Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-64/09-2/KG
z 25 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-64/09-2/KG
Data
2009.02.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Ulgi i zwolnienia podatkowe

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
bursa
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych
modernizacja
niepełnosprawni
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek od towarów i usług
powiat


Istota interpretacji
Brak możliwości odliczenia i zwrotu podatku wynikającego z realizacji dofinansowanego częściowo ze środków P...projektu pod nazwą „Roboty budowlane w bursie międzyszkolnej oraz specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym”



Wniosek ORD-IN 525 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego w XXXXX, przedstawione we wniosku z dnia 21.01.2009r. (data wpływu 26.01.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku VAT, wynikającego z realizacji dofinansowanego częściowo ze środków P...... projektu pod nazwą „Roboty budowlane w bursie międzyszkolnej oraz specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.01.2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku VAT, wynikającego z realizacji dofinansowanego częściowo ze środków P...... projektu pod nazwą „Roboty budowlane w bursie międzyszkolnej oraz specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zaistniały stan faktyczny dotyczy zrealizowanego projektu pt. „Roboty budowlane w bursie międzyszkolnej oraz specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym”, dofinansowanym w części ze środków P……..w ramach programu pn. „Program wyrównania różnic między regionami” – obszar B – likwidacja barier architektonicznych. W ramach zrealizowanej przez Starostwo Powiatowe w XXXXXX inwestycji przeprowadzono prace adaptacyjne oraz roboty budowlane w celu kompleksowego przystosowania parteru i piętra budynku bursy międzyszkolnej do potrzeb osób niepełnosprawnych (uczniów specjalnego ośrodka szkolno – wychowawczego) w celu umożliwienia im normalnego i bezproblemowego funkcjonowania. Przeprowadzona została modernizacja pomieszczeń do zajęć terapeutycznych (pokoje, sale lekcyjne, korytarze) wraz z pomieszczeniami sanitarnymi. W ramach dofinansowania ze środków P...... ww. inwestycji wykonano następujące roboty budowlane:

  • budowa pochylni i zadaszenia;
  • przystosowanie drzwi wejściowych na parterze oraz na piętrze;
  • przystosowanie pomieszczeń higieniczno-sanitarnych na parterze i piętrze do potrzeb osób niepełnosprawnych;
  • wymianę podłoża i położenie wykładziny antypoślizgowej w ciągu komunikacyjnym i pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Starostwo Powiatowe będąc podatnikiem podatku VAT, nie wykonując czynności opodatkowanych ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie realizacji ww. projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy i podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), odliczenie może nastąpić od towarów i usług wykorzystywanych czynności opodatkowanych. W związku z tym, że Starostwo Powiatowe w XXXXXX nie wykonuje takich usług, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jest to bowiem zadanie wynikające z zakresu realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa (ustawy o samorządzie powiatowym – Dz. U. z dnia 18.07.1998r.), dla realizacji których został powołany. A zatem w zakresie realizacji tych zadań nie uznaje się organu władzy publicznej (starostwa powiatowego) za podatnika podatku VAT (art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku z późn. zm.).

W związku z tym, że w danym zakresie działań (realizacji inwestycji na rzecz osób niepełnosprawnych nie uznaje się danego podmiotu prawa publicznego za podatnika, to nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację zadania, jakim jest wykonanie przez Starostwo Powiatowe prac adaptacyjnych oraz robót budowlanych w celu kompleksowego przystosowania budynku bursy międzyszkolnej do potrzeb osób niepełnosprawnych (uczniów specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego) w celu umożliwienia im normalnego i bezproblemowego funkcjonowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższe zwolnienie zostało również utrzymane w § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Powiat stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 Nr 142, poz. 1592 ze zm.) posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, także w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cyt. wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy czynności tej dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został odliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższą zasadą, wykluczeniu podlega możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż w ramach realizacji projektu pt. „Roboty budowlane w bursie międzyszkolnej oraz specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym” dofinansowanym w części ze środków P………. w ramach programu pn. „Program wyrównywania różnic między regionami” – Obszar B – likwidacja barier architektonicznych, przeprowadzono prace adaptacyjne oraz roboty budowlane w celu kompleksowego przystosowania części budynku bursy międzyszkolnej do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Nabywane w ramach projektu towary oraz usługi nie były i nie są związane z wykonywaniem przez Starostwo Powiatowe w XXXXXX czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ Powiat korzysta ze zwolnienia w zakresie wykonywania czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługiwało i przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pt. „Roboty budowlane w bursie międzyszkolnej oraz specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym” dofinansowanym w części ze środków P……….. w ramach programu pn. „Program wyrównania różnic między regionami” – obszar B – likwidacja barier architektonicznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj