Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-886a/12/BJ
z 19 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-886a/12/BJ
Data
2012.09.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa
nieruchomości
zwolnienie


Istota interpretacji
Sprzedaż działek pod inwestycję.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniach 17 i 27 sierpnia 2012 r. oraz 10 września 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 lipca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 17 i 27 sierpnia 2012 r. oraz 10 września 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Decyzją z dnia 5 stycznia 2012 r. Wojewoda , na wniosek „P.” S.A. ustalił lokalizację przedsięwzięcia pn.: „…” m.in. na działce:


  1. nr XXo pow. 4575 m2, obręb R, która powstanie z podziału działki nr XX ujawnionej w KW nr XX
  2. nr XX o pow. 396 m2, obręb R, która powstanie z podziału działki nr XX ujawnionej w KW nr XX
  3. nr Xo pow. 2926 m2, obręb R, która powstanie z podziału działki nr XX ujawnionej w KW nrX,


Decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia zatwierdzi wskazane powyżej podziały zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (zwanej dalej ustawą o Euro 2012).

Właścicielem działki nr X jest Skarb Państwa-Agencja Mienia Wojskowego, działki nr X i X są osoby fizyczne. Na mocy wyżej wskazanej decyzji Wojewody, z dniem jej ostateczności stanie się ona własnością Województwa - art. 24a ust. 3 ustawy o Euro 2012 stanowi, że nieruchomości objęte decyzją o lokalizacji przedsięwzięcia, stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012 stała się ostateczna. Wyżej wskazana decyzja Wojewody nie jest ostateczna, trwa postępowanie odwoławcze.


Ad.1 Zgodnie z protokołem z wizji terenowej stanowiącym załącznik do sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego - w dniu 8 marca 2012 r. operatu szacunkowego w celu ustalenia wartości nieruchomości określenia wysokości odszkodowania pod budowę na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, na działce gruntowej niezabudowanej nr XX wskazano jako budowle: drogę gruntową o szerokości 5 m, słup elektryczny pojedynczy oraz słup elektryczny podwójny. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi X zł., przy czym wskazane słupy elektroenergetyczne nie podlegały wycenie i brak jest informacji aby stanowiły one własności właściciela działki. Wg informacji Wojewódzkiego Biura Geodezji i Terenów Rolnych (dalej WBGiTR) zawartej w załączniku nr 1 do pisma nr X z dnia 2 lipca 2012 r. działka zabudowana jest budowlą w postaci podpory słupa oraz obiektem liniowym w postaci jezdni ziemnej oraz linii elektroenergetycznej wraz infrastrukturą.


Ad.2 Rzeczoznawca majątkowy - w operacie szacunkowym z dnia 5 marca 2012 r., sporządzonym w celu ustalenia wartości nieruchomości określenia wysokości odszkodowania pod budowę na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, określił działkę nr X jako niezabudowaną. Jednocześnie, podobnie jak w ww. operacie, wycenił składnik budowlany w postaci drogi gruntowej. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi X zł. Wg informacji WBGiTR zawartej w załączniku nr 1 do pisma nr X z dnia 2 lipca 2012 r. działka zabudowana jest budowlą w postaci podpory słupa linii elektroenergetycznej oraz obiektem liniowym w postaci linii telekomunikacyjnej.


Ad.3 Rzeczoznawca majątkowy - w operacie szacunkowym z dnia 3 marca 2012 r. sporządzonym w celu ustalenia wartości nieruchomości określenia wysokości odszkodowania pod budowę na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, określił działkę nr X jako niezabudowaną. Jednocześnie wycenił składnik budowlany w postaci drogi gruntowej. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi X zł. Wg informacji WBGiTR zawartej w załączniku nr 1 do pisma nr X z dnia 2 lipca 2012 r. działka zabudowana jest budowlą w postaci podpory słupa linii elektroenergetycznej.

Zgodnie z ww. decyzją Wojewody, działki nr X, nr X, nr X przeznaczone są pod budowę z przeznaczeniem pod infrastrukturę kolejową lub pod usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą.


W uzupełnieniu do wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że:


  • na działce nr X znajduje się droga gruntowa o szerokości 5 m, nie wzmocniona żadnym materiałem twardym typu asfalt, beton itp. Rzeczoznawca majątkowy kwalifikuje w protokole z wizji w terenie, stanowiącym załącznik do sporządzonego w dniu 8 marca 2012 r. operatu szacunkowego w celu ustalenia wartości nieruchomości określenia wysokości odszkodowania pod budowę na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro istniejącą drogę gruntową jako budowlę. Wycenia ją również jako odrębny składnik budowlany. Pomimo faktu braku wzmocnienia istniejącej drogi gruntowej zewnętrznym twardym materiałem grunt jest wykorzystywany jako szlak komunikacyjny.
  • na działce nr X znajduje się droga gruntowa nie wzmocniona żadnym materiałem twardym typu asfalt, beton itp Rzeczoznawca majątkowy w operacie szacunkowym z dnia 5 marca 2012 r., sporządzonym w celu ustalenia wartości nieruchomości określenia wysokości odszkodowania pod budowę na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, wycenia ją jako składnik budowlany. Istniejąca droga gruntowa ma powierzchnię 396m2.
  • na działce nr X znajduje się droga gruntowa nie wzmocniona żadnym materiałem twardym typu asfalt, beton itp. Rzeczoznawca majątkowy w operacie szacunkowym z dnia 3 marca 2012 r., sporządzonym w celu ustalenia wartości nieruchomości określenia wysokości odszkodowania pod budowę na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, wycenia ją jako składnik budowlany. Istniejąca droga gruntowa ma powierzchnię 585m2.


Województwo zamierza nieruchomości ujęte w pkt 1-3 sprzedać na rzecz „P.” SA, w trybie bezprzetargowym, na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Stan faktyczny nieruchomości nie ulegnie zmianie.


W związku wezwaniem organu z dnia 3 września 2012 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, co będzie przedmiotem sprzedaży, określonym w akcie sprzedaży w odniesieniu do działek nr X, X i X oraz jednoznaczne wskazanie, czy znajdujące się na działkach drogi gruntowe stanowią budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, w odpowiedzi z dnia 10 września 2012 r. wskazano, iż


  • działka nrX, wobec braku określenia w operacie szacunkowym, iż znajdująca się na niej droga gruntowa wykorzystywana jest jako szlak komunikacyjny, stanowi teren niezabudowany;
  • działka nrX, wobec faktu, iż znajdująca się na niej droga gruntowa wykorzystywana jest jako szlak komunikacyjny, stanowi działkę zabudowaną;
  • działkaX, wobec faktu, iż część drogi gruntowej, znajdującej się na niej jest wykorzystywana jako szlak komunikacyjny, stanowi działkę zabudowaną.


Ponadto wskazano, iż drogi gruntowe znajdujące się na działceX, X wykorzystywane jako szlak komunikacyjny stanowią budowle, w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż spółce „P.” S.A. nieruchomości opisanych w pkt 1-3, jest zwolniona od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) nieruchomości określonych w pkt 1-3 będzie zwolniona od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W wyroku z dnia 13 stycznia 2005 r. WSA w Opolu (sygn. akt SA/Wr 99/03) orzekł, że utwardzenie drogi gruntowej w taki sposób, że wykonana nawierzchnia umożliwia wykorzystanie jej jako szlaku komunikacyjnego, stanowi wykonanie obiektu spełniającego funkcję drogi, a więc stanowi budowę drogi, w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, niezależnie od tego czy droga ta spełni wymogi rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne. Kryterium zakwalifikowania obiektu do określonej kategorii obiektów budowlanych powinna być również zamierzona i realizowana przez inwestora funkcja obiektu. Z uwagi na fakt, że sprzedaż przez Wnioskodawcę budowli w postaci dróg gruntowych położonych na działkach określonych w pkt 1-3 będzie dokonywana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia (po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej), tj. budowle nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiące czynności podlegające opodatkowaniu, sprzedaż ta nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. Jednakże sprzedaż będzie mogła podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10#1072; ustawy. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10#1072; zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętych zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do obiektu nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawcy w stosunku do budowli, mających być przedmiotem sprzedaży, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania budowli Województwo Pomorskie nie będzie ponosiło żadnych nakładów na ulepszenie budowli, sprzedaż budowli położonych na działkach określonych w pkt 1-3 jest zwolniona z podatku VAT.

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych.

Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione.

Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa budowli jest zwolniona od podatku VAT, dostawa gruntu działek nr X, X oraz X jest również zwolniona od podatku VAT.

Natomiast odnośnie słupów elektroenergetycznych, czy też sieci brak jest informacji aby stanowiły one własność właściciela działek, zatem ich usytuowanie na działkach nie może stanowić podstawy do zwolnienia. W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż w jego ocenie wymienione drogi gruntowe, tj. drogi o nawierzchni gruntowej, wykorzystywane jako szlak komunikacyjny stanowią budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego i ponownie przywołał wyrok z dnia 13 stycznia 2005 r. o sygn. akt SA/Wr 99/03.

W uzupełnieniu swojego stanowiska z dnia 10 września 2012 r. Wnioskodawca ostatecznie wskazał, iż mając na uwadze przywołany powyżej wyrok WSA oraz funkcjonalną wykładnię kwalifikacji drogi jako budowli, drogę gruntową znajdującą się na działce nr X nie można uznać za budowlę. Zatem niezabudowana działka o nr X z uwagi na jej przeznaczenie pod budowę będzie opodatkowana. Natomiast, z uwagi na fakt, iż w stosunku do budowli znajdujących się na działkach X i X nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania budowli Wnioskodawca nie będzie ponosił żadnych nakładów na ulepszenie budowli, sprzedaż budowli położonych na działkach nr Xi X jest zwolniona od podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj