Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-667/08/AP
Data
2008.10.08
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
zadania
zadania publiczne
zadania statutowe
Istota interpretacji
Czy Gmina posiadająca osobowość prawną i wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, może odzyskać podatek naliczony, w związku z realizacją przedmiotowego projektu?
Wniosek ORD-IN
811 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2008 r. (data wpływu 29 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina zawarła umowę o dofinansowanie projektu nr Z/2.04./III 3.5.2/292/05 pn.: „Usunięcie barier architektonicznych w Gminnym Ośrodku”. Przedmiotowy projekt został zrealizowany i zakończony w 2006 roku. W ramach projektu dokonano modernizacji budynku Gminnego Ośrodka. Wykonano następujące prace: zamontowano dźwig osobowy, wykonano pochylnię dla niepełnosprawnych, zamontowano balustrady klatki schodowej, zamontowano nowe drzwi zewnętrzne oraz nową stolarkę drzwiową i okienną, zmodernizowano i zaadaptowano sanitariaty dla osób niepełnosprawnych. Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego. W ramach realizacji projektu podatek od towarów i usług był kosztem kwalifikowanym i został zrefundowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Właścicielem budynku jest Gmina a użytkownikiem jest Gminny Ośrodek, który zgodnie z podpisaną umową z dnia 3 stycznia 2000 r. i aneksem z dnia 2 października 2006 r. otrzymał tą nieruchomość w nieodpłatne użytkowanie. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą sprawy publiczne związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności spraw ochrony zdrowia, z których to gmina nie uzyskuje dochodów. W uzupełnieniu wniosku z dnia 6 października 2008 r. Wnioskodawca poinformował, że realizowany projekt nie jest i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Środki, które pozyskał na realizację przedmiotowego projektu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 z późn. zm.).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gmina posiadająca osobowość prawną i wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, może odzyskać podatek naliczony, w związku z realizacją przedmiotowego projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, jako organ władzy publicznej działa on na mocy art. 6 i 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gdzie do zakresu działania należy zaspokojenie potrzeb wspólnoty w szczególności zadania obejmujące sprawy ochrony zdrowia. Według art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Obecnie jak i w przyszłości, gmina nie wynajmuje ani nie użycza odpłatnie przedmiotu sprawy. Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie przysługiwało mu prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej). Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń
|