Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-740/08/EA
z 8 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-740/08/EA
Data
2008.08.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
usługi ochrony zabytków
zabytek
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT prac remontowych wykonywanych w obiekcie wpisanym do rejestru zabytków.



Wniosek ORD-IN 928 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana M., przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2008r. (data wpływu 13 maja 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 sierpnia 2008r. (data wpływu 8 sierpnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT prac remontowych wykonywanych w obiekcie wpisanym do rejestru zabytków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2008r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT prac remontowych wykonywanych w obiekcie wpisanym do rejestru zabytków.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 sierpnia 2008r. (data wpływu 8 sierpnia 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-740/08/EA z dnia 14 lipca 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Kościół parafialny pod wezwaniem Św. W. w R. wpisany jest do rejestru zabytków dawnego województwa k. decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w K. z dnia 30 grudnia 1966r.

Szczególny reżim prawny, któremu podlegają obiekty zabytkowe wyraża się m.in. w konieczności pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków za prowadzenie prac konserwatorskich i robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Firma Wnioskodawcy, na podstawie umowy zawartej z Parafią Rzymskokatolicką p. w. św. W., jest wykonawcą robót remontowych. Śląski Wojewódzki Konserwator Zabytków w K. wydał pozwolenie na wykonanie prac remontowych, zgodnie z dokumentacją pt. "Program prac remontowych na budynku kościoła p.w. Św. W. w R.". Kierownik robót z ramienia wykonawcy wykazał się wymaganymi uprawnieniami budowlanymi oraz dwuletnią praktyką w kierowaniu prac przy obiektach zabytkowych nieruchomych. Odpowiednimi uprawnieniami w zakresie wykonywania prac projektowych oraz kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej przy zabytkach nieruchomych wykazał się również inspektor nadzoru inwestorskiego. Prace przy elementach kamiennych detalu architektonicznego (cokół, portal, kamieniarka okienna, gzymsy, pinakle, zadaszenia szkarp i in. daszki) nadzorowane będą przez konserwatorkę dzieł sztuki, legitymująca się zaświadczeniem wydanym przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w K.

Zakresem prac remontowych objęte są m.in. wzmocnienie pinakla od strony płn.-zach. wieży elementami żelbetonowymi, remont wszystkich ceglanych elewacji wraz z wieżą kościoła oraz elementów kamiennych detalu architektonicznego, uzupełnienie ubytków cegły (kity) wymiana i uzupełnienie brakujących cegieł, dezynfekcja miejsc zaglonionych, wzmocnienie osłabionych elementów elewacji itp. W przypadku stwierdzenia, że prace prowadzone są bez pozwolenia lub w sposób odbiegający od zakresu i warunków określonych w pozwoleniu, wojewódzki konserwator zabytków może wydać decyzję o wstrzymaniu prac konserwatorskich, zgodnie z ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Symbol PKOB remontowanego obiektu: sekcja 1, dział 12, grupa 127, klasa 1272 – Budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU): 92.52.12-000.00 Usługi ochrony zabytków.

Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi w grupowaniu 92.52.12-000.00 mieszczą się usługi konserwacji zabytków architektury (murowanej i drewnianej) – wykonywane pod nadzorem konserwatora zabytków – wraz ze sporządzeniem odpowiedniej dokumentacji, wymaganej przepisami o ochronie zabytków dotyczącej wykonywania prac w obiektach zabytkowych (z wyjątkiem prac budowlanych), prowadzenie badań lub nadzorów archeologicznych. Za prace konserwatorskie wykonywane w obiektach zabytkowych uznać więc można działania mające na celu zabezpieczenie ich prze zniszczeniem, uszkodzeniem, dewastacją, na zapewnieniu im warunków trwałego zachowania i utrwaleniu ich substancji, zahamowaniu procesów jego destrukcji oraz dokumentowaniu tych działań.

Natomiast usługi budowlane wykonywane w obiektach objętych nadzorem konserwatorskim, związane z remontami, nadbudową lub adaptacją tych obiektów dla potrzeb współczesnych, grupowane są w dziale PKWiU 45 „Roboty budowlane” z podziałem w zależności od rodzaju usług na roboty instalacyjne, klimatyzacyjne, alarmowe, przeciwpożarowe, roboty ziemne, fundamentowe, dachowe, murarskie, betoniarskie, izolacyjne.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy do wymienionych w opisie stanu faktycznego prac remontowych wykonywanych w obiekcie wpisanym do rejestru zabytków ma zastosowanie zwolnienie z podatku od towarów i usług, na podstawie art.43 ust.1 pkt 1...

W poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z oznaczeniem "ex" figurują usługi z grupowania 92 - usługi związane z kulturą... W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997r. pod symbolem 92.52.12 ujęto usługi ochrony zabytków. Zgodnie z treścią ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz.1568 ze zm.) zabytek oznacza nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczna, artystyczną lub naukową, prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane prace remontowe mieszczą się w definicji prac konserwatorskich sklasyfikowanych pod symbolem 92.52.12 i jako takie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług (...) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Od zasady zawartej w art. 5 ustawy o VAT ustawodawca wprowadził w rozdziale 2 i 3 ww. ustawy wyjątki dotyczące zwolnienia określonych czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 11 załącznika nr 4 zostały wymienione jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi związane z kulturą (symbol PKWiU: ex 92), w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na inne imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5)
    a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach
    b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72)
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz.12.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o VAT wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem „ex” – dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania – konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy – usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm. - do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008r. W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997r. zostały zamieszczone usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem - pod poz. 92.52 ujęto usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków (PKWiU: 92.52.12 – Usługi ochrony zabytków).

Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków nie posiadają odrębnej klasyfikacji wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), jednak zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz. 1568 ze zm.) podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace w tych obiektach podlegają szczególnym rygorom.

Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1, 6, 8 ww. ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • zabytek – nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową,
  • prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań,
  • roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub otoczeniu zabytku.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy – świadczenie usług polegających na ochronie zabytków sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12 podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako niewymienione w wyłączeniach od zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Wyłączeniem, o którym mowa w pkt 5 poz. 11, nie zostały bowiem objęte generalnie usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.5, lecz wyłącznie wstęp oraz wypożyczanie wydawnictw (PKWiU: 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie tych usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w zabytkowym kościele wykonywane są czynności zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.52.12-00.00 „usługi ochrony zabytków”– podlegają one zatem zwolnieniu od podatku od towarów i usług, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jako czynności niewymienione w wyłączeniach z prawa do zwolnienia od podatku.

Natomiast w przypadku usług budowlanych wykonywanych w obiektach sklasyfikowanych w PKOB 1272 (budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych), zgrupowanych w dziale PKWiU 45 „Roboty budowlane”, zastosowanie znajdzie stawka podstawowa, tj. 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj