Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-635/08-4/IM
z 17 listopada 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-635/08-4/IM
Data
2008.11.17
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
konkursy
koszty uzyskania przychodów
promocja
przychód
wygrana
Istota interpretacji
Czy akcję promocyjną polegającą na przyznawaniu punktów za udostępnienie miejsca na zorganizowanie pokazu wyrobów organizatora, w wyniku której osoba fizyczna po zgromadzeniu wymaganej ilości punktów uzyskuje prawo do udziału w dalszym etapie akcji polegającym na udzieleniu prawidłowej odpowiedzi na zadane pytanie, należy rozliczyć zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z wygranych w konkursach?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 25 września 2008 r. znak ILPB1/415-633/08-2/IM, ILPP2/443-758/08-2/SJ działając na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 29 września 2008 r., a w dniu 30 września 2008 r. wniosek uzupełniono.
Wnioskodawca jest spółką osobową (spółką jawną) wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców KRS (zwanej dalej Spółką lub Wnioskodawcą), której głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż wyrobów rehabilitacyjnych z dzianin wełnianych; podkładów, kołder, podpór, zagłówków. Celem zachęcenia do nabycia ww. wyrobów oraz zwiększenia atrakcyjności własnej oferty Spółka ma zamiar przeprowadzić akcję promocyjną, zwaną dalej Konkursem. Zgodnie z przygotowanym regulaminem Konkursu do udziału w nim będą dopuszczone jedynie osoby fizyczne, w wieku powyżej 18 roku życia, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych. Z momentem przystąpienia do Konkursu i złożenia stosownej deklaracji w tym celu uczestnik Konkursu będzie otrzymywał katalog nagród, w którym zostaną wyszczególnione nagrody oraz wskazana ilość punktów za poszczególne nagrody, których zebranie będzie uzasadniało dalszy udział w konkursie. Uczestnikom konkursu punkty będą przyznawane za „zorganizowanie pokazu oraz sprzedaż dokonaną na tym pokazie”, przy czym przez organizowanie pokazu Wnioskodawca rozumie udostępnienie miejsca przez uczestnika konkursu na zorganizowanie pokazu towarów Spółki, natomiast sprzedaż dokonywana na takim pokazie będzie dokonywana przez pracownika Spółki lub osobę współpracującą ze Spółką. Uczestnik po zebraniu określonej ilości punktów, wskazanej w katalogu dla wygrania danej nagrody, będzie musiał następnie odpowiedzieć prawidłowo na pytanie z zakresu działalności Spółki czy wiedzy o Spółce. W przypadku udzielania prawidłowej odpowiedzi uczestnik będzie otrzymywał nagrodę o charakterze rzeczowo-pieniężnym, a jego punkty będą kasowane. W przypadku udzielenia nieprawidłowej odpowiedzi punkty uczestnika konkursu będą anulowane. Liczba nagród przyznanych w konkursie jest ograniczona (limitowana), a nagrody zdobywa uczestnik który najszybciej zgromadzi wymaganą dla zdobycia danej nagrody liczbę punktów i prawidłowo udzieli odpowiedzi na zadane pytanie konkursowe.
Czy akcję promocyjną polegającą na przyznawaniu punktów za udostępnienie miejsca na zorganizowanie pokazu wyrobów organizatora, w wyniku której osoba fizyczna po zgromadzeniu wymaganej ilości punktów uzyskuje prawo do udziału w dalszym etapie akcji polegającym na udzieleniu prawidłowej odpowiedzi na zadane pytanie, należy rozliczyć zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z wygranych w konkursach... Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku organizacji akcji promocyjnej polegającej na przyznawaniu punktów za dokonanie określonych czynności na rzecz organizatora akcji (we wnioskowanej sprawie za udostępnienie miejsca celem organizacji pokazu oraz ewentualnie za fakt dokonania sprzedaży na tym pokazie), a następnie możliwość udziału w konkursie i wygraniu określonej nagrody, poprzez odpowiedź na zadane pytanie konkursowe, należy rozliczyć zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wygranych w konkursach pobiera się podatek w wysokości 10% wartości nagrody (środków pieniężnych) - (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Podmiot, który stawia do dyspozycji środki pieniężne/wartości pieniężne (w przedmiotowej sprawie Spółka) jest obowiązany pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zaliczki na podatek muszą zostać przekazane do urzędu skarbowego do dnia 20-tego miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaliczki pobrano. Zaliczkę należy przekazać do urzędu skarbowego właściwego dla siedziby płatnika (w przedmiotowej sprawie Spółki). Do końca stycznia następującego po danym roku podatkowym, w którym pobrano zaliczki należy sporządzić i wysłać do urzędu skarbowego (właściwego dla siedziby płatnika) roczną zbiorczą deklarację - PIT 8AR. Wnioskodawca podkreśla, że ustawodawca nie zdefiniował pojęcia konkurs w ustawach podatkowych. Odnosząc się do słownikowych definicji pojęcia konkurs, należy wskazać, iż podstawową cechą jaka rozróżnia konkurs od innych akcji promocyjnych jest element rywalizacji (np. tylko określone osoby, najlepsze, najszybsze w odpowiedzi etc. są laureatami). We wnioskowanej sprawie uczestnicy organizowanej akcji promocyjnej rywalizują poprzez zbieranie jak największej ilości punktów, co umożliwia im wybór określonej nagrody, którą aby zdobyć koniecznym jest udzielenie prawidłowej odpowiedzi na zadane pytanie konkursowe. Jednocześnie pułap przyznanych nagród nie jest nieograniczony, lecz jest limitowany, co oznacza, iż niezebranie określonej ilości punktów w określonym czasie trwania konkursu oraz w czasie jak najszybszym, ze względu na limit przyznanych nagród, powoduje, że uczestnik akcji nie wygra określonej nagrody (uczestnik nie ma gwarancji uzyskania nagrody). Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z kodeksem spółek handlowych Spółka jawna nie posiada osobowości prawnej, a z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz Ordynacji podatkowej posiada ona status płatnika. Zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej (w przedmiotowej sprawie Spółka) posiada obowiązek rozliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Stosownie do art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Zgodnie z treścią art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła spółka (jawna), która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.