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.


Na mocy art. 115 ust. 2 ustawy, stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.

Ciężarem wejścia mechanizmu „zryczałtowanego zwrotu podatku” dla rolników ryczałtowych, obciążono przede wszystkim podmioty nabywające produkty rolne lub usługi rolnicze od tych rolników. Nabywca produktów rolnych od rolnika ryczałtowego jest obowiązany doliczyć do ceny tych produktów kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku VAT, w wysokości 6% ceny netto produktów sprzedawanych przez rolników.

Stosownie do postanowień art. 116 ust. 1 ustawy, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentująca nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Z powyższego wynika, iż ustawodawca przerzucił również na nabywcę produktów rolnych od rolnika ryczałtowego, obowiązek wystawienia faktury. Faktura taka zawiera oznaczenia „Faktura VAT RR”.


Elementy, jakie powinna zawierać ww. faktura zostały wymienione w art. 116 ust. 2 i ust. 3 ustawy m.in. (oświadczenie dostawcy produktów rolnych).


Zasadniczym uprawnieniem, jakie przysługuje nabywcom produktów rolnych od rolników ryczałtowych, jest możliwość odzyskania kwoty zryczałtowanego podatku płaconej rolnikowi przez podatnika.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust.3-7, zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.

Na podstawie art. 116 ust. 6 ustawy, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.


W myśl art. 116 ust. 7 ustawy, za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana.

Z przedstawionego we wniosku przez Zainteresowanego stanu faktycznego wynika, iż prowadzi on działalność gospodarczą związaną ze skupem trzody chlewnej i bydła rzeźnego od rolników indywidualnych. Na potwierdzenie dokonania powyższych transakcji wystawia faktury VAT RR.

W związku z chwilowym brakiem środków pieniężnych, Zainteresowany nie mógł wywiązać się z ustawowego terminu płatności. Wnioskodawca poinformował rolników o tym fakcie drogą telefoniczną i zawarł słowne umowy określające dłuższy termin płatności za dostarczony żywiec. Umowy te zostały potwierdzone w formie pisemnej, po terminie zapłaty.

Zdaniem Zainteresowanego, data (moment) podpisania umowy z rolnikiem ryczałtowym, określającej dłuższy termin płatności za dostarczone produkty rolne nie ma znaczenia, ponieważ przed upływem ustawowego terminu płatności wynoszącego 14 dni zawarte zostały umowy ustne, a formy pisemne tych umów są tylko ich potwierdzeniem. Istotnym jest, aby były one w momencie sporządzania deklaracji, jak również były przechowywane przez pięć lat i przedłożone podczas kontroli podatkowej.

Przedstawione powyżej przepisy dowodzą, że zapłata na rachunek rolnika ryczałtowego powinna nastąpić w terminie 14 dni licząc od dnia zakupu. Istnieje możliwość zastrzeżenia w umowie, że termin płatności zostanie wydłużony. Jeżeli jednak takiej odrębnej umowy nie ma między stronami, obowiązuje ustawowy, 14-dniowy termin, liczony od dnia zakupu.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie określają ścisłych ram dla udokumentowania takiej umowy, jednak z całą pewnością dla celów dowodowych powinna to być umowa zawarta już w momencie wystawienia faktury VAT RR.

Zatem stwierdzić należy, iż w momencie wystawiania faktury VAT RR, Zainteresowanego z rolnikami nie wiązała umowa określająca dłuższy termin płatności. Tym samym, zastosowanie w przedmiotowej sprawie ma 14-dniowy termin płatności.

Ponadto, nabywca produktów rolnych przy spełnieniu warunków określonych w art. 116 ust. 6 ustawy, ma prawo do zwiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty. Za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana.


Biorąc pod uwagę fakt, iż Wnioskodawca uchybił 14-dniowemu terminowi zapłaty należności za produkty rolne, utracił prawo do zwiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku wypłaconego rolnikowi, wynikający z faktur dokumentujących dokonane transakcje.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj