Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-513d/09/AT
z 24 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-513d/09/AT
Data
2009.08.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
dostawa towarów
drogi
infrastruktura
inwestycje
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy nieodpłatne przekazanie infrastruktury na mienie gminne będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu 4 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 23 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. zasad opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury (sieć wodociągowa wraz z drogami) na rzecz gminy – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 czerwca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. zasad opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury (sieć wodociągowa wraz z drogami) na rzecz gminy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Od dnia 15 lipca 2008 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie:


  • kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek – PKD 68.10.Z;
  • wynajmu i zarządzania nieruchomościami – PKD 68.20.Z;
  • robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków – PKD 41.20.Z;
  • realizacji projektów budowlanych – PKD 41.10.Z;
  • sprzedaży hurtową drewna i materiałów budowlanych – PKD 46.73.Z.


Wraz z żoną jest Pan współwłaścicielem gospodarstwa rolnego od 1996 r. W dniu 17 lipca 2008 r., zgodnie z operatem szacunkowym, wprowadził Pan do firmy działki budowlane wraz z gruntami pod infrastrukturę.

W okresie od lipca 2008 r. do maja 2009 r. dokonywał Pan zakupów związanych z doprowadzeniem wody i dróg dojazdowych do ww. działek. Dokonał Pan również podziału geodezyjnego części gospodarstwa przeznaczonego pod zabudowę jednorodzinną.

Wybudowaną sieć wodociągową wraz z drogami zamierza Pan przekazać nieodpłatnie na mienie gminne (zgodnie z ustawą).


Planuje Pan sprzedawać:


  • działki budowlane;
  • działki budowlane z rozpoczętą budową na etapie punktu „0” (ławy fundamentowe, fundament, instalacje kanalizacyjne, przyłącza wodne i energetyczne) budynku mieszkalnego;
  • działki budowlane z rozpoczętą budową na etapie jednej kondygnacji budynku mieszkalnego;
  • działki budowlane z budynkiem mieszkalnym w stanie surowym (budynek bez okien, drzwi, dach obity deskami przykryty papą).


W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż budynki mieszkalne, o których mowa we wniosku, mają klasyfikację PKOB-111. Ponadto zaznaczono, że w okresie od 15 lipca 2008 r. do 31 maja 2009 r. przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu wykonywanych prac związanych z doprowadzeniem wody i wykonaniem dróg dojazdowych. Zaznaczył Pan również, że składał miesięczne deklaracje VAT-7, wykazując jedynie VAT naliczony (sprzedaży jeszcze nie było). „Nadpłata” w podatku od towarów i usług w miesiącu maju 2009 r. wynosi 15.047 zł.


W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.


Czy nieodpłatne przekazanie infrastruktury na mienie gminne będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nieodpłatne przekazanie infrastruktury na mienie gminne nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi natomiast art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Na podstawie art. 7 ust. 2 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.


Jak stanowi art. 7 ust. 3 omawianej ustawy o podatku od towarów i usług, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.


Zauważyć jednocześnie należy, iż stosownie do przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:


  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.


Z kolei przez próbkę, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega zatem przekazanie klientom towarów, których wartość rynkowa nie przekracza 10 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia. Z cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3) wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest jednak to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać nieodpłatnego przekazania na mienie gminne wybudowanej przez siebie sieci wodociągowej wraz z drogami. Od wydatków poniesionych na wskazane inwestycje (budowa sieci wodociągowej i dróg), w okresie od 15 lipca 2008 r. do dnia 31 maja 2009 r., Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Grunty pod infrastrukturę zostały wprowadzone przez Wnioskodawcę do jego firmy (zgodnie z operatem szacunkowym).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz uwzględniając przedstawione we wniosku okoliczności sprawy, należy stwierdzić, że czynność przekazania gminie inwestycji wybudowanej na gruncie Wnioskodawcy stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W takiej sytuacji dochodzi bowiem do przekazania przez Wnioskodawcę – jako właściciela zarówno gruntu jak i zrealizowanej inwestycji – obu tych składników, co wyczerpuje przesłanki definicji dostawy towarów określonej w art. 7. Jeżeli więc Wnioskodawca posiada grunt w celu realizacji inwestycji, od której przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub w części wynikający z zakupów służących tej inwestycji, to czynność przekazania będzie podlegała opodatkowaniu.

Z powyższych względów prezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj