Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-242/08/MR
z 10 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-242/08/MR
Data
2008.07.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
tłumacz
tłumacz przysięgły
tłumaczenie poświadczone
umowa zlecenia


Istota interpretacji
Czy i na zasadach którego artykułu ustawy o podatku dochodowym istnieje możliwość świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy, będącego zarazem zleceniodawcą wykonywanych przez Wnioskodawcę tłumaczeń poświadczonych, niestanowiących przedmiotu umowy o pracę?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2008 r. (data wpływu 24 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 20 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskanych ze świadczenia usług tłumacza przysięgłego w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej oraz stosunku pracy - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


PROW dniu 24 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskanych ze świadczenia usług tłumacza przysięgłego w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej oraz stosunku pracy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca, tłumacz przysięgły, prowadzi od 2003 r. pozarolniczą działalność gospodarczą związaną z branżą z translatorską. W tym czasie był zatrudniony również w Liceum w wymiarze pół etatu. Ze zleceniodawcami zawiera umowy cywilno-prawne. Działalność gospodarcza rozliczana jest na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów wg progresywnej skali podatku dochodowego. Wnioskodawca nie jest płatnikiem VAT. Od marca 2008 r. Wnioskodawca został zatrudniony na umowę o pracę w B. na stanowisku asystent-tłumacz. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę związane są z codzienną translacją korespondencji bieżącej między firmami. W celach przetargowych niezbędnymi dokumentami okazują się być tłumaczenia poświadczone, które również Wnioskodawca wykonuje, opatrując je stemplem tłumacza przysięgłego. Nadaje także adekwatną numerację zgodną z Repertorium Tłumacza Przysięgłego. Comiesięczna kwota wpisywana jest pod koniec miesiąca do podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz podlega opodatkowaniu. Tłumaczenia poświadczone winny być wykonane po podpisaniu odpowiedniej umowy cywilno-prawnej ze zleceniodawcą, zaś zleceniodawcy wystawiony odrębny rachunek opatrzony właściwą numeracją.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach stosunku pracy nie są tożsame z przedmiotem usług świadczonych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz obecnego pracodawcy. Zdaniem Wnioskodawcy nie należy utożsamiać rodzajowo czynności bieżących wykonywanych w ramach stosunku pracy (bieżąca obsługa administracyjna biura, drobne tłumaczenia tzw. zwykłe) z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej (tłumaczeniami poświadczonymi). Tłumaczenia poświadczone obligatoryjnie są księgowane w Repertorium Tłumacza Przysięgłego, zgodnie z art. 17 ustawy 25 listopada 2004 r. o zawodzie tłumacza przysięgłego (Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2702 ze zm.), stanowiąc zarazem oddzielny element wchodzący w skład opodatkowania. Jednocześnie czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej nie kolidują z normalnym czasem pracy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy i na zasadach którego artykułu ustawy o podatku dochodowym istnieje możliwość świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy, będącego zarazem zleceniodawcą wykonywanych przez Wnioskodawcę tłumaczeń poświadczonych, niestanowiących przedmiotu umowy o pracę...


Zdaniem Wnioskodawcy, dopuszczalne jest świadczenie pracy na podstawie umowy o pracę w formie bieżącej obsługi administracyjno-kancelaryjnej jak i doraźne świadczenie usług w formie tłumaczeń poświadczonych w ramach umowy zlecenia na rzecz tego samego podmiotu i opodatkowanie tych dochodów według zasad przewidzianych odpowiednio dla przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i przychodów wykonywanych osobiście na podstawie umowy o pracę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Tłumaczem przysięgłym może być wyłącznie osoba, która po zdaniu egzaminu otrzymała świadectwo wydane przez Ministra Sprawiedliwości. Status prawny, zasady wykonywania zawodu oraz odpowiedzialność tłumacza przysięgłego regulują przepisy ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. o zawodzie tłumacza przysięgłego (Dz. U. Nr 273, poz. 2702 ze zm.).

Wykonywanie zawodu tłumacza przysięgłego jest nieodłącznie związane z osobistą odpowiedzialnością (zawodową, cywilną).


Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w myśl art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów są m.in.:


  • pkt 1 - stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
  • pkt 2 – działalność wykonywana osobiście,
  • pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza.


Art. 12 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub częściowo odpłatnych.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy przez działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Definicję powyższą uzupełnia regulacja zawarta w art. 5b ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którą za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzona działalnością.


Katalog przychodów, które należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście określony został w art. 13 ww. ustawy. Do przychodów tych między innymi należy zaliczyć przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło (art. 13 pkt 8 ustawy), uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

  • z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt. 9.


W konsekwencji, jak ma to miejsce w zaprezentowanym stanie faktycznym, przychody uzyskane przez Wnioskodawcę na podstawie umów zlecenia zawieranych w ramach wykonywanej działalności gospodarczej należy zakwalifikować do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Natomiast przychody uzyskane na podstawie umowy o pracę zawartej przez Wnioskodawcę podlegają zaliczeniu do źródła przychodów, o którym mowa w przywołanym już wcześniej art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy jednakże wyraźnie zaznaczyć, iż przedmiotu niniejszej interpretacji nie stanowi ocena prawidłowości (możliwości) zawierania przez Wnioskodawcę z obecnym pracodawcą umów cywilno-prawnych pod względem formy, warunków, wzajemnych praw i obowiązków.

Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w świetle której, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do tej definicji przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) oraz ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t. j.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) nie są przepisami prawa podatkowego.

W trybie wydawania interpretacji określonym w art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma uprawnień do interpretowania tych przepisów.

W związku z powyższym ocena stanowiska Wnioskodawcy dokonana została jedynie na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Wobec powyższego uznanie stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe dotyczy tylko tej części tego stanowiska, do oceny której Minister właściwy do spraw finansów publicznych jest upoważniony, tj. przepisów prawa podatkowego w zaistniałym stanie faktycznym w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach stosunku pracy i pozarolniczej działalności gospodarczej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj