Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1876/08-3/JL
z 22 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1876/08-3/JL
Data
2008.12.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundacje
koszty ogólnozakładowe
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na ogólny zarząd lecz związanego tylko z czynnościami opodatkowanymi (działalnością opodatkowaną). Podatek VAT związany z wydatkami na ogólny zarząd, w części przypadającej na czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem (działalność nieodpłatna), nie podlega odliczeniu.



Wniosek ORD-IN 346 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 13.08.2008 r. (data wpływu 01.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na ogólny zarząd - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.10.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na ogólny zarząd.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja prowadzi działalność naukową jako jeden z dwóch podstawowych rodzajów działalności:

  1. projekty badawcze prowadzone są jako działalność nieodpłatna (finansowana dotacjami od instytucji zagranicznych);
  2. projekty badawcze prowadzone są odpłatnie na zlecenie (sprzedaż dokumentowana fakturami VAT). Fundacja ma zarejestrowaną działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Powstające w ramach prowadzonej działalności wydatki/koszty przyporządkowywane są w większości do konkretnych projektów badawczych. Część wydatków dotyczy jednak ogólnego zarządu Fundacji lub wydatków, które nie mogą być przyporządkowane do projektów (rodzajów działalności) inaczej niż wg kluczy podziałowych.

Wydatki przyporządkowane wg klucza do działalności nieodpłatnej są częściowo refundowane przez darczyńców (wspomniane instytucje międzynarodowe) jako tzw. wydatki kwalifikowane w ramach refinansowanych projektów badawczych.

Działalność opisana w punkcie a) nie jest traktowana jako sprzedaż usług, wyniki badań są z założenia ogólnodostępne a Fundacja nie wystawia żadnych faktur z tego tytułu. Nie są to więc częściowo odpłatne świadczenia, na których cenę mogłyby mieć wpływ otrzymane dotacje. W związku z tym nie ma tu zastosowania art. 29 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. W jaki sposób Fundacja ma zastosować art. 90 ust. 3 Ustawy o VAT w związku z wykreśleniem ustępu 7...
  2. Czy dotacje, dopłaty i subwencje, które nie zawierają się w katalogu środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej określonych w par 6 Rozporządzenia wykonawczego do Ustawy o VAT powinny być uwzględniane w mianowniku „struktury” (proporcja o której mowa w art. 90 ust. 3 Ustawy o VAT)...
  3. Czy w związku z tym - bez względu na prawo lub brak prawa do zwrotu podatku naliczonego w związku z tymi środkami pomocowymi na podstawie szczególnych przepisów Rozporządzenia - „struktura” wynosić będzie 100%...
  4. Jeżeli zachodzi ten drugi przypadek (tj. „struktura” wynosi 100%), to Czy Fundacja ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami dotyczącymi kosztów ogólnego zarządu w pełnej wysokości i czy nie narusza to postanowień przepisu art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT...

Zdaniem wnioskodawcy zachodzi sprzeczność pomiędzy odpowiednimi przepisami ustawy. Z jednej bowiem strony przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT daje prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Z drugiej jednak usunięcie ust. 7 art. 90 ustawy o VAT powoduje, że dotacje niewpływające na cenę nie powinny być włączane do mianownika „struktury”. Nieodpłatna działalność statutowa Fundacji jest zwolniona z podatku VAT nie tylko z punktu widzenie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT (i pkt. 10 załącznika nr 4,) jako „usługi zwolnione” ale nie podlega pod ustawę o podatku VAT, gdyż badania naukowe wykonywane na wniosek innych podmiotów (i finansowane przez nie w formie dotacji) nie mogą być uważane za „odpłatne świadczenie usług”, a więc nie mieszczą się w definicji przedmiotu opodatkowania określonego w art. 5 do 7 ustawy o VAT. Tym samym dotacje te nie są obrotem i nie mogą być włączane do mianownika „struktury” - a to daje prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego przy zakupach związanych z kosztami ogólnego zarządu. Przepis art. 90 zdaniem podatnika powinien być traktowany jako przepis szczególny wobec uregulowań art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, a więc mający pierwszeństwo w przypadku kolizji norm prawnych. Stąd według podatnika jednie podatek VAT naliczony w związku z zakupami bezpośrednio związanymi z działalnością nieopodatkowaną nie podlega w tej sytuacji odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na ogólny zarząd - uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki - odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że wnioskodawca w wyniku prowadzonej działalności (wykonywanie projektów badawczych) ponosi koszty ogólnego zarządu. Koszty te w części przypadają na działalność nieodpłatną, częściowo refundowaną przez darczyńców w formie dotacji (niepodlegającą opodatkowaniu) oraz w części – na działalność odpłatną, opodatkowaną podatkiem VAT (dokumentowaną fakturami VAT).

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na ogólny zarząd lecz związanego tylko z czynnościami opodatkowanymi (działalnością opodatkowaną). Podatek VAT związany z wydatkami na ogólny zarząd, w części przypadającej na czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem (działalność nieodpłatna), nie podlega odliczeniu. Nieprawidłowe jest zatem stwierdzenie wnioskodawcy, iż ma on prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego przy zakupach związanych z kosztami ogólnego zarządu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj