Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-291/09/DG
z 30 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-291/09/DG
Data
2009.06.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Delegacja ustawowa dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wprowadzenia zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
butla
gaz
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy w opisanym stanie faktycznym sposób rozlewu węglowodorów gazowych w stanie skroplonym do zbiorników zamontowanych na wózkach widłowych będzie traktowany jako rozlew węglowodorów gazowych do butli gazowych w składzie podatkowym w rozumieniu § 8 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego i czy zbiorniki zamontowane w wózkach widłowych należy traktować jako butle gazowe w rozumieniu § 8 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 23, poz. 228 z 2009r)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2009r. (data wpływu 9 kwiecień 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie rozlewu w składzie podatkowym węglowodorów gazowych w stanie skroplonym do zbiorników zamontowanych na wózkach widłowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2009r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie rozlewu w składzie podatkowym węglowodorów gazowych w stanie skroplonym do zbiorników zamontowanych na wózkach widłowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza dokonywać rozlewu pozostałych węglowodorów gazowych w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00. Węglowodory gazowe będą rozlewane do zbiorników zamontowanych przez firmę specjalistyczną i stanowiących wyposażenie w wózkach widłowych. Zbiorniki mają pojemność 60 litrów. Rozlew węglowodorów gazowych do zbiorników zamontowanych na wózkach będzie dokonywany w składzie podatkowym do zużycia w pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym i będzie traktowany jako rozlew do butli gazowych w rozumieniu § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r w sprawie zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 23, poz. 228 z 2009r).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym sposób rozlewu węglowodorów gazowych w stanie skroplonym do zbiorników zamontowanych na wózkach widłowych będzie traktowany jako rozlew węglowodorów gazowych do butli gazowych w składzie podatkowym w rozumieniu § 8 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego i czy zbiorniki zamontowane w wózkach widłowych należy traktować jako butle gazowe w rozumieniu § 8 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 23, poz. 228 z 2009r)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisywanym stanie faktycznym ma zastosowanie § 8 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Na podstawie tego przepisu zwalnia się od akcyzy rozlewane do butli gazowych w składzie podatkowym i przeznaczone do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym pozostałe węglowodory gazowe w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00. Wnioskodawca zamierza rozlewać w składzie podatkowym ww. węglowodory do zbiorników o pojemności 60 litrów zamontowanych na wózkach widłowych niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ustawodawca nie określił ani w ustawie akcyzowej ani w rozporządzeniu w sprawie zwolnień od akcyzy lub innym akcie wykonawczym do ustawy definicji butli gazowej. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym ani rozporządzeń wykonawczych nie odsyłają w tej kwestii do innych przepisów lub wytycznych. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN rok 1999r, tom I strona 209 - butla "to naczynie stalowe do przechowywania i transportu gazów sprężonych, skroplonych lub rozpuszczonych". Definicji butli brak również w rozrządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005r w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 243, poz. 2063 z późn. zm.). W rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 6 września 1999r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych (Dz. U. Nr 75, poz. 846) również nie występuje definicja butli gazowej. Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji i magazynowaniu gazów, napełnianiu zbiorników gazami oraz używaniu i magazynowaniu karbidu (Dz. U. Nr 7 poz. 59) w § 3 definiuje m.in. pojęcie zbiornika przenośnego, butli gazowej, zbiornika magazynowego, beczki ciśnieniowej, naczynia kriogenicznego. W § 3 pkt 3 zdefiniowano pojęcie butli gazowej jako ciśnieniowego naczynia transportowego o pojemności nie większej niż 150 litrów. Definicja butli zawarta w ww. rozporządzeniu odpowiada całkowicie i w zupełności zbiornikowi zamontowanemu na wózkach widłowych. Zgodnie z powyższą definicją zbiornik będący na wyposażeniu wózków wykorzystywanych przez Spółkę całkowicie odpowiada definicji butli bowiem jest naczyniem ciśnieniowym transportowym o pojemności nie większej niż 150 litrów. Skoro Minister Finansów w § 8 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego posłużył się pojęciem butli i nie zawarł definicji butli gazowej jak również nie wskazał innego aktu prawnego w rozumieniu którego należy stosować definicje butli gazowej dla potrzeb podatku akcyzowego to zdaniem Wnioskodawcy dla potrzeb podatku akcyzowego należy stosować definicję butli gazowej zawartą w § 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji i magazynowaniu gazów, napełnianiu zbiorników gazami oraz używaniu i magazynowaniu karbidu (Dz. U. nr 7 poz. 59) ponieważ odpowiada ona całkowicie i zupełnie zamontowanemu zbiornikowi na wózkach widłowych. Producent zbiorników - firma S. posługuje się w dokumentacji technicznej pojęciem zbiornika w rozumieniu języka technicznego, a nie prawnego, w oderwaniu od przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Użycie nazwy zbiornik oznacza, że w świetle definicji prawnej zawartej w § 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003r w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji i magazynowaniu gazów, napełnianiu zbiorników gazami oraz używaniu i magazynowaniu karbidu (Dz. U nr 7 poz. 59) tenże zbiornik kwalifikowany jest jako butla gazowa.

Jeżeli Minister Finansów zawarł w § 8 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego odesłanie do ustawy Prawo o ruchu drogowym w zakresie definicji pojazdu nie będącego pojazdem samochodowym to również powinien zawrzeć odesłanie do przepisów, w których wskazana byłaby na potrzeby podatku akcyzowego definicja butli gazowej. Brak definicji butli gazowej jak również odesłania do innych regulacji prawnych w tym zakresie, które wskazywałyby jaką należy stosować definicję na potrzeby ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzeń wykonawczych, w szczególności rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, pozwala zdaniem Spółki na stosowanie definicji prawnej butli gazowej, która jest zawarta w § 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej i odpowiada ona najpełniej opisowi stosowanego zbiornika w wózkach widłowych.

W niniejszej sprawie ma zastosowanie Dyrektywa 97/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 maja 1997 w sprawie zbliżenia ustawodawstwa Państw Członkowskich dotyczących urządzeń ciśnieniowych. Punkt 13 Preambuły do niniejszej Dyrektywy brzmi: "zakres stosowania niniejszej dyrektywy musi opierać się na ogólnej definicji pojęcia "urządzenie ciśnieniowe" aby uwzględnić techniczny rozwój produktów" Artykuł 1 pkt 2.1 Dyrektywy 97/23/WE zawiera pełną i jednoznaczną definicję "urządzenia ciśnieniowego" oznaczającego zbiorniki, przewody rurowe, osprzęt zabezpieczający oraz osprzęt ciśnieniowy.

Powyższa dyrektywa została implementowana w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów urządzeń ciśnieniowych (Dz. U. 263, poz. 2200 z 2005r). W § 3 pkt 1 rozporządzenia implementowane zostało pojęcie urządzenia ciśnieniowego (zbiorniki ciśnieniowe, rurociągi, osprzęt zabezpieczający i osprzęt ciśnieniowy), których najwyższe dopuszczalne ciśnienie PS przekracza 0,5 bara; urządzenia ciśnieniowe zawierają elementy zamocowane do części ciśnieniowych takie jak kołnierze, króćce, złączki, podpory, uchwyty transportowe. Powyższe przepisy Dyrektywy 97/23/WE implementowanej w rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów urządzeń ciśnieniowych posługują się wyłącznie pojęciem "urządzenia ciśnieniowego" i mają zastosowanie do gazów skroplonych, gazów rozpuszczonych pod ciśnieniem, par, cieczy...(vide § 9 ustęp 2 pkt 1 rozporządzenia). Powyższe przepisy rozporządzenia mają zastosowanie m.in. dla gazów, gazów skroplonych itp. i posługują się zgodnie z Dyrektywą 97/23/WE wyłącznie pojęciem "urządzenia ciśnieniowego" i nie zawierają ani pojęcia ani definicji buli gazowej. W związku z powyższym § 8 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego jest niezgodny Dyrektywą 97/23/WE i narusza jej postanowienia w zakresie użytej nomenklatury prawnej. Minister Finansów wydając rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego miał obowiązek posłużyć się definicją zawartą w art. 1 pkt 2.1 Dyrektywy 97/23/WE aby nie zawężać w przepisach i tym samym nie ograniczyć technicznego rozwoju produktu.

Nie bez znaczenia w opisywanej sprawie pozostaje fakt, że sprzeczność § 8 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z artykułem 1 pkt 2.1 Dyrektywy 97/23/WE powoduje, że Wnioskodawca poniósł wcześniej pod rządami przepisów obowiązujących do dnia 1 marca 2009r, niebagatelne koszty w dostosowaniu bazy rozlewu i wózków do wymogów wcześniejszego rozporządzenia w sprawie zwolnień, a w sytuacji obecnej pod rządami nowego rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Wnioskodawca jest narażony na dodatkowe koszty w toku prowadzonej działalności gospodarczej. Ponoszone koszty wadliwego sformułowania przepisu w § 8 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego powodują spadek konkurencyjności spółki na rynku krajowym i unijnym. Rozwiązanie prawne zastosowane w § 8 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego pozostaje w sprzeczności z Dyrektywą 97/23/WE i powoduje generowanie dodatkowych kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i nie pozostaje bez wpływu na jego wyniki finansowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przeszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11) minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy w przypadku, gdy:

  1. uzasadnia to ważny interes związany z bezpieczeństwem publicznym, obronnością państwa, bezpieczeństwem paliwowym państwa lub ochroną środowiska,
  2. wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej,
  3. wynika to z umów międzynarodowych,
  4. wynika to z konieczności uniknięcia wielokrotnego opodatkowania wyrobów akcyzowych,
  5. na podstawie przepisów prawa celnego wyroby akcyzowe są zwolnione od należności celnych przywozowych

- określając szczegółowy zakres oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu zwolnionymi wyrobami akcyzowymi oraz konieczność zapewnienia właściwej kontroli.

Zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy rozlewane do butli gazowych w składzie podatkowym i przeznaczone do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) pozostałe węglowodory gazowe w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

W ustawie z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym oraz w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy nie zostało zdefiniowane pojęcie butli gazowej. W przedmiotowych przepisach nie ma również bezpośredniego odniesienia do innych przepisów na podstawie których należy przyjąć dla potrzeb podatku akcyzowego definicję butli gazowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Współczesnym Języka Polskiego (Wydawnictwo Wilga, Warszawa 2000) przez pojecie butli należy rozumieć cylindryczny stalowy pojemnik o silnych ściankach służący do przechowywania gazów sprężonych pod dużym ciśnieniem lub skroplonych wyposażonych w zawór redukcyjny. Natomiast Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994) przez butlę rozumie się naczynie stalowe lub żeliwne do przechowywania gazów skroplonych, rozpuszczonych lub sprężonych pod dużym ciśnieniem.

Jednocześnie zgodnie z § 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji i magazynowaniu gazów, napełnianiu zbiorników gazami oraz używaniu i magazynowaniu karbidu (Dz.U. z 2004r. nr 7, poz. 59) pod pojęciem butli należy rozumieć ciśnieniowe naczynie transportowe o pojemności nie większej niż 150 litrów.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza dokonywać rozlewu w składzie podatkowym węglowodorów gazowych w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 do zbiorników o pojemności 60 litrów zamontowanych przez specjalistyczną firmę i stanowiących wyposażenie wózków widłowych niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu przepisów zawartych w ustawie Prawo o ruchu drogowym.

Stosownie zatem do powyższego, jeśli zbiornik zamontowany na wózku widłowym (niebędącym pojazdem samochodowym w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym) spełnia definicję butli gazowej zawartej w § 3 pkt 3 ww. rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003r. zastosowanie będą miały przepisy § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie zwolnień z akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę, zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj