Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-777/09/BG
z 7 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-777/09/BG
Data
2009.07.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Amortyzacja środków trwałych


Słowa kluczowe
amortyzacja
koszty uzyskania przychodów
środek trwały
własny środek trwały
zakład budżetowy


Istota interpretacji
Czy amortyzacja środków trwałych zakupionych ze środków własnych zakładu budżetowego będzie kosztem podatkowym w momencie jej naliczenia (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 2)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 26 maja 2009 r.) uzupełnionym w dniu 06 lipca 2009 (fax) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości uznania za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od zakupionych środków trwałych (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości uznania za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od zakupionych środków trwałych.Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 03 lipca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 06 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gminny Zakład Budżetowy (Zakład) wykonuje usługi w zakresie: przyjmowania, składowania, przetwarzania, segregacji i kompostowania odpadów komunalnych, odpadów zielonych i osadów ściekowych z terenu gminy oraz terenów ościennych, sprzedaży surowców wtórnych, wynajmu sprzętu itp. Z tytułu świadczonych usług uzyskuje dochody (opodatkowane) oraz dotację przedmiotową do każdej przyjętej tony odpadów komunalnych. Otrzymywana dotacja jest dochodem zwolnionym zgodnie z art. 17 pkt 21 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych.

Zakład osiągnął łączne przychody w wysokości 7.580.395,99 zł w tym:

  • dochód opodatkowany (z tytułu świadczenia usług) 6.141.152,33 zł co stanowi 81,01 % ogólnej sumy dochodów,
  • dochód zwolniony (z tytułu dotacji przedmiotowej) 1.439.242,99 zł co stanowi 18,99 % ogólnej sumy dochodów.

W tym samym okresie koszty uzyskania przychodów wyniosły 7.402.400,66 zł

W związku z faktem, że prowadzona ewidencja nie umożliwia ustalenia kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła przychodów w związku z tym koszty uzyskania przychodów dla dochodów zwolnionych ustala się w takim stosunku w jakim pozostaje dochód zwolniony w ogólnej kwocie dochodów zgodnie z zapisami art. 15 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W październiku 2008 roku Prezydent Miasta wyraził zgodę na dokonanie zakupu 2 pras do zgniatania surowców wtórnych wysegregowanych z odpadów komunalnych. Zakład zakupił prasy i wprowadził do ewidencji środków trwałych.

Stosując szczególne zasady rachunkowości zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r (Dz. U. Nr 142 poz. 1020 ze zm.) amortyzacja jest odnoszona na fundusz jednostki i tym samym nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

Zakład dokonał stosownych księgowań w związku z czym uległa zmianie wielkość przychodów zaewidencjonowanych na koncie dotacje i środki na inwestycje o kwotę 81 800,00 zł.

Środki własne wydatkowane na zakup pras belujących w żaden sposób nie zostały Zakładowi zwrócone.

Nadmienić należy, iż w stanie faktycznym uwzględniono także informacje ujęte w poprzednio złożonym wniosku z dnia 16 marca 2009r.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy amortyzacja środków trwałych zakupionych ze środków własnych zakładu budżetowego będzie kosztem podatkowym w momencie jej naliczenia (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 2)

Zdaniem Zakładu, prasy belujące zakupione ze środków własnych będą podlegać amortyzacji, o której mowa w art. 16a-16h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (amortyzacja od tych środków będzie dokonywana zgodnie z zasadami określonymi w tych przepisach). Obliczona amortyzacja stanowić będzie koszt uzyskania przychodów w momencie jej naliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określanej dalej ustawa o pdop), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie bądź zachowanie źródła przychodów i które nie zostały wyłączone z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika, że określony wydatek, nie wymieniony w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów podatkowych, może stanowić koszt uzyskania przychodu pod warunkiem, że między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu zachodzi związek przyczynowo - skutkowy, czyli że poniesienie tego wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zachowanie przychodu podatnika.

Art. 15 ust. 6 ustawy o pdop stanowi, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy o pdop, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie z powyższym wymienione w pkt 1-3 środki trwałe będą podlegały amortyzacji po spełnieniu następujących warunków:

  • zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
  • stanowią własność lub współwłasność podatnika,
  • są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania,
  • przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok,
  • są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu,
  • nie są wymienione w katalogu środków trwałych wymienionych w art. 16c ustawy.

Na podstawie art. 16h ust. 1 ustawy o pdop odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16d ust. 2 ustawy o pdop składniki majątku, o których mowa w art. 16a-16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4.

Jeżeli środki trwałe zostały zakupione ze środków własnych zakładu budżetowego i są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania to zgodnie z art. 16h ust. 1 odpisów amortyzacyjnych dokonuje się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się iż w sprawie będącej przedmiotem pytania Nr 1 wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj