Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-447a/08/DK
z 18 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-447a/08/DK
Data
2008.12.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
koszt
koszty dotacji
koszty przyznania dotacji
koszty uzyskania przychodów
nabycie
podatek od towarów i usług
program pomocowy
usługi doradcze
wniosek
źródło finansowania


Istota interpretacji
Czy koszt podatku naliczonego od towarów i usług poniesionego w związku z nabyciem usług i towarów nie stanowiących kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2008 roku (data wpływu 18 sierpnia 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych – uzupełnionym pismem z dnia 17 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.) oraz pismem z dnia 5 grudnia 2008 r. (data wpływu 11 grudnia 2008 r.) – w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu usług doradczych z zakresu pozyskiwania funduszy unijnych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 sierpnia 2008 roku do tut. organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych – uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.), oraz pismem z dnia 5 grudnia 2008 r. (data wpływu 11 grudnia 2008 r.) – w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu usług doradczych z zakresu pozyskiwania funduszy unijnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka dokonuje zakupu różnych usług i towarów nie stanowiących w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztów uzyskania przychodu. Spółka nie dokonuje naliczenia podatku należnego VAT od powyższych usług i towarów. Spółka nie obniża również kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Czy koszt podatku naliczonego od towarów i usług poniesionego w związku z nabyciem usług i towarów nie stanowiących kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy koszt podatku naliczonego VAT poniesionego w związku z nabyciem usług i towarów nie stanowiących kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a, tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje szereg sytuacji, w których poniesione wydatki na nabycie towarów i usług nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. Problematyczna w powyższym zakresie pozostaje kwota zapłaconego podatku od towarów i usług związanego z ich nabyciem.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty podatku należnego stosuje się w sytuacji, gdy wydatki na nabycie towarów nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Tym samym, podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług nie stanowiących kosztów uzyskania przychodu nie będzie podlegał odliczeniu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, stanowić będzie koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z przywołanym w pytaniu przepisem, kosztem uzyskania przychodu jest podatek naliczony w części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty podatku od towarów i usług.

Ponadto Spółka wskazała, iż w dniu 27 czerwca 2008 r. uzyskała interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy ITPB3/423-18/2/08/MK, zgodnie z treścią której jej stanowisko w analogicznej sprawie w odniesieniu do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami nie będącymi kosztami uzyskania przychodu poniesionymi na cele reprezentacji, jest prawidłowe. Spółka chce mieć pewność, że stanowisko zawarte w otrzymanej interpretacji można stosować rozszerzająco w odniesieniu do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu podatku naliczonego VAT do wszystkich wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Dodatkowo w piśmie z dnia 17 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.) Spółka wskazała, iż zadane pytanie dotyczy m.in. wydatków na usługi doradcze z zakresu pozyskiwania funduszy unijnych. Natomiast w piśmie z dnia 5 grudnia 2008 r. (data wpływu 11 grudnia 2008 r.) Spółka doprecyzowała, iż wydatki na doradztwo dotyczą następujących Programów Operacyjnych:

Infrastruktura i Środowisko

  • Priorytet IV Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska
    - Działanie 4.3 Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie wdrażania najlepszych dostępnych technik (BAT)
    - Działanie 4.5 Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie ochrony powietrza

  • Priorytet IX Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku
    - Działanie 9.4 Wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych PO „Infrastruktura i Środowisko”

  • Priorytet X Bezpieczeństwo energetyczne, w tym dywersyfikacja źródeł energii
    - Działanie 10.1 Rozwój systemów przesyłowych energii elektrycznej, gazu ziemnego i ropy naftowej oraz budowa i przebudowa magazynów gazu ziemnego


Innowacyjna Gospodarka

  • Priorytet IV Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia
    - Działanie 4.4 Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym
    - Działanie 4.5 Wsparcie inwestycji o dużym znaczeniu dla gospodarki


Kapitał Ludzki

  • Priorytet II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących
    - Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki
      - Poddziałanie 2.1.1 Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na zagadnienie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług, z tytułu poniesionych wydatków na doradztwo z zakresu pozyskiwania funduszy unijnych. W pozostałym zakresie wniosek zostanie rozpatrzony odrębnymi pismami.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, iż zgodnie z treścią art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Z powyższego przepisu wynika obowiązek wydania przez Ministra finansów interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Przy czym przez indywidualną sprawę należy rozumieć konkretnie, precyzyjnie określony stan faktyczny, lub zdarzenie przyszłe charakteryzujące się cechami umożliwiającymi jego właściwą identyfikację, określenie. Zgodnie bowiem z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego, Wydawnictwa Naukowego PWN S.A., http://sjp.pwn.pl/ przymiotnik indywidualny znaczy „właściwy tylko jednej, konkretnej osobie”. Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy należy zauważyć, iż przedstawiony pierwotnie przez Spółkę stan faktyczny nie dawał możliwości jego przypisania do, konkretnej sytuacji, gdyż dotyczył szeregu bliżej nieokreślonych zagadnień.

Takie rozumienie sformułowania zawartego w tym przepisie stanowi przeciwieństwo instytucji interpretacji ogólnej, wydawanej na podstawie art. 14a ustawy – Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne).

Reasumując, należy wskazać, iż przedstawiony pierwotnie we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stan faktyczny nie wykazywał cech indywidualizujących go, w stopniu umożliwiającym dokonanie właściwej oceny zaprezentowanego przez Spółkę własnego stanowiska w sprawie. Konsekwencją czego konieczne było wystosowanie wezwań doprecyzowujących przedstawione przez Spółkę zagadnienie, co z kolei doprowadziło do ukształtowania się kilku nowych stanów faktycznych.

Przechodząc do meritum zauważyć należy, iż stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja zawarta w cytowanym przepisie obejmuje zarówno te wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. Nie ma przy tym znaczenia, czy oczekiwany w chwili poniesienia wydatku skutek rzeczywiście zaistniał. Istotna jest jedynie obiektywna ocena celowości danego wydatku.

W zamkniętym katalogu kosztów niezaliczanych przez ustawodawcę do kosztów uzyskania przychodów nie ujęto natomiast wydatków na doradztwo w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka poniosła i będzie ponosić wydatki związane z doradztwem z zakresu pozyskiwania funduszy unijnych w ramach Programów Operacyjnych na lata 2007-2013: Infrastruktura i Środowisko, Innowacyjna Gospodarka, oraz Kapitał Ludzki. W ocenie tut. organu przedmiotowe wydatki, nie wiążą się bezpośrednio z uzyskiwanymi przychodami, tym niemniej należy zauważyć, iż związane są z funkcjonowaniem Spółki i jako takie stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów.

Innymi słowy wydatki ponoszone przez Spółkę na usługi doradcze w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych wskazanych Programów Operacyjnych na lata 2007-2013, będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki.

Konsekwencją powyższego jest fakt, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. – który wskazuje, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika: towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Stosownie natomiast do brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a, tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów jest podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług – jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż jako że wydatki poniesione przez Spółkę na usługi doradztwa w zakresie pozyskania funduszy unijnych z Programów Operacyjnych na lata 2007-2013, Infrastruktura i Środowisko, Innowacyjna Gospodarka, oraz Kapitał Ludzki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, co do zasady naliczony podatek VAT powinien zostać rozliczony w ramach podatku od towarów i usług, w konsekwencji nie będzie stanowił kosztów uzyskania przychodów stosownie do brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a, tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przy czym podkreślić należy, iż powyższe twierdzenie zostało sformułowane w kontekście przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stanu faktycznego uzupełnionego pismami Spółki, oraz stanowiska w sprawie zaprezentowanego przez Spółkę, w którym wskazano, na możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku VAT, z tytułu usług doradczych w zakresie pozyskiwania określonych funduszy unijnych, jedynie w związku z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj