Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1268/08/AL
z 24 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1268/08/AL
Data
2008.11.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
alkohol
ewidencjonowanie
obrót
usługi hotelarskie
wyroby tytoniowe
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Czy Spółka jawna ma prawo do zwolnienia z obowiązku instalowania kasy rejestrującej od dnia 1 listopada 2008r.?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej zawarte we wniosku z dnia 29 sierpnia 2008r. (data wpływu 1 września 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2008r. (data wpływu 10 listopada 2008r.) oraz pismami z dnia 19 i 21 listopada 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku instalowania kasy rejestrującej od dnia 1 listopada 2008r.– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku instalowania kasy rejestrującej od 1 listopada 2008r.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 października 2008r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1268/08/AL z dnia 29 października 2008r. oraz pismami z dnia 19 i 21 listopada 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (stan faktyczny):

Spółka jawna jest czynnym podatnikiem VAT od 1995r. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług szaletów publicznych PKWiU 90.00.12, usług hotelarskich PKWiU ex 55.23.15 i porządkowych w zakresie sprzątania placów i targowisk PKWiU 90.00.13, sprzątania wewnątrz instytucji i pomieszczeniach zamkniętych PKWiU 74.70.13. Ponadto w hotelu pracowniczym znajduje się sklepik, w którym oprócz artykułów spożywczych są sprzedawane wyroby tytoniowe - papierosy PKWiU 16 i alkoholowe – piwo i wino PKWiU 15.91 i PKWiU 15.93.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szaletów publicznych za 2007r. jak również w 2008r. stanowią ponad 90% całego obrotu na rzecz osób fizycznych. Dzięki temu zarówno zgodnie ze starym rozporządzeniem jak i nowym rozporządzeniem Ministra Finansów dnia 27 czerwca 2008r. (Dz. U. Nr 113, poz. 720) są one zwolnione przedmiotowo z kas fiskalnych. Ze względu na to zwolnienie, wszystkie inne rodzaje działalności Wnioskodawcy między innymi takie jak usługi hotelarskie i sprzedaż w sklepiku są do dnia 31 października 2008r. zwolnione również z ewidencjonowania obrotu za pomocą kas fiskalnych.

Jednak nowe rozporządzenie co prawda przedłuża przedmiotowe zwolnienie do dnia 31 grudnia 2008r. z kas na usługi szaletów publicznych ale jednocześnie nakłada obowiązek zainstalowania ich od 1 listopada 2008r. na sprzedaż wyrobów tytoniowych i alkoholowych oraz na usługi hotelarskie, które u Wnioskodawcy stanowiły łącznie jedynie 10% uzyskiwanego obrotu na rzecz osób fizycznych.

Udział obrotów z tytułu świadczenia usług szaletów publicznych w obrotach ogółem z działalności świadczonej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w 2007r. oraz w pierwszym półroczu 2008r. wynosił 90%. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, a posiada koncesje na alkohole od 1,2 do 4,5% oraz od 4,5% do 18%.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż w oparciu o obowiązuje przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. (Dz. U. Nr 113, poz. 720) jak i o wcześniejsze przepisy w sprawie kas rejestrujących Wnioskodawca nie utracił prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych za pomocą kas fiskalnych oraz nie zainstalował tych kas do tej pory dobrowolnie ani z jakiegokolwiek innego przepisu rozporządzenia.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż obroty z tytułu sprzedaży świadczone usługi sprzątania placów i targowisk o symbolu PKWiU 90.00.30 oraz usługi sprzątania wewnątrz instytucji i pomieszczeniach zamkniętych o symbolu PKWiU 74.10.13 są wykonywane jedynie dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i osób prawnych, wszystkie te usługi dokumentowane są fakturami VAT.

Usługi hotelarskie o symbolu PKWiU ex 55.23.15 w hotelu pracowniczym są świadczone przede wszystkim dla osób prowadzących działalność gospodarczą i osób prawnych, ale zdarzają się sporadycznie klienci indywidualni nieprowadzący działalności gospodarczej. Wszystkie usługi hotelarskie wykonywane przez Wnioskodawcę zarówno dla firm i dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych są dokumentowane fakturami VAT.

Jak podaje Wnioskodawca kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (świadczonej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych) przekroczyła w 2007 roku jak i w 2008 kwotę 40.000 zł.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym (stanem faktycznym) zadano następujące pytania:

Czy w świetle opisanej sytuacji Spółka jawna powinna zastosować się od 1 listopada 2008r. do zwolnienia ze względu na świadczone usługi szaletowe stanowiące 90% obrotu Firmy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych czy do obowiązku zainstalowania kas fiskalnych ze względu na znikomą sprzedaż stanowiącą 10% obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych wyrobów tytoniowych, alkoholowych, hotelarskich...

Czy też może zainstalować kasę fiskalną tylko i wyłącznie w sklepiku do ewidencjonowania obrotu ze sprzedaży artykułów tytoniowych i alkoholowych oraz kasę w hotelu do ewidencjonowania usług dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych a usługi szaletowe pozostawić bez kas fiskalnych w okresie od dnia 1 listopada 2008r....

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę powyższe, ze względu na większy udział procentowy usług szaletowych (90%) w całości obrotów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, pomimo obowiązku wprowadzenia kas na usługi hotelarskie oraz na sprzedaż wyrobów tytoniowych i alkoholowych (10%) obrotu, Spółka jawna powinna być zwolniona we wszystkich punktach uzyskiwania przychodów z obowiązku ich ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego (stanu faktycznego), uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 cyt. wyżej ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy. Przy czym zarówno towary, jak i usługi, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119, identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W myśl art. 111 ust. 1 cyt. ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ponadto zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Jednakże stosownie do postanowień § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008r. – czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Ponadto w myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2008r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży z obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008r. z obowiązku ewidencjonowania również podatników, u których kwota obrotu z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowani, z zastrzeżeniem ust. 4.

Należy jednak zauważyć, że zwolnienie to, zgodnie z § 3 ust. 4 tego rozporządzenia, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w pierwszym półroczu 2008r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy.

Natomiast § 3 ust. 6 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących stanowi, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1 nie stosuje się do podatników, którzy przed dniem 1 lipca 2008r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 ust. 6 pkt 2 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 30 czerwca 2008r., w związku z zaistniałymi do dnia 30 czerwca 2008r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 30 czerwca 2008r.

Ponadto w myśl § 4 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia.

Natomiast pod poz. 5 załącznika do rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania wymienione zostały usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych), których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą – PKWiU ex 55.23.15.

Z kolei pod poz. 27 załącznika do rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania wymienione zostały usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne – PKWiU 90.0.

Stosownie do postanowień § 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących rozporządzenie wchodzi z dniem 1 lipca 2008r., z wyjątkiem § 4 ust. 1 i 9, który wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2008r.

Cytowane powyżej przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności i zwolnienie dla określonych grup podatników.

Należy zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka jawna jest czynnym podatnikiem VAT od 1995r. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług szaletów publicznych PKWiU 90.00.12, usług hotelarskich PKWiU ex 55.23.15 i porządkowych w zakresie sprzątania placów targowisk PKWiU 90.00.13, sprzątania wewnątrz instytucji i pomieszczeniach zamkniętych PKWiU 74.70.13. Ponadto w hotelu pracowniczym prowadzi sklepik, w którym oprócz artykułów spożywczych są sprzedawane wyroby tytoniowe - papierosy PKWiU 16 i alkoholowe – piwo i wino PKWiU 15.91 i PKWiU 15.93.

Ponadto świadczone usługi sprzątania placów i targowisk o symboli PKWiU 90.00.30 oraz usługi sprzątania wewnątrz instytucji i pomieszczeniach zamkniętych o symbolu PKWiU 74.10.13 są wykonywane jedynie dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i osób prawnych, wszystkie te usługi dokumentowane są fakturami VAT.

Usługi hotelarskie o symbolu PKWiU ex 55.23.15 w hotelu pracowniczym są świadczone przede wszystkim dla osób prowadzących działalność gospodarczą i osób prawnych, ale zdarzają się sporadycznie klienci indywidualni nieprowadzący działalności gospodarczej. Wszystkie usługi hotelarskie wykonywane przez Wnioskodawcę zarówno dla firm i dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych są dokumentowane fakturami VAT.

Udział obrotów z tytułu świadczenia usług szaletów publicznych w obrotach ogółem z działalności świadczonej na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w 2007r. oraz w pierwszym półroczu 2008r. wynosił 90%.

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, a posiada koncesje na alkohole od 1,2 do 4,5% oraz od 4,5% do 18%.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż obroty tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyły zarówno w 2007r. jak i w 2008r. kwotę 40.000 zł, jednakże w oparciu o obowiązuje przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. (Dz. U. Nr 113, poz. 720) jak i o wcześniejsze przepisy w sprawie kas rejestrujących Wnioskodawca nie utracił prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych za pomocą kas fiskalnych oraz nie zainstalował tych kas do tej pory dobrowolnie ani z jakiegokolwiek innego przepisu rozporządzenia.

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do wskazanych przepisów prawa należy stwierdzić, że przepisem podstawowym wynikającym z samej ustawy o podatku od towarów i usług jest art. 111 ust. 1, który stanowi o tym, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma być ewidencjonowana przy zastosowaniu kas rejestrujących i gdyby nie przepisy rozporządzenia, wprowadzające różnorodne zwolnienia z tego obowiązku, podatnicy byliby zobowiązani do ewidencjonowania każdej sprzedaży na rzecz ww. podmiotów przy użyciu kasy rejestrującej.

Ponieważ jednak ustawodawca korzysta z udzielonej mu w art. 111 ust. 7 pkt 3 cyt. ustawy o VAT delegacji ustawowej i wydaje rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, należy przepisy z nich wynikające uwzględnić przy badaniu obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu takiego urządzenia.

W pierwszej kolejności należy stwierdzić, czy obroty osiągnięte przez podatnika przekroczyły limit uprawniający do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, jeśli tak, to należy zbadać czy ewentualnie inne przepisy rozporządzenia dają prawo do dalszego całkowitego lub częściowego korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, mimo przekroczenia wyznaczonego limitu obrotów.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca wprawdzie przekroczył limit podstawowy uprawniający do zwolnienia z zastosowania kasy rejestrującej (jak bowiem wynika ze stanu faktycznego zarówno w 2007r. jak i 2008r. obroty Wnioskodawcy, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT przekroczyły 40.000zł) jednakże należy zwrócić uwagę że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi szaletów publicznych (PKWiU 90.00.12), które zostały wymienione w poz. 27 załącznika do cyt. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ponadto Wnioskodawca podał, że udział obrotów z tego tytułu w obrotach ogółem z działalności, o której mowa w ust. 111 ust. 1 ustawy o VAT, zarówno w 2007r. jak i w pierwszym półroczu 2008r., był wyższy niż 70%, bowiem wynosił 90%.

W związku z powyższym zastosowanie znajdzie przepis § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, pozwalający Wnioskodawcy korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, z wyjątkiem sprzedaży, o której mowa poniżej.

Mianowicie Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym, że prowadzi również sklepik, w którym oprócz artykułów spożywczych sprzedaje także wyroby tytoniowe (PKWiU 16) oraz alkohol – piwo i wino (PKWiU 15.91 i 15.93) o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, że stosownie do postanowień § 4 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia.

W świetle powyższego z dniem 1 listopada 2008r. (stosownie do § 13 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r w sprawie kas rejestrujących) Wnioskodawca zobowiązany jest do ewidencjonowania, przy zastosowaniu kas rejestrujących, obrotu z tytułu dostaw wyrobów tytoniowych – PKWiU 16 oraz napojów alkoholowych (piwa i wina) o zawartości alkoholu powyżej 1,2% przy zastosowaniu kas rejestrujących.

A zatem we wszystkich punktach, w których Wnioskodawca będzie uzyskiwał obrót z tytułu dostawy ww. wyrobów tytoniowych oraz napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, Wnioskodawca winien zainstalować kasy rejestrujące w celu ewidencjonowania obrotu uzyskiwanego ze sprzedaży ww. artykułów.

Natomiast w stosunku do pozostałej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, Wnioskodawca, w oparciu o przepis § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, może korzystać do dnia 31 grudnia 2008r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących chyba, że nastąpi utrata prawa do zwolnienia na podstawie przepisu § 3 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących.

Zgodnie z tym przepisem zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2008 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, której dotyczą poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy lub niższy niż 70% - w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2008 r.; w obrotach ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania uwzględnia się również obroty ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008 r., wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, i której nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj