Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-64/09/AS
z 26 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-64/09/AS
Data
2009.01.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Zwrot kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
środek trwały
zmiana przeznaczenia
zwrot zaliczek


Istota interpretacji
Skutki podatkowe sprzedaży rozpoczętej inwestycji, w związku z którą Spółka uzyskała zaliczkowy zwrot podatku naliczonego w trybie art. 93 ustawy o VAT.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2008r. (data wpływu 3 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków w podatku VAT w przypadku gdy Spółka nie ukończy rozpoczętej inwestycji lecz sprzeda ją na rzecz osoby trzeciej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków w podatku VAT w przypadku gdy Spółka nie ukończy rozpoczętej inwestycji lecz sprzeda ją na rzecz osoby trzeciej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

C.P. Sp. z o.o. została zawiązana w grudniu 2006 roku.

W 2007 roku Spółka została zarejestrowana jako podatnik VAT.

We wrześniu 2007 roku Spółka uzyskała zezwolenie Ministra Gospodarki na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (zwanej dalej "SSE").

W celu realizacji zaplanowanego przedsięwzięcia, polegającego na wybudowaniu na terenie SSE zakładu do produkcji opakowań (dalej "Przedsięwzięcie") Spółka dokonała w 2007 roku zakupu nieruchomości gruntowej położonej w G., na terenie podstrefy SSE. Spółka poczyniła również szereg nakładów inwestycyjnych na potrzeby realizacji Przedsięwzięcia, ponosząc m.in. koszty zakupu projektów związanych z budową zakładu produkcyjnego, koszty usług geodezyjnych, czy koszty sporządzenia dokumentacji na potrzeby przyszłej inwestycji. W chwili obecnej realizacja Przedsięwzięcia jest w toku, w związku z czym Spółka nie dokonała jeszcze żadnej sprzedaży opodatkowanej VAT. Zgodnie z pierwotnymi planami Spółki, pierwsza czynność opodatkowana VAT miała zostać dokonana po zakończeniu inwestycji.

W związku z powyższym Spółka wystąpiła już kilkakrotnie z wnioskiem z trybie art. 93 ustawy o VAT o zwrot zaliczkowy podatku VAT, jaki został zapłacony przez Spółkę w cenie zakupów inwestycyjnych. Do dnia dzisiejszego Spółce został zwrócony w tym trybie podatek VAT naliczony (z tytułu zakupów inwestycyjnych) w kwocie około 350.000 złotych.

W trakcie realizacji Przedsięwzięcia okazało się, że na skutek okoliczności niezależnych od Spółki, koszt realizacji rozpoczętej inwestycji będzie znacznie wyższy niż planowano. Pod koniec okresu przygotowywania dokumentacji projektowej okazało się, że koszt budowy zakładu do produkcji opakowań będzie dwukrotnie wyższy niż ten, jaki został uwzględniony w biznesplanie. Również warunki częściowego finansowania inwestycji przez bank okazały się o wiele mniej korzystne niż zakładano przy rozpoczęciu Przedsięwzięcia. Mając nadto na uwadze obecną koniunkturę i odczuwalny już kryzys na rynku opakowań, Spółka poważnie rozważa rezygnację z dalszej realizacji projektu budowy zakładu produkcyjnego w Polsce. Nie jest zatem wykluczone, że Spółka sprzeda na rzecz osoby trzeciej rozpoczętą inwestycję, tj. zakupiony grunt wraz z nakładami inwestycyjnymi, w tym wszelkimi projektami i dokumentacją niezbędną do rozpoczęcia na gruncie budowy zakładu produkcyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie skutki w podatku VAT wystąpią wówczas, gdy Spółka z przyczyn ekonomicznych nie ukończy rozpoczętej inwestycji, lecz sprzeda ją (tj. nieruchomość wraz z poczynionymi nakładami) na rzecz osoby trzeciej...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy Spółka nie ukończy realizacji Przedsięwzięcia, lecz sprzeda rozpoczętą inwestycję w toku tj. sprzeda nieruchomość wraz z poczynionymi nakładami inwestycyjnymi (takimi jak projekty, pozwolenia, dokumentacje i plany związane z budową zakładu produkcyjnego), wystąpi po jej stronie sprzedaż opodatkowana VAT - choć inna, niż planowana pierwotnie. Skoro tak, to Spółka nabędzie prawo do odliczenia podatku VAT zapłaconego w cenie zakupów inwestycyjnych na zasadach ogólnych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Z uwagi na to, że podatek VAT naliczony w związku z nabyciem nieruchomości i nakładów inwestycyjnych został już Spółce niemalże w całości zwrócony w trybie zwrotu zaliczkowego (art. 93 ustawy o VAT), kwota podatku VAT należnego z tytułu sprzedaży inwestycji (tj. gruntu wraz z poczynionymi nakładami inwestycyjnymi), powiększająca cenę sprzedaży, będzie podlegać uiszczeniu na rachunek właściwego urzędu skarbowego niemalże w całości. Prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony na etapie zakupów inwestycyjnych zostało bowiem zrealizowane wcześniej, tj. jeszcze przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ostatnia zmiana Dz. U z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 19 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością podlegającą opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z powyższych przepisów wynika, że związek zakupu towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełniać podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r.), w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej lub czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podmiotom dokonującym nabycia przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki.

Prawo do zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki – ze względu na treść powołanego art. 87 ust. 3 ustawy – związane było z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W art. 93 ust. 2 cyt. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r.) zawarte zostały szczegółowe warunki i wymogi formalne, od spełnienia których ustawodawca uzależnił zaliczkowy zwrot podatku. Z przepisu tego wynika, że zwrot kwoty podatku naliczonego przysługuje na wniosek podmiotu uprawnionego, jeżeli spełnione zostały jednocześnie następujące warunki:

  1. podmiot został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie wykonał czynności opodatkowanych z wyjątkiem:
    a) importu towarów,
    b) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
    c) importu usług,
    d) nabycia towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt. 5,
  2. wartość nabytych towarów bez podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 3, w okresie po dniu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego wynosi nie mniej niż 250.000 zł,
  3. podmiot uprawniony uregulował w całości należność za nabyte towary i usługi objęte zwrotem kwoty podatku naliczonego, a w przypadku importu towarów zapłacił podatek należny od tego importu,
  4. podmiot złożył oświadczenie, że:
    a) nabyte towary i usługi służyć będą do czynności opodatkowanych lub do czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, które zostaną wykonane nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania ostatniej faktury stwierdzającej nabycie tych towarów lub usług albo w przypadku importu towarów - od dnia otrzymania ostatniego dokumentu celnego,
    b) w okresie od dnia rozpoczęcia wykonywania czynności, o których mowa w lit. a, do końca następnego roku, nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku określonego w art. 113 ust. 1 lub 8.

Kwestie związane z koniecznością zwrotu otrzymanej zaliczki uregulowane zostały w obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 789 ze zm.). Zgodnie z § 7 ust. 1 tego rozporządzenia (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r.), podmiot jest obowiązany do zwrotu otrzymanej zaliczki wraz z odsetkami i jednocześnie powiadomienia o tym naczelnika urzędu skarbowego, jeżeli:

  1. nie spełni warunków wynikających ze złożonego oświadczenia, o którym mowa w art. 93 ust. 2 pkt 4 ustawy;
  2. przed rozpoczęciem wykonywania czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 93 ust. 2 pkt 1 ustawy:
    a) nabyte towary lub usługi objęte zwrotem podatku naliczonego w formie zaliczki zostały wykorzystane do czynności lub były przedmiotem czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego,
    b) otwarto likwidację, ogłoszono upadłość lub zakończono działalność,
    c) dokonano zbycia przedsiębiorstwa.

Zgodnie z § 7 ust. 2 tego rozporządzenia (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r.), podmiot dokonuje zwrotu zaliczki wraz z odsetkami, naliczonymi od dnia otrzymania poszczególnych rat zaliczki, w terminie 15 dni od końca miesiąca, w którym zaistniała przynajmniej jedna z okoliczności uzasadniających zwrot otrzymanej zaliczki.

Na mocy § 7 ust. 3 tego rozporządzenia (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r.), do odsetek, o których mowa w ust. 2, stosuje się przepisy dotyczące odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych.

Ze stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) sprawy wynika, iż w celu realizacji zaplanowanego przedsięwzięcia, polegającego na wybudowaniu na terenie SSE zakładu do produkcji opakowań Spółka dokonała w 2007 roku zakupu nieruchomości gruntowej położonej w G., na terenie podstrefy SSE. Spółka poczyniła również szereg nakładów inwestycyjnych na potrzeby realizacji Przedsięwzięcia, ponosząc m.in. koszty zakupu projektów związanych z budową zakładu produkcyjnego, koszty usług geodezyjnych, czy koszty sporządzenia dokumentacji na potrzeby przyszłej inwestycji. W chwili obecnej realizacja Przedsięwzięcia jest w toku, w związku z czym Spółka nie dokonała jeszcze żadnej sprzedaży opodatkowanej VAT. Zgodnie z pierwotnymi planami Spółki, pierwsza czynność opodatkowana VAT miała zostać dokonana po zakończeniu inwestycji.

W związku z powyższym Spółka wystąpiła już kilkakrotnie z wnioskiem z trybie art. 93 ustawy o VAT o zwrot zaliczkowy podatku VAT, jaki został zapłacony przez Spółkę w cenie zakupów inwestycyjnych. Do dnia dzisiejszego Spółce został zwrócony w tym trybie podatek VAT naliczony (z tytułu zakupów inwestycyjnych) w kwocie około 350.000 złotych.

W trakcie realizacji Przedsięwzięcia okazało się, że na skutek okoliczności niezależnych od Spółki, koszt realizacji rozpoczętej inwestycji będzie znacznie wyższy niż planowano. Pod koniec okresu przygotowywania dokumentacji projektowej okazało się, że koszt budowy zakładu do produkcji opakowań będzie dwukrotnie wyższy niż ten, jaki został uwzględniony w biznesplanie. Również warunki częściowego finansowania inwestycji przez bank okazały się o wiele mniej korzystne niż zakładano przy rozpoczęciu Przedsięwzięcia. Mając nadto na uwadze obecną koniunkturę i odczuwalny już kryzys na rynku opakowań, Spółka poważnie rozważa rezygnację z dalszej realizacji projektu budowy zakładu produkcyjnego w Polsce. Nie jest zatem wykluczone, że Spółka sprzeda na rzecz osoby trzeciej rozpoczętą inwestycję, tj. zakupiony grunt wraz z nakładami inwestycyjnymi, w tym wszelkimi projektami i dokumentacją niezbędną do rozpoczęcia na gruncie budowy zakładu produkcyjnego.

Odnosząc cytowane wyżej przepisy do stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) sprawy stwierdzić należy, iż przepis § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r., który przewidywał przypadki, w których występuje konieczność zwrotu podatku naliczonego otrzymany w formie zaliczki z dniem 1 grudnia 2008r. przestał obowiązywać.

Zatem jeżeli u Wnioskodawcy, w okresie obowiązywania tego przepisu, nie wystąpiły żadne z okoliczności w nim wskazane, skutkujące koniecznością zwrotu otrzymanej zaliczki, oraz sprzedaż inwestycji będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, to w przedmiotowej sprawie nie wystąpi obowiązek zwrotu podatku naliczonego otrzymanego w formie zaliczki. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 34-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj