Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1831/08/AW
z 4 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1831/08/AW
Data
2009.03.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Czy w przypadku świadczenia usług regeneracji i sprzedaży kartridży do drukarek atramentowych podatnik ma obowiązek instalowania kas fiskalnych



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2008r. (data wpływu 15 grudnia 2008r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 20 lutego 2009r. oraz pismem z dnia 2 marca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zainstalowania kas fiskalnych w przypadku sprzedaży „kartridży” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zainstalowania kas fiskalnych w przypadku sprzedaży „kartridży”. Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 20 lutego 2009r., będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 13 lutego 2009r. nr IBPP1/443-1831/08/AW oraz pismem z dnia 2 marca 2009r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Opis paragrafu, który mówi m.in. o obowiązku instalacji kasy fiskalnej przy sprzedaży m.in. płyt CD, DVD itp. zawiera również słowo „kartridży”. Wnioskodawca wnosi zatem o wyjaśnienie o jakie kartridże chodzi (komputerowe czy drukarkowe, gdyż z tego rozporządzenia odczytuje, że bardziej chodzi o kartridże komputerowe do zapisu danych, programów itp.). Wnioskodawca prowadzi usługi regeneracji kartridży i tonerów do drukarek atramentowych i tonerów laserowych, wykonuje głównie usługi regeneracji tego asortymentu (kiedy klient przynosi coś do zregenerowania) oraz sprzedaje kartridże i tonery już zregenerowane, gotowe. Prowadzi sprzedaż fakturową i ewidencyjną.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że pod pojęciem „sprzedaż ewidencyjna” Wnioskodawca rozumie ewidencję sprzedaży, sprzedaż niefakturową. PKWiU dla wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności to: 17.23.Z – Produkcja artykułów piśmienniczych, 46.90.Z – Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana, 96.09.Z – Pozostała działalność usługowa gdzie indziej niesklasyfikowana. Wnioskodawca nie posiada kasy fiskalnej, nie utracił kiedykolwiek prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej z jakiegokolwiek tytułu, data rozpoczęcia działalności gospodarczej to 16 października 2002r.

Wnioskodawca określił także, że PKWiU dla sprzedawanego towaru to:

30.01.24-001 – części do powielaczy biurowych

37.20.10-00.00 – usługi odzyskiwania materiałów niemetalowych z odpadów

57.70.10-00.90 – usługi w zakresie handlu hurtowego, pozostałe

52.12.10-00.00 – usługi w zakresie handlu detalicznego prowadzonego w niewyspecjali-zowanych sklepach, pozostałe

52.50.13-00 – usługi w zakresie handlu detalicznego pozostałymi artykułami używanymi, prowadzonego przez sklepy

52.74.13 – usługi w zakresie napraw artykułów użytku osobistego i domowego, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że kartridże i tonery, które sprzedaje nie stanowią nośników danych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma obowiązek zainstalowania kas fiskalnych, gdyż interpretacja słowa „kartridż” może być dowolna i bardo szeroka...

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli w ustawie chodzi o kartridże do drukarek atramentowych lub laserowych, to instalacja kas fiskalnych jest konieczna. Jeżeli chodzi o kartridże do komputerów (np. do zapisu danych), Wnioskodawca nie ma obowiązku instalowania kas.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Minister Finansów, zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, w drodze rozporządzenia, zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników (zwolnienia podmiotowe) oraz niektóre grupy czynności (zwolnienia przedmiotowe) z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na wysokość obrotu lub rodzaj prowadzonej działalności (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz. U. Nr 228, poz. 1510 obowiązujące od 1 stycznia 2009r.; poprzednio: rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących – Dz. U. Nr 113, poz. 720 obowiązujące od 1 lipca 2008r.).

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 7 powołanego wyżej rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008r., zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży (przepis w identycznym brzmieniu obowiązywał na mocy rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r.).

Z powyższego przepisu wynika, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących nie stosuje się w przypadku dostawy kartridży będących nośnikami danych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi usługi regeneracji kartridży i tonerów do drukarek atramentowych i tonerów laserowych, wykonuje głównie usługi regeneracji tego asortymentu (kiedy klient przynosi coś do zregenerowania) oraz sprzedaje kartridże i tonery już zregenerowane, gotowe. Prowadzi sprzedaż fakturową i ewidencyjną. Pod pojęciem „sprzedaż ewidencyjna” Wnioskodawca rozumie ewidencję sprzedaży, sprzedaż niefakturową.

Wnioskodawca podał także, iż PKWiU dla wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności to: 17.23.Z – Produkcja artykułów piśmienniczych, 46.90.Z – Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana, 96.09.Z – Pozostała działalność usługowa gdzie indziej niesklasyfikowana, jednakże z podanych symboli i ich opisu wynika, że klasyfikacja ta dotyczy Polskiej Klasyfikacji Działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę. Natomiast PKWiU dla sprzedawanego towaru to:

30.01.24-001 – części do powielaczy biurowych

37.20.10-00.00 – usługi odzyskiwania materiałów niemetalowych z odpadów

51.70.10-00.90 – usługi w zakresie handlu hurtowego, pozostałe

52.12.10-00.00 – usługi w zakresie handlu detalicznego prowadzonego w niewyspecjali-zowanych sklepach, pozostałe

52.50.13-00 – usługi w zakresie handlu detalicznego pozostałymi artykułami używanymi, prowadzonego przez sklepy

52.74.13 – usługi w zakresie napraw artykułów użytku osobistego i domowego, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że kartridże i tonery, które sprzedaje nie stanowią nośników danych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że usługi regeneracji oraz sprzedaż gotowych kartridży niebędących nośnikami danych, nie rodzą obowiązku w zakresie instalacji kasy rejestrującej, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 7 obu powołanych rozporządzeń.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zaznaczyć, że interpretacja nie dotyczy ewentualnego obowiązku instalacji kasy rejestrującej w oparciu o inne podstawy prawne, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj