Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-393/08-4/MM
z 23 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-393/08-4/MM
Data
2008.09.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
kodeks spółek handlowych
koszty uzyskania przychodów
nabycie udziałów
przekształcanie podmiotów
spółka kapitałowa
spółka komandytowo-akcyjna
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółki handlowe


Istota interpretacji
Czy i kiedy, w przypadku zaistnienia przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca będzie uprawniony do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie udziałów w spółce z o.o.?



Wniosek ORD-IN 317 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2008 r. (data wpływu 23.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 26.08.2008 r. (data wpływu 29.08.2008 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca zamierza kupić 100% udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Następnie, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie przekształcona w spółkę komandytowo – akcyjną. W przekształconej spółce komandytowo – akcyjnej Wnioskodawca będzie akcjonariuszem uprawnionym do zdecydowanie większościowego udziału w zyskach spółki. W przyszłości, po dokonaniu czynności restrukturyzacyjnych wewnątrz grupy Wnioskodawcy, możliwa jest sprzedaż akcji w spółce komandytowo – akcyjnej przez Wnioskodawcę.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy i kiedy, w przypadku zaistnienia przedstawionego powyżej stanu faktycznego Wnioskodawca będzie uprawniony do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na nabycie przez Wnioskodawcę udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością będą stanowiły koszty uzyskania przychodów dopiero w dacie odpłatnego zbycia akcji w spółce komandytowo – akcyjnej powstałej w wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo – akcyjną.

Stanowisko Wnioskodawcy wynika z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych regulujących zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków oraz znajduje swoje uzasadnienie w treści przepisów dotyczących sukcesji podatkowej.

Podstawę prawną przekształceń spółek prawa handlowego stanowią przepisy działu III ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). Zgodnie z art. 551 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może zostać przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). Przekształcenie odbywa się bez likwidacji spółki przekształcanej. Na gruncie cywilistycznym instytucja przekształcenia jest jedynie zmianą formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej.

W przypadku przekształcenia na mocy art. 551 Kodeksu spółek handlowych nie powstaje nowy podmiot prawny, lecz zachodzi kontynuacja działalności podmiotu przekształcanego w innej formie prawnej. Przekształceniu towarzyszy sukcesja generalna, ponieważ zgodnie z art. 553 § 1 Kodeksu spółek handlowych spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Z § 2 art. 553 Kodeksu spółek handlowych wynika, że spółka przekształcona pozostaje podmiotem praw i obowiązków administracyjnych, w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które przysługiwały spółce przed przekształceniem. Zdaniem Wnioskodawcy, mamy więc do czynienia z zasadą ciągłości podmiotowej spółki przekształcanej i spółki przekształconej. Na mocy art. 553 § 3 Kodeksu spółek handlowych wszyscy wspólnicy spółki przekształcanej staną się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej. Wypełnione zostaną także wymogi natury formalnej związane z przekształceniem.

Z powyższym koresponduje art. 93a § 2 pkt 1 lit. b w zw. z art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.). Zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, jeśli szczegółowe przepisy nie stanowią inaczej, osobowa spółka handlowa powstała w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

Interpretacja powołanych art. 93a § 2 pkt 1 lit. b w zw. z art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej prowadzi do wniosku, iż co do zasady, przekształcenie, o którym mowa w art. 551 Kodeksu spółek handlowych powinno być neutralne podatkowo. W szczególności, przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo – akcyjną nie stanowi zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w zamian za odpłatność w postaci akcji w spółce komandytowo – akcyjnej.

Stanowisko powyższe pośrednio potwierdzają również przepisy dotyczące, np. ewidencji podatników, zgodnie z którymi spółka komandytowo – akcyjna po przekształceniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zachowuje ten sam numer identyfikacji podatkowej, którym posługiwała się przed przekształceniem. Spółka przekształcona ma jedynie obowiązek jego aktualizacji poprzez zgłoszenie do właściwego urzędu skarbowego zmiany danych dotyczących podatnika, w szczególności zmianę formy prowadzenia działalności gospodarczej.

Z punktu widzenia udziałowca spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy), przekształcenie powoduje, iż staje się on akcjonariuszem spółki komandytowo – akcyjnej. Innymi słowy, ex lege w wyniku przekształcenia w miejsce kupionych udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością Wnioskodawca będzie posiadał akcje w spółce komandytowo – akcyjnej.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków na nabycie udziałów lub akcji nie uważa się za koszty uzyskania przychodów do czasu ich odpłatnego zbycia.

Z uwagi na fakt, iż w wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo – akcyjną dochodzi jedynie do „zastąpienia” z mocy samego prawa dotychczas istniejących udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością przez akcje w spółce komandytowo – akcyjnej, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia wydatków poniesionych na nabycie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością dopiero z chwilą odpłatnego zbycia akcji w spółce komandytowo – akcyjnej. Koszty nabycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością będą wówczas stanowiły koszty uzyskania przychodu uzyskanego przez Wnioskodawcę ze zbycia akcji w spółce komandytowo – akcyjnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.


W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj