Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-621a/08/PS
z 19 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-621a/08/PS
Data
2009.01.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochód
dotacja
Komisja Europejska
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dotacja otrzymana przez podatnika z budżetu Komisji Europejskiej ze środków programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2008 – 2013 za pośrednictwem koordynatora Konsorcjum – Politechniki „A.” jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 otrzymanej dotacji.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie uczestniczy obecnie w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej pod nazwą Europe Network, podjętej w ramach Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013, ustanowionego decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 roku, w zakresie rozwoju usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu Enterprise Europe Network na obszarze wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w miesiącu styczniu 2007 roku i rozstrzygnięty w miesiącu kwietniu 2007 roku. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez Komisje Europejską do realizacji przedsięwzięcia Enterprise Europe Network jest Konsorcjum grupujące następujące instytucje:


  1. Politechnika „A.”– Koordynator Konsorcjum
  2. Stowarzyszenie – „S.”
  3. Agencja Rozwoju Regionalnego w A.
  4. Centrum „P.”
  5. Stowarzyszenie „P.”
  6. Park Naukowo – Technologiczny
  7. Fundacja „K.”
  8. Agencja Rozwoju Regionalnego w K.
  9. Politechnika „B.”.


Koordynatorem (liderem) Konsorcjum jest Politechnika „A.”, reprezentowana przez Centrum „T.”. Podatnik wchodzi w skład Konsorcjum i uczestniczy w realizacji projektu Enterprise Europe Network na mocy zawartych umów, które przedstawiono w załączeniu, tj.:


  • Umowy ramowej (Framework Partnership Agrement) Nr Poland 150282,
  • Umowy specyficznej (Specyfic Grant Agrement) No EEN – 150282, oraz
  • Umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącej udzielania pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network w związku z powierzeniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Ministra Gospodarki zadania polegające na udzielaniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotów realizujących na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską zadania partnera sieciowego, o których mowa w art. 21 ust. 2 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 roku ustanawiającej program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013.


Usługi świadczone przez ośrodki Enterprise Europe Network dotyczą następujących obszarów:


  1. Usługi w zakresie informacji, informacji zwrotnych, współpracy podmiotów gospodarczych i umiędzynarodowienia:

    1. rozpowszechniania informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług,
    2. aktywnego promowania inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) oraz dostarczania MSP informacji na temat procedur korzystania z takich programów,
    3. wykorzystywania narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na funkcjonowanie sektora MSP,
    4. wkładu w przeprowadzanie przez Komisją Europejską oceny oddziaływania i wykorzystywania innych odpowiednich środków w celu włączenia MSP do Europejskiego procesu decyzyjnego,
    5. pomocy MSP w rozwijaniu działań na terenach przygranicznych i tworzeniu sieci międzynarodowej,
    6. pomocy SMP w szukaniu odpowiednich partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi,

  2. Usługi w zakresie innowacji oraz transferu technologii i wiedzy:

    1. informowania oraz podnoszenia świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji,
    2. uczestniczenia w rozpowszechnianiu i wykorzystywaniu wyników badań,
    3. zapewnienia usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją,
    4. stymulowania potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MSP,

  3. Usługi w zakresie zachęcania MSP do uczestnictwa w siódmym programie ramowym na rzecz badań rozwoju technologicznego i innowacji:

    1. podnoszenie świadomości MSP w zakresie 7 programu ramowego,
    2. pomocy MSP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w 7 programie ramowym.


Usługi ośrodków Enterprise Europe Network są działaniami nierynkowymi, tzn. świadczenie tych usług nie grozi zakłóceniem i nie zakłóca konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Dlatego Komisja Europejska dopuszcza pełne finansowanie realizacji projektu za środków publicznych i nie traktuje usług sieci jako pomocy publicznej. Usługi świadczone przez te ośrodki nie są usługami przynoszącymi, zysk, pełnia rolę informacyjno – doradczą w zakresie usług nie obsługiwanych przez podmioty komercyjne. Ośrodki Enterprise Europe Network realizują usługi sieci w następującej formie:


  • prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka, w siedzibie firmy, itp.),
  • organizacja konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów, itp.,
  • organizacja przyjazdowych i wyjazdowych misji.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy dotacja otrzymana przez podatnika z budżetu Komisji Europejskiej ze środków programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2008 – 2013 za pośrednictwem koordynatora Konsorcjum – Politechniki „A.” jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych...
  2. Czy dotacja otrzymana przez podatnika z budżetu państwa na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącej udzielania pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network w związku z powierzeniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Ministra Gospodarki zadania polegającego na udzielaniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podmiotów realizujących na podstawie umów zawartych z Komisja Europejską zadania partnera sieciowego, otrzymana za pośrednictwem koordynatora Konsorcjum – Politechniki „A.”, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych...
  3. Czy VAT naliczony w związku z zakupami dokonywanymi na rzecz realizacji projektu EEN podlega odliczeniu od podatku należnego...
  4. Czy dochody osób bezpośrednio realizujących cel projektu uzyskane w wyniku wykonywania zadań w projekcie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego, trzeciego i czwartego zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.


Spółka stoi na stanowisku, iż otrzymana dotacja z budżetu Komisji Europejskiej podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy, gdyż spełnia wymogi określone w tym artykule. Jest dotacją otrzymaną na podstawie umowy zawartej z Komisją Europejską, a środki na realizację projektu przekazane są koordynatorowi bezpośrednio z budżetu Komisji Europejskiej ze środków bezzwrotnej pomocy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (Competitiveness and Innovation Framework Programme 2007-2013 - CIP) jest instrumentem przygotowanym przez Komisję Europejską. Przedmiotowy program przyjęty został Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającą Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007–2013) (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 15).


Zgodnie z art. 2 ust. 1 tego aktu celem Programu ramowego jest:


  1. zwiększanie konkurencyjności przedsiębiorstw, w szczególności MŚP;
  2. promowanie wszelkich form innowacji, w tym innowacji ekologicznych;
  3. przyśpieszenie tworzenia trwałego, konkurencyjnego, innowacyjnego społeczeństwa informacyjnego o charakterze integrującym;
  4. promowanie efektywności energetycznej oraz odnawialnych źródeł energii we wszystkich sektorach, w tym w sektorze transportu.


Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 2 tego programu, wsparcie finansowe może być udzielane na rzecz partnerów sieciowych w celu świadczenia w szczególności usług w zakresie informacji, informacji zwrotnej, współpracy podmiotów gospodarczych i umiędzynarodowienia, usług w dziedzinie innowacji oraz transferu zarówno technologii, jak i wiedzy, usług zachęcających MŚP do udziału w Siódmym programie ramowym na rzecz badań.

Wskazać należy również, iż systemem wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz inicjatywami w zakresie innowacji ekologicznych (prowadzonymi przez Komisję Europejską i wchodzącymi w skład nowego programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007#8722;2013) zarządza Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) działająca od 2005 roku. Tym samym środki wspólnotowe przekazywane są na podstawie umowy o dotację zawartej przez Agencję Wykonawczą upoważnioną przez Komisję Wspólnot Europejskich.

W Polsce za realizację przedmiotowego programu odpowiadają Krajowe Punkty Kontaktowe (KPK), udzielające informacji w zakresie tego programu i finansowane przez Ministerstwo Gospodarki oraz koordynowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, która jest agencją rządową podlegającą Ministrowi właściwemu ds. gospodarki, powstałą na mocy ustawy z dnia 9 listopada 2000 roku o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (t. j. Dz. U z 2007 r., Nr 42, poz. 275 ze zm.).

Zgodnie natomiast z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Wskazać należy, iż dla zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na postawie powyższego przepisu muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze, wymaga się, by podatnik otrzymał przedmiotowe środki wyłącznie od podmiotów określonych w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy, tj.: od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Po drugie, otrzymane środki muszą mieć charakter bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie uczestniczy w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej pod nazwą Europe Network, podjętej w ramach przedmiotowego Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez Komisje Europejską do realizacji przedsięwzięcia Enterprise Europe Network jest Konsorcjum, w skład którego wchodzi właśnie Stowarzyszenie. Koordynatorem Konsorcjum jest z kolei Politechnika „A.”, reprezentowana przez Centrum „T.”

Biorąc zatem pod uwagę powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż skoro przedmiotowe dofinansowanie, przyznane zgodnie z art. 21 ust. 2 Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji, otrzymano bezpośrednio z budżetu Komisji Europejskiej ze środków bezzwrotnej pomocy, a mianowicie na podstawie umów zawartych ze Wspólnotą Europejską, tj. umowy ramowej (Framework Partnership Agrement) Nr Poland 150282, zawartej z Komisją Europejską oraz umowy specyficznej (Specyfic Grant Agrement) No EEN – 150282, zawartej z Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) działającą z upoważnienia Komisji Wspólnot Europejskich, za pośrednictwem koordynatora Konsorcjum – Politechniki „A.”, czyli za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania powyższych środków, to korzystać będzie z przedmiotowego zwolniona na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj