Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-523/08/MK
z 5 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-523/08/MK
Data
2008.12.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
koszty dotacji
koszty przyznania dotacji
koszty uzyskania przychodów
pomoc publiczna
środki pomocowe
usługi doradcze
wniosek


Istota interpretacji
Czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki na działania niezbędne do uzyskania dotacji inwestycyjnej takie jak: przygotowanie biznes planu, opina o innowacyjności, kosztów pozyskania promesy kredytowej, itp. stanowią koszt podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym?



Wniosek ORD-IN 596 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z opracowaniem i złożeniem wniosku o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 września 2008 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z opracowaniem i złożeniem wniosku o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, poddziałanie 1.4.2.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest firmą produkcyjno-handlową, która zajmuje się produkcją materiałów konstrukcyjnych murowych (cegły, bloki wapienno-piaskowe) i chce unowocześnić swój park maszynowy – wymienić urządzenia służące do produkcji pary technologicznej. W związku z tym wystąpiła z wnioskiem o pozyskanie dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Priorytet: Innowacyjna Gospodarka, poddziałanie 1.4.2.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy może zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki, związane z pozyskaniem środków pieniężnych w postaci dotacji, na przygotowanie biznes planu, opinii o innowacyjności, kosztów pozyskania promesy kredytowej, itp., które wydatki pokrywa z własnych środków, a więc w momencie składania wniosku o dotację nie ma żadnej gwarancji jej uzyskania. Dodatkowo Spółka wskazała, że planowana inwestycja będzie służyła przychodom opodatkowanym.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:


Czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki na działania niezbędne do uzyskania dotacji inwestycyjnej takie jak: przygotowanie biznes planu, opina o innowacyjności, kosztów pozyskania promesy kredytowej, itp. stanowią koszt podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym...


W odniesieniu do sformułowanego pytania Wnioskodawca wskazał, że wydatki te stanowią koszty pośrednie o charakterze doradczym i służą, docelowo zwiększeniu przychodów opodatkowanych powinny zatem stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie jego poniesienia z własnych środków.

Koszty związane z przygotowaniem biznes planu, opinią o innowacyjności, itp. nie zastaną pokryte dotacją, gdyż nie są to koszty kwalifikowane


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Kwestię kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami (tzw. kosztów pośrednich), reguluje przepis art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. W myśl ust. 4e ww. artykułu za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Podkreślić należy, że jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności. W ocenie organu podatkowego do takich kosztów uzyskania przychodów należy zaliczyć wydatki związane ze sporządzeniem wniosku w celu pozyskania dotacji w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (na przygotowanie biznes planu, opinii o innowacyjności, kosztów pozyskania promesy kredytowej).

Uznanie kosztów przygotowania i złożenia wniosku o dotację za koszty pośrednie oznacza, że podlegać będą one potrąceniu w dacie poniesienia, a więc w dniu, na który ujęto taki koszt w księgach rachunkowych na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego (art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87 – 100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj