Interpretacja Ministra Finansów
PT8/033/224/744/PBD/12/PK-1458
z 10 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 30 maja 2012 r. nr IPPP1/443-300/12-4/AW, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, na wniosek z dnia 30 marca 2012 r. (data wpływu 4 kwietnia 2012 r.), uzupełniony w dniu 4 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na produkt o nazwie „liść laurowy”, zmienia ww. interpretację z urzędu, stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 kwietnia 2012 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie został złożony ww. wniosek z dnia 30 marca 2012 r. (uzupełniony w dniu 4 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na produkt o nazwie „liść laurowy”.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest dystrybutorem przypraw i mieszanek przyprawowych na terenie Polski, których producentem jest austriacka firma K. GmbH. Wnioskodawca wprowadzając na rynek nowe produkty w dniu 28 czerwca 1994 r. otrzymał z Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego informację odnośnie klasyfikacji produktu „liść laurowy” w grupie SWW 2543-74 co zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z dnia 8 stycznia 1993 r. odpowiada stawce VAT w wysokości 22%, a zgodnie z późniejszymi zmianami 23% i z tą stawką VAT produkt ten jest sprzedawany do chwili obecnej.

W dniu 3 lutego 2012 r. Wnioskodawca ponownie złożył wniosek do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w sprawie klasyfikacji tego produktu. W korespondencji zwrotnej z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (pismo z dnia 9 lutego 2012 r.) produkt „liść laurowy” został sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0, co zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami, wskazuje na stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Wnioskodawca wprowadza do obrotu na rynek polski „liść laurowy” cały wyprodukowany przez K. GmbH w Austrii. Surowiec kupowany jest przez producenta w Turcji, poddawany suszeniu w piecu o temperaturze 60 stopni w strumieniu powietrza, pakowany w opakowania handlowe i dostarczany na rynek polski.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy sklasyfikowanie produktu „liść laurowy” w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0, co zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami, wskazuje na stawkę podatku VAT w wysokości 8% jest poprawną klasyfikacją?

Zdaniem Wnioskodawcy produkt „liść laurowy” sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami powinien być w obrocie na rynku polskim ze stawką VAT w wysokości 8%.

W dniu 30 maja 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając na podstawie przepisu § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w imieniu Ministra Finansów – wydał interpretację indywidualną, nr IPPP1/443-300/12-4/AW, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej interpretacji indywidualnej przywołał przepisy: art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 5a, art. 7 ust. 1, art. 41 ust. 1 i 2 w związku z art. 146a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, iż w pozycji 11 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, który zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką obniżoną 8%, wymieniono towary zgrupowane pod symbolem PKWiU – ex 01.28.19.0, tj. „Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne - wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”, przy czym użycie w treści załączników do ustawy o podatku VAT znacznika „ex” przy numerze grupowania oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że sprzedaż produktu o nazwie „liść laurowy” sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 01.28.19.0 podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej zaznaczył, że interpretacja rozstrzyga wyłącznie prawidłowość stawki podatku VAT na produkt o nazwie „liść laurowy”, nie rozstrzyga jednak poprawności klasyfikacji wydanej przez Ośrodek Klasyfikacji Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi dla wyżej wymienionego produktu. Treść dotyczącą produktu „liść laurowy” sklasyfikowaną w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0 potraktowano jako element stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy stwierdzono, że interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2012 r. nr IPPP1/443-300/12-4/AW, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwana dalej: „ustawa o podatku VAT”, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o podatku VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 5a ustawy o podatku VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Stosownie do zapisów § 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów, obowiązującego od 1 stycznia 2009 r., wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Natomiast zgodnie z § 3 tego rozporządzenia do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.). Zatem od dnia 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.

Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Według art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 41 ust. 2 ustawy o podatku VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%.

Natomiast stosownie do art. 41 ust. 2a ustawy o podatku VAT dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest dystrybutorem przypraw i mieszanek przyprawowych na terenie Polski, których producentem jest austriacka firma. W lutym 2012 roku Wnioskodawca wystąpił do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w sprawie klasyfikacji produktu „liść laurowy”. W korespondencji zwrotnej Wnioskodawca otrzymał odpowiedź, że produkt „liść laurowy” został sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do stawki podatku VAT dla dostawy ww. produktu.

W poz. 11 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 2008 ex 01.28.19.0, tj. „Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne - wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Należy jednak wskazać, iż zgodnie z pkt 1 objaśnienia do wymienionego załącznika nr 3 wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie, gdyż towar o nazwie „liść laurowy” sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 01.28.19.0 został ujęty także w załączniku nr 10 do ustawy o podatku VAT zawierającym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%. W poz. 13 rzeczonego załącznika nr 10 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 2008 ex 01.28.19.0, tj. „Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne - wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Podkreślić przy tym należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o podatku VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Zatem, w opinii Ministra Finansów, towar o nazwie „liść laurowy”, sklasyfikowany wg PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 01.28.19.0., tj. „Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne - wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane” mieści się zarówno w poz. 11 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, jak i w poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy o podatku VAT. W takiej sytuacji, z uwagi na przytoczone powyżej objaśnienie do załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, stawka podatku dla towaru „liść laurowy” wynosi 5%.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym produkt ”liść laurowy” powinien podlegać opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast w świetle powołanych przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, iż towar sprzedawany przez Wnioskodawcę, tj. „liść laurowy” sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 01.28.19.0 mieści się w poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy o podatku VAT, w związku z czym spełniona jest przesłanka z art. 41 ust. 2a ustawy o podatku VAT do zastosowania na ten towar stawki podatku w wysokości 5%.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie prawidłowość stawki podatku VAT na produkt o nazwie „liść laurowy”, nie rozstrzyga zaś poprawności klasyfikacji wydanej przez Ośrodek Klasyfikacji Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi dla wyżej wymienionego produktu. Informację dotyczącą produktu „liść laurowy” sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0 potraktowano jako element stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i przy tym założeniu wydano niniejszą interpretację.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 30 maja 2012 r. nr IPPP1/443-300/12-4/AW, wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj