Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-118/09-4/ES
z 28 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-118/09-4/ES
Data
2009.04.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
były pracodawca
emeryci
podatek dochodowy od osób fizycznych
rabaty
renciści
świadczenie rzeczowe


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma obowiązek wykazać kwotę rabatu jako dochód? Czy ubezpieczyciel ma obowiązek sporządzania dla Niego PIT (jaki?), który stanowiłby podstawę do rozliczenia rocznego?- w kontekście uzyskanego przez Zainteresowanego rabatu pracowniczego w wielkości ustalonej regulaminem udzielania zniżki m.in. emerytom, rencistom.



Wniosek ORD-IN 397 kB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu – 5 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zarząd X SA uchwałą z dnia (…) września 2008 r. ustalił regulamin udzielania zniżki pracownikom etatowym, emerytom i rencistom na niektóre rodzaje ubezpieczeń, tzw. rabat pracowniczy. Jako emeryt X w myśl powyższych ustaleń Zarządu Zainteresowany otrzymał prawo do rabatu pracowniczego. Zgodnie z polisą ubezpieczeniową Wnioskodawca ubezpieczył swoją nieruchomość w X i otrzymał rabat w kwocie (…) zł za roczny okres ubezpieczenia tj. od 27 grudnia 2008 r. do 26 grudnia 2009 r. Dodatkowo wyjaśnił, że jako emeryt otrzymuje roczne rozliczenie PIT z ZUS i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca ma obowiązek wykazać kwotę rabatu jako dochód...

Czy ubezpieczyciel ma obowiązek sporządzania dla Niego informacji PIT (jaki...), który stanowiłby podstawę do rozliczenia rocznego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługujący Mu rabat jest świadczeniem rzeczowym, który nie przekracza kwoty 2 280 zł i wobec powyższego nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. u. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności.

Płatnicy, w myśl postanowień art. 41 ust. 4 ww. ustawy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 1a w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru, tj. PIT-8AR,. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280 zł.

Należy podkreślić, iż świadczenia rzeczowe korzystają z powyższego zwolnienia, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

  1. świadczenie jest świadczeniem rzeczowym lub ekwiwalentem pieniężnym w zamian za to świadczenie,
  2. świadczenie otrzymuje emeryt lub rencista,
  3. świadczenie to jest przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub przez związki zawodowe,
  4. kwota świadczenia lub ekwiwalentu pieniężnego nie przekracza w roku podatkowym wysokości 2 280 zł.


Z uwagi na to, iż ustawa o podatku dochodowym nie określa definicji rzeczy ani świadczenia rzeczowego, należy odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. u. Nr 16, poz. 93 ze zm.) rzeczami są tylko przedmioty materialne.

W związku z powyższym, ze zwolnienia do wysokości określonego limitu korzystają jedynie świadczenia o charakterze rzeczowym lub ekwiwalenty pieniężne otrzymane w zamian tych świadczeń pod warunkiem spełnienia pozostałych przesłanek wymienionych powyżej.

Jak wynika z zaprezentowanego stanu faktycznego, Wnioskodawca jako emeryt od byłego pracodawcy otrzymał rabat pracowniczy tytułem zniżki ubezpieczenia własnej nieruchomości. Nadmienił, że za roczny okres tego ubezpieczenia otrzymał od firmy rabat w wysokości 182,33 zł i roczne rozliczenie PIT.

Zatem nie można uznać, że świadczenie pieniężne, które otrzymał w postaci zniżki opłaty ubezpieczenia własnej nieruchomości ma charakter świadczeń rzeczowych (materialnych) lub ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń, wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tak więc otrzymany przez Wnioskodawcę rabat pracowniczy w wysokości (…) zł dotyczący ubezpieczenia własnej nieruchomości stanowi przychód do opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia tego podatku (zaliczki) oraz przesłania rocznej deklaracji (PIT-8AR) do właściwego urzędu skarbowego spoczywa na płatniku, czyli Powszechnym Zakładzie Ubezpieczeń.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny w tym zakresie stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie ma obowiązku wykazać kwoty rabatu jako dochodu w związku z Jego rozliczeniem rocznym, jak również były pracodawca nie jest zobligowany do sporządzenia dla Niego rocznej deklaracji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj