Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-608/08/DK
z 19 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-608/08/DK
Data
2009.01.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
agencja
deklaracja korygująca
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
przychód
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy dokonując odliczenia w 2008 r. podatku VAT z faktur zakupu usług doradczych związanych z wnioskami unijnymi, (faktur zaksięgowanych w 2006 r., z których nie został odliczony podatek VAT naliczony), a księgując go w 2008 r. na pozostałe przychody operacyjne, przychód ten na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 987 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2008 r. (data wpływu 27 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych – uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 8 stycznia 2009 r.) – w zakresie zaliczenia do przychodów Spółki naliczonego podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie – uzupełniony pismem z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 8 stycznia 2009 r.) – dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do przychodów Spółki naliczonego podatku od towarów i usług.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


W 2005 r. Spółka składała do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wnioski o dofinansowanie ze środków unijnych inwestycji na zakup środków trwałych. W 2006 r. Spółka podpisała umowy z PARP na realizację inwestycji, które zostały zrealizowane na przestrzeni 2006 i 2007 r. co skutkowało otrzymaniem dofinansowania ze środków unijnych.

Podczas pisania wniosków Spółka korzystała z usług doradczych firmy zewnętrznej. Za usługi te otrzymała faktury VAT. Warunkiem wystawienia faktury za usługi doradcze, było podpisanie umowy na dotację z PARP. Dlatego też faktury te były wystawiane w różnych okresach, w 2006 r. i w 2008 r. Z powyższych faktur podatek VAT naliczony nie był odliczany i wraz z wartością netto usługi nie stanowił kosztu uzyskania przychodu.


W związku z powyższym, zadano następujące pytania.


  1. Czy Spółka na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług miała prawo odliczyć podatek VAT od faktur zakupu usług doradczych, związanych z pisaniem wniosków o dofinansowanie ze środków unijnych...
  2. Czy dokonując odliczenia w 2008 r. podatku VAT z faktur zakupu usług doradczych związanych z wnioskami unijnymi, (faktur zaksięgowanych w 2006 r., z których nie został odliczony podatek VAT naliczony), a księgując go w 2008 r. na pozostałe przychody operacyjne, przychód ten na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych...


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie drugie, w zakresie pytania pierwszego sprawa zostanie rozpatrzona odrębnymi pismami.


W odniesieniu do pytania drugiego Wnioskodawca wskazał, iż ma prawo skorygować deklaracje dla podatku od towarów i usług – VAT-7 za rok 2006 i naliczony podatek VAT zaksięgować w pozostałe przychody operacyjne. Przychody te na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są wyłączone z opodatkowania.


Dodatkowo w piśmie z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 8 stycznia 2009 r.) Spółka wskazała m.in., iż:


  • otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Priorytet 2 Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw, Działanie 3 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje.
  • kwota podatku VAT naliczonego z faktur zakupu usług doradczych nie zwiększała wartości początkowej środków trwałych zakupionych wg umowy dotacji unijnych ani dla celów podatkowych, ani dla celów rachunkowych. Kwota podatku VAT naliczonego wraz z wartością netto faktury zakupu usług doradczych była księgowana w koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.
  • wydatki na usługi doradcze nie były finansowane, ani refinansowane z otrzymanego dofinansowania ze środków unijnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Na wstępie podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości skorygowania deklaracji VAT-7 w zaistniałym stanie faktycznym, gdyż zagadnienie to zostanie rozstrzygnięte w odrębnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Zakładając jednakże możliwość dokonania takiej korekty zauważyć należy, iż stosownie do brzmienia art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Przepis ten nie dotyczy podatków i opłat na rzecz budżetu państwa albo gmin, które uprzednio zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, tym samym w takiej sytuacji wskazane w omawianym przepisie podatki i opłaty będą stanowić przychód.

Natomiast w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – naliczony podatek od towarów i usług stanowił będzie przychód w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Tak więc, warunkiem rozpoznania podatku naliczonego jako przychodu jest uprzednie zaliczenie tego podatku do kosztów uzyskania przychodu.

Z uwagi na to, iż jak wskazała Spółka podatek naliczony nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, ewentualny zwrot czy obniżenie podatku od towarów i usług nie będzie stanowiło dla Spółki przychodu na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przedstawionym własnym stanowisku w sprawie Spółka jako podstawę prawną przytoczyła art. 12 ust. 4 pkt 6a ww. ustawy, co skutkowało uznaniem przedstawionego stanowiska za nieprawidłowe. Jednakże niezależnie od powyższego, odmienna kwalifikacja prawna przedstawionego zdarzenia przyszłego nie wypływa w tym wypadku na fakt, iż podatek naliczony, o którym mowa we wniosku nie będzie stanowił przychodu podatkowego Spółki.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie datowania przedmiotowej interpretacji przepisów prawa podatkowego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj