Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-625/08-2/JK
z 17 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-625/08-2/JK
Data
2008.12.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze sprzedaży nieruchomości


Słowa kluczowe
nieruchomości
podatek dochodowy od osób fizycznych
podatek ryczałtowy od sprzedaży nieruchomości
sprzedawca
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Opodatkowanie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości. Zwolnienie przedmiotowe przewidziane art. 21 ust. pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 463 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2008 r. (data wpływu 25 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomościjest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma zamiar sprzedać działkę nabytą na własne potrzeby w 2006 roku. Zainteresowany będzie korzystał ze zwolnienia z podatku od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z przeznaczeniem uzyskanych środków na budowę własnego budynku mieszkalnego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatkowanie przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości (działki) na projekt i budowę przyłączy wodociągowo – gazowych (brakujących odcinków sieci) do działki, na której następnie po uzyskaniu pozwolenia na budowę zostanie wybudowany budynek mieszkalny (dom jednorodzinny) oraz na projekt budynku mieszkalnego mieści się w definicji zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a)...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na projekt i budowę przyłączy wodociągowo – gazowych (brakujących odcinków sieci) do działki, na której następnie po uzyskaniu pozwolenia na budowę zostanie wybudowany budynek mieszkalny mieszczą się w definicji wydatków na budowę własnego budynku mieszkalnego, ponieważ budynek mieszkalny bez wspomnianych przyłączy nie będzie mógł pełnić swojej funkcji mieszkalnej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie od podatku przychodu ze sprzedaży nieruchomości przysługuje jeśli uzyskane przychody zostały wydatkowane w okresie nie dłuższym niż dwóch lat, między innymi na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego.

W opinii Zainteresowanego, oznacza to, że skoro wydatki na nabycie gotowego budynku mieszkalnego, który jest zaopatrzony w media i których koszt odzwierciedlony jest w cenie nabycia, uprawniają do zastosowania zwolnienia z podatku od sprzedaży nieruchomości, to analogicznie, wykonanie tych samych czynności we własnym zakresie (przez Wnioskodawcę) również spełnia kryteria uprawniające do zakwalifikowania wydatków jako poniesione na budowę budynku mieszkalnego. W przeciwnym wypadku dochodziłoby do nierównego traktowania podatników, gdyż wykonanie przyłączy wodociągowo – gazowych i budowa budynku przez osoby trzecie, a następnie sprzedaż takiej nieruchomości Wnioskodawcy (po cenie, która zawiera zarówno koszty budynku, jak i doprowadzenia przyłączy) pozwalałoby na zaliczenie wydatków, do wydatków uprawniających do zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a wykonanie tego samego własnymi siłami nie uprawniałoby do zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na projekt budynku mieszkalnego mieszczą się w definicji wydatków na budowę własnego budynku mieszkalnego, ponieważ projekt domu jest wydatkiem niezbędnym, do rozpoczęcia budowy budynku mieszkalnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów
       - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po dniu 1 stycznia 2007 r.

Z uwagi na treść przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. do odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.


Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Zainteresowany zamierza sprzedać działkę, którą nabył na własne potrzeby w 2006 roku.


W związku z powyższym w niniejszej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 i 2a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.), podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Natomiast zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. - wolne od podatku są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c), w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza środki uzyskane ze zbycia przedmiotowej działki nabytej w 2006 roku przeznaczyć na projekt i budowę przyłączy wodociągowo – gazowych do działki, na której po uzyskaniu pozwolenia na budowę zostanie wybudowany budynek mieszkalny (dom jednorodzinny) oraz na projekt tegoż budynku.

Mając na uwadze, iż projekt oraz budowa przyłączy wodociągowo – gazowych oraz projekt budynku mieszkalnego są bezpośrednio związane z budową tegoż budynku, stwierdzić należy, że Wnioskodawca wydatkując pieniądze uzyskane ze sprzedaży działki na ww. cele spełnia warunki przewidziane art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego pod warunkiem terminowego złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 28 ust. 2a ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 roku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj