Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-471/08-5/IM
Data
2008.10.03
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje
Słowa kluczowe
definicja
działalność gospodarcza
podatek dochodowy od osób fizycznych
przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa
Istota interpretacji
Czy wniesienie przedsiębiorstwa osoby fizycznej aportem do spółki z o.o. jest transakcją zbycia przedsiębiorstwa?
Wniosek ORD-IN
626 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana …, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2008 r. (data wpływu 3 lipca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 15 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki z o.o. – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki z o.o.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 8 września 2008 r. znak ILPB3/423-417/08-3/MM, ILPB1/415-471/08-3/IM oraz ILPP2/443-614/08-3/JK na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
W dniu 15 września 2008 r. wniosek uzupełniono. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Jest podatnikiem podatku VAT. Działalność firmy w pełnym zakresie opodatkowana jest podatkiem VAT (sprzedaż opodatkowana). Wnioskodawca zamierza wnieść aportem całe przedsiębiorstwo do nowopowstałej spółki kapitałowej - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Nowopowstała spółka z o.o. będzie prowadziła wyłącznie sprzedaż opodatkowaną.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki z o.o.
Czy wniesienie przedsiębiorstwa osoby fizycznej aportem do spółki z o.o. jest transakcją zbycia przedsiębiorstwa...
Zdaniem Wnioskodawcy, z punktu widzenia podatku dochodowego od osób fizycznych fakt wniesienia przedsiębiorstwa w aporcie nie spowoduje obowiązku zapłaty podatku dochodowego od wartości składników majątku objętych remanentem końcowym, bowiem składniki te zostaną przekazane spółce w postaci aportu (art. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wartość udziałów w spółce z o.o. objętych w zamian za aport także nie zostanie opodatkowana, bowiem zgodnie z art. 21 ww. ustawy nie podlega opodatkowaniu nominalna wartość udziałów w spółce mającej osobowość prawną, objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Obowiązek zapłaty podatku dochodowego, zdaniem Wnioskodawcy, powstanie dopiero w chwili zbycia tych udziałów, a podstawę opodatkowania będzie stanowiła różnica pomiędzy kwotą uzyskaną ze sprzedaży a wartością przedsiębiorstwa wynikającą z ksiąg, określona na dzień objęcia udziałów. Objęte w zamian za aport przedsiębiorstwa udziały nie będą także zaliczone do przychodów z kapitałów pieniężnych, ponieważ do przychodów takich zalicza się jedynie nominalną wartość udziałów w spółce objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych, innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)–c). Wniesienie aportem do spółki lub spółdzielni określonych rzeczy, czy też praw majątkowych jest formą ich odpłatnego zbycia. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 wyżej powołanej ustawy, odpłatne zbycie rzeczy i niektórych praw majątkowych jest odrębnym źródłem przychodów. Jednakże na mocy art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy, przepisów ust. 1 pkt 8 traktujących o przychodach ze sprzedaży rzeczy i praw majątkowych, nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Katalog przychodów z kapitałów pieniężnych zawiera art. 17 ust. 1 ww. ustawy. Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni – objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Definicja przedsiębiorstwa została zawarta w art. 5a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl przywołanego wyżej przepisu, ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorstwie - oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. W związku z tym, pojęcie ”przedsiębiorstwo” koresponduje pod względem znaczeniowym z każdą normą prawną regulującą stosunki podatkowoprawne w tej materii, kształtowane przez przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem pojęcie ”przedsiębiorstwo”, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oznacza przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego (co generalizuje norma zawarta w cytowanym powyżej art. 5a pkt 3 ustawy). Przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności: - oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
- własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
- prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
- wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
- koncesje, licencje i zezwolenia;
- patenty i inne prawa własności przemysłowej;
- majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
- tajemnice przedsiębiorstwa;
- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Wniesienie aportem do spółki kapitałowej przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w myśl art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest źródłem przychodów. Nominalna wartość udziałów w spółce mającej osobowość prawną objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części jest wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstanie w momencie objęcia udziałów w zamian za wkład niepieniężny obowiązek podatkowy z tego tytułu. Przychód podlegający opodatkowaniu powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia udziałów. Zatem jak wynika z ww. przepisów wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa do spółki kapitałowej jest „obojętne podatkowo” jeśli chodzi o podatek dochodowy od osób fizycznych. Reasumując, wniesienie aportu w postaci przedsiębiorstwa do spółki z o.o. nie rodzi skutków podatkowych po stronie Wnioskodawcy, nie jest transakcją zbycia przedsiębiorstwa a wartość udziałów w spółce z o.o. objętych w zamian za aport także nie zostanie – w momencie ich objęcia – opodatkowana, bowiem zgodnie z art. 21 ww. ustawy nie podlega opodatkowaniu nominalna wartość udziałów w spółce mającej osobowość prawną, objętych w zamian za wkład niepieniężnych w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego:
- w podatku dochodowym od osób fizycznych dot. kosztów uzyskania przychodów, wydana została interpretacja w dniu 3 października 2008 r. nr ILPB1/415-471/08-6/IM,
- w podatku od towarów i usług dot. uznania aportu za transakcję zbycia przedsiębiorstwa, wydana została interpretacja w dniu 3 października 2008 r. nr ILPP2/443-614/08-5/JK,
- w podatku od towarów i usług dot. korekty podatku naliczonego w związku z wniesieniem przedsiębiorstwa aportem, wydana została interpretacja w dniu 3 października 2008 r. nr ILPP2/443-614/08-6/JK,
- w podatku od towarów i usług dot. likwidacji działalności w związku z wniesieniem aportu, wydana została interpretacja w dniu 3 października 2008 r. nr ILPP2/443-614/08-7/JK,
- w ordynacji podatkowej dot. następstwa prawno – podatkowego, wydana została interpretacja w dniu 3 października 2008 r. nr ILPP2/443-614/08-8/JK,
- w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie wniesienia aportem przedsiębiorstwa, wydana została interpretacja w dniu 3 października 2008 r. nr ILPB3/423-417/08-5/MM.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.
W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
|