Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1115/08/JJ
z 17 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1115/08/JJ
Data
2009.02.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
akt notarialny
faktura zaliczkowa
nabycie
nieruchomości
odliczenie podatku
zaliczka


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawczyni miała prawo do odliczenia VAT z faktur zaliczkowych na pomieszczenia garażowe oraz na lokal mieszkalny?



Wniosek ORD-IN 818 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani G. przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008r. (data wpływu 2 grudnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT z faktur zaliczkowych na pomieszczenia garażowe oraz na lokal mieszkalny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT z faktur zaliczkowych na pomieszczenia garażowe oraz na lokal mieszkalny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni od września 2004 roku prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą PHU G. W zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej - w przedmiocie wykonywanej działalności posiada wpis na: działalność rachunkowo-księgową, roboty budowlane oraz usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości dla podmiotów gospodarczych. Jednakże do obecnego dnia świadczone były wyłącznie usługi budowlane oraz rachunkowo-księgowe - czyli usługi związane z działalnością opodatkowaną.

Usługi rachunkowo-księgowe tj. biuro rachunkowe prowadzone są obecnie w lokalu, który jest przez Wnioskodawczynię wynajmowany dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Lokal ten znajduje się w centrum S., posiada własny duży parking i standardem (powierzchnią wynajmowanego lokalu) jest przystosowany do obsługi około 80 podmiotów gospodarczych, z którymi Wnioskodawczyni ma podpisaną umowę o świadczenie usług księgowych. Jednakże ze względu na odpłatność za wynajem Wnioskodawczyni zdecydowała się poszukać innego pomieszczenia. Po przeciwnej stronie ulicy został wybudowany budynek handlowo-mieszkalny z stanowiskami garażowymi w podziemiach. W dniu 29 stycznia 2008 roku został zawarty akt notarialny w ramach którego, Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem, z którym ma wspólność majątkową, nabyła lokal mieszkalny (w tym nowowybudowanym budynku) oznaczony numerem 30 wraz z udziałem w nieruchomości za cenę 170.000 zł brutto oraz 2 stanowiska garażowe znajdujące się w podziemiach tego budynku za cenę 52.000 zł brutto.

Zgodnie z aktem notarialnym płatność za lokal mieszkalny rozłożona została na raty: 51.000 zł do 20.03.2008r., 34.000 zł do 30.04.2008r., 42.500 zł do 31.05.2008r., 42.500 zł do 07.01.2009r. oraz płatność za 2 stanowiska garażowe na następujące raty: 15.600 zł do 20.03.2008r., 36.400 zł do 07.01.2009r.

Równocześnie w dniu podpisania aktu notarialnego Wnioskodawczyni wystąpiła z pisemnym wnioskiem do sprzedającego nieruchomość, iż nabywany lokal mieszkalny wraz z dwoma stanowiskami garażowymi, będzie wykorzystywany przez Wnioskodawczynię w prowadzonej działalności gospodarczej i że prosi o wystawianie faktur zaliczkowych dokumentujących wpłacone zaliczki zgodnie z harmonogramem na firmę PHU G. Sprzedający, zgodnie z pisemną dyspozycją Wnioskodawczyni, wystawił, na wskazane powyżej dane, następujące faktury zaliczkowe:

  • zaliczka nr 114/03/2008 z dnia 21.03.08r., netto 47.663,55 zł, VAT 7% 3336,45 zł, brutto 51000 zł,
  • zaliczka nr 115/03/2008z dnia 27.03.08r., netto 12.786,89 zł, VAT 22% 2813,12 zł, brutto 15600 zł,
  • zaliczka nr 121/04/2008 z dnia 30.04.08r., netto 31.775,70 zł, VAT 7% 2.224,30 zł, brutto 34000 zł,
  • zaliczka nr 128/05/2008 z dnia 30.05.08r., netto 39.719,63 zł, VAT 7% 2.780.37 zł, brutto 42500 zł.

Powyższe faktury zaliczkowe zostały uwzględnione przez Wnioskodawczynię w rejestrze zakupów dla celów sporządzenia deklaracji VAT-7 i dokonano odliczenia VAT-u naliczonego w kwocie: 6.150 zł w deklaracji VAT-7 za marzec 2008r., 2.224 zł w deklaracji za kwiecień 2008r. oraz 2.780 zł w deklaracji za maj 2008r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni miała prawo do odliczenia VAT z faktur zaliczkowych na pomieszczenia garażowe oraz na lokal mieszkalny...

Zdaniem Wnioskodawczyni, posiada ona prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach zaliczkowych zarówno na lokal mieszkalny jak i stanowiska garażowe. Jak zostało przedstawione w stanie faktycznym, zarówno lokal jak i miejsca postojowe zostaną przeznaczone tylko i wyłącznie dla celów prowadzonej działalności gospodarczej - działalności opodatkowanej. W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa za spełnione zapisy art. 86 ust 1, 2 i 10 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6 art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl art. 19 ust. 11 ww. ustawy o podatku od towarów i usług jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Kwestie dotyczące wystawienia faktury VAT dokumentującej otrzymanie zaliczki regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.). Rozdział 4 ww. rozporządzenia określa szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

W myśl § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2

Fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę) - § 14 ust. 2 rozporządzenia.

Stosownie do § 14 ust. 4 rozporządzenia jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 9 i 11-13, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 13 – tj. nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. (§ 14 ust. 5 cyt. rozporządzenia).

Natomiast stosownie do § 15 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.

Faktury, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 3 (§ 15 ust. 2 rozporządzenia).

Przepis ust. 2 nie dotyczy wystawiania faktur w zakresie dostaw energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy (§ 15 ust. 3 rozporządzenia).

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z ust. 2 tegoż artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    a) z tytułu nabycia towarów i usług,
    b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
    - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  2. w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, z wyłączeniem przypadków, gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi (art. 86 ust. 12 ww. ustawy).

Z zasady tej wyłączono zatem przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. b dotyczący faktur zaliczkowych.

Termin odliczenia podatku naliczonego jest zawarty w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym nabywca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednakże – stosownie do art. 88 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy - przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

  1. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów;
  2. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Z przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, iż w dniu 29 stycznia 2008 roku został zawarty akt notarialny, w ramach którego, Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem z którym ma wspólność majątkową, nabyła lokal mieszkalny (w tym nowowybudowanym budynku) oznaczony numerem 30 wraz z udziałem w nieruchomości za cenę 170.000 zł brutto oraz 2 stanowiska garażowe znajdujące się w podziemiach tego budynku za cenę 52.000 zł brutto. Zgodnie z aktem notarialnym płatność za lokal mieszkalny rozłożona została na raty: 51.000 zł do 20.03.2008r., 34.000 zł do 30.04.2008r., 42.500 zł do 31.05.2008r., 42.500 zł do 07.01.2009r. oraz płatność za 2 stanowiska garażowe na następujące raty: 15.600 zł do 20.03.2008r., 36.400 zł do 07.01.2009r.

Równocześnie w dniu podpisania aktu notarialnego Wnioskodawczyni wystąpiła z pisemnym wnioskiem do sprzedającego nieruchomość, iż nabywany lokal mieszkalny wraz z dwoma stanowiskami garażowymi, będzie wykorzystywany przez Wnioskodawczynię w prowadzonej działalności gospodarczej i że prosi o wystawianie faktur zaliczkowych dokumentujących wpłacone zaliczki zgodnie z harmonogramem na firmę PHU G. Sprzedający, zgodnie z pisemną dyspozycją Wnioskodawczyni, wystawił, na wskazane powyżej dane, następujące faktury zaliczkowe:

  • zaliczka nr 114/03/2008 z dnia 21.03.08r., netto 47.663,55 zł, VAT 7% 3336,45 zł, brutto 51000 zł,
  • zaliczka nr 115/03/2008z dnia 27.03.08r., netto 12.786,89 zł, VAT 22% 2813,12 zł, brutto 15600 zł,
  • zaliczka nr 121/04/2008 z dnia 30.04.08r., netto 31.775,70 zł, VAT 7% 2.224,30 zł, brutto 34000 zł,
  • zaliczka nr 128/05/2008 z dnia 30.05.08r., netto 39.719,63 zł, VAT 7% 2.780.37 zł, brutto 42500 zł.

Powyższe faktury zaliczkowe zostały uwzględnione przez Wnioskodawczynię w rejestrze zakupów dla celów sporządzenia deklaracji VAT-7 i dokonano odliczenia VAT-u naliczonego w kwocie: 6.150 zł w deklaracji VAT-7 za marzec 2008r., 2.224 zł w deklaracji za kwiecień 2008r. oraz 2.780 zł w deklaracji za maj 2008r.

Jednocześnie Wnioskodawczyni wskazała, iż zarówno lokal jak i miejsca postojowe zostaną przeznaczone tylko i wyłącznie dla celów prowadzonej działalności gospodarczej - działalności opodatkowanej.

Reasumując, warunkiem koniecznym umożliwiającym odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej otrzymanie zaliczki jest fakt, aby nabywane w terminie późniejszym towary czy usługi były związane z wykonywanymi przez nabywcę czynnościami opodatkowanymi, przy uwzględnieniu regulacji zawartych w art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 88 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o VAT.

A zatem Wnioskodawczyni miała prawo odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zaliczkowych w rozliczeniu za okresy, w którym je otrzymała, o ile wydatki na nabycie przedmiotowego lokalu mieszkalnego i pomieszczeń garażowych mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów oraz towary te będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawczynię czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008r. uznać należało za prawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w sytuacji zmiany jakiegokolwiek elementu stanu faktycznego (w szczególności gdyby przedmiotowy lokal lub miejsca postojowe były wykorzystywane do wykonywania czynności innych niż opodatkowane) lub prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj