Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-713c/08/AK
z 10 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-713c/08/AK
Data
2008.11.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusz unijny
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
zadania publiczne
zadania statutowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Gmina ma prawo do odliczenia całości podatku od towarów i usług od planowanej inwestycji?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2008 r. (data wpływu 12 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 13 października 2008 r. (data wpływu 17 października 2008 r.), 27 października 2008 r. (data wpływu 30 października 2008 r.), oraz 3 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „Wyposażenie wypożyczalni sprzętu wodnego przy Jeziorze W.” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 13 i 27 października oraz 3 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „Wyposażenie wypożyczalni sprzętu wodnego przy Jeziorze W.”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W latach 2009 - 2010 planowana jest realizacja zadania inwestycyjnego pod nazwą „B” w labiryntach natury – wzmocnienie konkurencyjności i pozycji regionu „B” na turystycznej mapie Polski poprzez rozwój infrastruktury turystycznej”. W ramach tego zadania realizowane będą następujące projekty:


  1. Turystyczne zagospodarowanie remizy „S” w C. (rozbudowa i przebudowa).
  2. Turystyczne zagospodarowanie remizy „S” w Z. (m.in. zagospodarowanie poddasza, rozbudowa systemu grzewczego).
  3. Wyposażenie wypożyczalni sprzętu wodnego przy Jeziorze W. (zakup sprzętu pływającego oraz rowerów).
  4. Zagospodarowanie plaży przy jeziorze w T. (m.in. zakup sanitariatów, koszy na śmieci, urządzenie boiska do siatkówki, wyposażenie w elementy zabawowe dla dzieci).
  5. Budowa amfiteatru w C.


Pomieszczenia „S” w C. i „S” w Z. będą oddane w zarząd Ośrodkowi Kultury, zaś wypożyczalnia sprzętu w dzierżawę podmiotowi prywatnemu. Z tytułu realizowanej inwestycji Gmina nie będzie otrzymywać żadnych przychodów. Całość zadania inwestycyjnego realizowana będzie ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz ze środków własnych. Za zrealizowane zadania nie będzie przysługiwał zwrot podatku od towarów i usług na zasadach, o których mowa w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Realizowane zadanie służyć będzie działalności statutowej Gminy.

W pismach uzupełniających opis stanu faktycznego wskazano, iż wypożyczalnia sprzętu wodnego przy Jeziorze W. służyć będzie czynnościom opodatkowanym - po jej wyposażeniu zostanie wydzierżawiona podmiotowi prywatnemu, który z tego tytułu płacił będzie ustalony czynsz.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina ma prawo do odliczenia całości podatku od towarów i usług od planowanej inwestycji...


Zdaniem Wnioskodawcy Gminie przysługiwać będzie prawo do zwrotu podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podatnikami, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 powołanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, przy czym zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują zatem tym, że podmioty te są podatnikami VAT, a realizowane przez nie dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zacytowane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że świadczenie przez Gminę usługi polegającej na odpłatnym dzierżawieniu prywatnemu podmiotowi wypożyczalni sprzętu wodnego przy Jeziorze W. jest czynnością o charakterze cywilnoprawnym i w tym zakresie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji nabywane przez Gminę w ramach wyposażenia wypożyczalni przy Jeziorze W. towary i usługi związane są wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Wnioskodawca dzierżawi wypożyczalnię - płacącemu czynsz – podmiotowi prywatnemu, a usługa ta, jako wykonywana na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analizując zatem przedstawiony stan faktyczny w kontekście cytowanego wyżej przepisu stwierdzić należy, iż - o ile nie zachodzą przesłanki negatywne wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług - Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur potwierdzających zakup towarów i usług związanych z wyposażeniem wypożyczalni sprzętu wodnego przy Jeziorze W.

Końcowo wskazać należy, iż kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją pozostałych inwestycji, rozstrzygnięte zostaną w odrębnych interpretacjach tut. organu.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj