Interpretacja Ministra Finansów
DD6/8213/172/MNX/08/449
z 29 lipca 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD6/8213/172/MNX/08/449
Data
2009.07.29
Autor
Minister Finansów
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
koszty sądowe
lokaty
nieterminowość
odsetki od depozytów bankowych
odsetki za zwłokę
spółdzielnie mieszkaniowe
zasoby mieszkaniowe
zwolnienia przedmiotowe
zwrot kosztów
Istota interpretacji
dot. zwolnienia przychodów z odsetek z rachunku bieżącego i odsetek od nieterminowych płatności z pdop jak przychodów z gospodarowania zasobami mieszkaniowymi
Wniosek ORD-IN 2 MB
Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu w dniu 11 stycznia 2008 r. Nr ILPB3/423-161/07-2/ŁM przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej „P.” z siedzibą we W., przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2007 r. o udzielnie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w indywidualnej sprawie z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych, dotyczącej opodatkowania dochodów uzyskanych z gospodarki mieszkaniowej:
We wniosku z dnia 12 października 2007 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Spółdzielnia Mieszkaniowa wystąpiła z zapytaniami, dotyczącymi opodatkowania dochodów z tytułu:
Zdaniem Wnioskodawcy dochody z tytułu odsetek z rachunku bieżącego, od lokat bankowych a także odsetki za opóźnienie w zapłacie należności, są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako dochody uzyskane z działalności w zakresie gospodarki mieszkaniowej, a przeznaczone na utrzymanie tych zasobów. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; (Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 7 grudnia 2007 r. interpretację indywidualną (Nr ILPB3/423-95/07-4/ŁM), w której stanowisko Spółdzielni uznał za nieprawidłowe. W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, dochody z oprocentowania rachunku bieżącego, lokat bankowych oraz z odsetek od nieterminowych zapłat należności nie mogą być uznawane za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, ponieważ nie stanowią podstawowej działalności Spółdzielni. Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdza, iż nie jest istotne to, że otrzymane dochody zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, bowiem nie został spełniony warunek, co do źródła ich pochodzenia. Zatem podlegają one opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył co następuje: Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej Minister Finansów może z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. garaże, strychy, klatki schodowe, pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno-remontowe. Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychodami tymi są zatem nie tylko czynsze (opłaty), ale także inne przychody związane z tymi zasobami. Stanowisko takie zaprezentowane zostało w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r., Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, zawierającej wyjaśnienia dotyczące stosowania art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy. Właściwy jest więc pogląd Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawiony we wniosku z dnia 12 października 2008 r., że przychody z tytułu odsetek od nieterminowych płatności należnych opłat, przychody uzyskane ze spłaty zadłużeń, na które wcześniej tworzone były odpisy aktualizujące, przychody z tytułu zwrotu kosztów sądowych i kosztów zastępstwa prawnego - są przychodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Natomiast dochód z tytułu odsetek od lokat bankowych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i to bez względu na cel na jaki zostanie przeznaczony. W świetle powyższych uregulowań prawnych uznać należy, że dochody z oprocentowania lokat terminowych zaliczane są do kategorii przychodów finansowych i nie mogą zostać uznane za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochody te są dochodami z działalności, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.