Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-770/08-2/GJ
z 8 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-770/08-2/GJ
Data
2008.08.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet państwa
dotacja
opodatkowanie
przychód
środki pieniężne


Istota interpretacji
Czy środki przeznaczone na finansowanie innych uczestników projektu, przekazywane im bezpośrednio z rachunku bankowego Instytutu, stanowią przychód Instytutu w momencie otrzymania tych środków z Komisji Europejskiej i czy ewentualna dotacja z Ministerstwa Nauki stanowić będzie przychód Instytutu? Czy wydatki sfinansowane środkami otrzymanymi z Komisji Europejskiej i Ministerstwa Nauki stanowić będą koszty uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 428 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 12.05.2008 r. (data wpływu 23.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • opodatkowania środków pochodzących z 7 Ramowego Programu Unii Europejskiej oraz z budżetu państwa - jest prawidłowe,
  • zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych środkami otrzymanymi z Komisji Europejskiej i Ministerstwa Nauki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.05.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania środków pochodzących z 7 Ramowego Programu Unii Europejskiej oraz z budżetu państwa oraz zakwalifikowania wydatków sfinansowanych tymi środkami do kosztów podatkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Instytut Technologii ....... jest państwową osobą prawną, działającą na podstawie Ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych. Przedmiotem działalności instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych. Instytut na podstawie złożonego wniosku i decyzji Komisji Europejskiej, podpisał umowę o realizację w ramach 7 Programu Ramowego Badań grantu pod nazwą „Samoorganizujące …………….”, jako koordynator i jedyny beneficjent z Polski. Instytut nie otrzymał jeszcze podpisanego przez Komisję Europejską egzemplarza umowy. Przewidywany termin rozpoczęcia umowy to 01.05 2008r. Środki finansowe z Komisji Europejskiej dla wszystkich uczestników projektu będą przesyłane na wydzielony rachunek bankowy Instytutu w ciągu 4 lat. Zgodnie z zatwierdzonym przez Komisję Europejską kosztorysem Instytut będzie dysponował kwotą 3 899 550 EUR z czego 1 058 974 EUR na koszty Instytutu związane z realizacją projektu, pozostałe środki w wysokości 2 840 576 EUR przekaże pozostałym sześciu beneficjentom zagranicznym. Kosztami tego projektu w Instytucie będą wynagrodzenia pracowników z narzutami, zakupy materiałów, usług i aparatury naukowo-badawczej oraz koszty pośrednie takie jak: amortyzacja, energia elektryczna, cieplna, woda ziębnicza, gazy techniczne. W związku z tym, że Komisja Europejska nie finansuje w 100% kosztów projektu, Instytut występuje do Ministra Nauki o dofinansowanie realizacji projektu europejskiego ze środków przewidzianych w budżecie państwa na finansowanie nauki. Finansowanie krajowe ma dotyczyć jedynie wydatków Instytutu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy środki przeznaczone na finansowanie innych uczestników projektu, przekazywane im bezpośrednio z rachunku bankowego Instytutu, stanowią przychód Instytutu w momencie otrzymania tych środków z Komisji Europejskiej i czy ewentualna dotacja z Ministerstwa Nauki stanowić będzie przychód Instytutu...
  2. Czy wydatki sfinansowane środkami otrzymanymi z Komisji Europejskiej i Ministerstwa Nauki stanowić będą koszty uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, środki przeznaczone na finansowanie innych uczestników nie stanowią przychodu Instytutu. Instytut jedynie w imieniu Komisji Europejskiej koordynuje ( administruje) przepływ tych środków nie mając wpływu na ich wysokość, przeznaczenie i rozliczenie. Każdy z uczestników ma obowiązek wydatkować przyznane środki zgodnie z umową grantową i zasadami obowiązującymi w 7 Programie Ramowym na realizację swoich zadań wynikających z projektu.

Wydatki Instytutu sfinansowane ze środków Komisji Europejskiej i dotacji Ministerstwa Nauki nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jako jednostka badawczo-rozwojowa jest jednym z beneficjentów uzyskujących środki unijne w ramach 7 Ramowego Programu Unii Europejskiej.

7 Program Ramowy (2007-2013) Unii Europejskiej jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie powołany decyzją nr ...../2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji. Jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

Jego najważniejsze cele to:

  • wspieranie współpracy ponadnarodowej na wszystkich płaszczyznach w całej UE;
  • zwiększenie dynamizmu, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych w pionierskich dziedzinach wiedzy (naukowcy w sposób niezależny i odpowiedzialny określają główne badania w tym obszarze);
  • wzmacnianie potencjału ludzkiego w zakresie badań i technologii poprzez zapewnienie lepszej edukacji i szkoleń łatwiejszego dostępu do potencjału badawczego oraz uznania dla zawodu naukowca, także poprzez znaczne zwiększenie udziału kobiet w badaniach naukowych oraz zachęcanie naukowców do mobilności i rozwijania kariery;
  • zintensyfikowanie dialogu między światem nauki i społeczeństwem w Europie celem zwiększenia społecznego zaufania do nauki;
  • wspieranie naukowców rozpoczynających karierę wspieranie szerokiego stosowania rezultatów i rozpowszechniania wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej, finansowanej ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) wolne od podatku są:

  • dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc .

Z powyższego przepisu wynika, że środki z programów ramowych są wolne od podatku dochodowego.

Wnioskodawca otrzymując środki na wydzielony rachunek bankowy Instytutu w celu realizacji projektu w ramach 7 Ramowego Programu UE, część środków przeznacza na realizację projektu przez siebie, pozostałą część określoną w umowie grantowej przekazuje jako administrator tych środków pozostałym sześciu beneficjentom. W ocenie Organu stanowisko Instytutu w zakresie zaliczenia do przychodów tylko części środków przypadającą na Instytut jest prawidłowe. Instytut jedynie w imieniu Komisji Europejskiej koordynuje przepływ środków do pozostałych beneficjentów nie mając wpływu na ich wysokość, przeznaczenie i rozliczenie. Każdy z uczestników ma obowiązek wydatkowania przyznanych środków zgodnie z umową grantową i zasadami obowiązującymi z realizacji zadań wynikających z projektu wykonywanego w ramach 7 Ramowego Programu UE. Z uwagi na to, że Komisja Europejska nie finansuje 100% kosztów projektu, Instytut występuje do Ministra Nauki o dofinansowanie realizacji projektu w formie dotacji. Zatem Instytut osiąga przychód składający się w części ze środków unijnych, a w części z dotacji z budżetu państwa. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa. Instytut jako jednostka badawczo-rozwojowa w myśl art. 14 ust. 6 ustawy z dnia 25 lipca 1885r. o jednostkach badawczo-rozwojowych ( t.j. Dz. U. z 2001r., nr 33 poz. 388 z późn. zm.) może uzyskiwać przychody z dotacji budżetowej.

Uznanie środków unijnych i budżetowych za przychód Wnioskodawcy podlegający zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym rzutuje na kwestię wydatków sfinansowanych powyższymi środkami. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zarówno wydatki sfinansowane z dochodów o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ( środki unijne) oraz art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy ( środki krajowe) nie stanowią kosztów podatkowych.

A zatem w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj