Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-294/09-2/AA
z 26 maja 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-294/09-2/AA
Data
2009.05.26
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Wyłączenia w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
Słowa kluczowe
akcesoria
części
forma opodatkowania
ryczałt ewidencjonowany
sprzedaż
stawki podatku
Istota interpretacji
Czy w związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej zajmującej się sprzedażą detaliczną części akcesoriów do motocykli wybrana forma opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 3% jest prawidłowa?
Wniosek ORD-IN 398 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2009 r. (data wpływu 5 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 5 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca w dniu 2 marca 2009 r. rozpoczął działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej części i akcesoriów do motocykli, sklasyfikowanej pod PKD 45.40.Z – sprzedaż hurtowa i detaliczna motocykli, ich naprawa i konserwacja oraz sprzedaż hurtowa i detaliczna części i akcesoriów do nich. Jednocześnie części te będą nabywane jako używane i sprzedawane wyłącznie przez internet drogą wysyłkową, sklasyfikowane pod nr PKD 47.91.Z. - sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet. W związku z powyższym Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania na zasadzie ryczałtu ewidencjonowanego ze stawką 3% od przychodu. Zainteresowany skorzystał ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 oraz nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Czy w związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej zajmującej się sprzedażą detaliczną części i akcesoriów do motocykli wybrana forma opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 3% jest prawidłowa... Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) daje możliwość skorzystania z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3%, zgodnie z art. 12 ust. 5. Handel częściami używanymi do motocykli nie stanowi podstawy do wyłączenia z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym o jakim mowa w przepisie art. 8 ust. 1 pkt 3f ww. ustawy. Wyłączenie z ryczałtu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych nie dotyczy pośrednictwa w takim handlu oraz handlu częściami do innych pojazdów. Z treści art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o ryczałcie wynika, że stawka ryczałtu dla pośrednictwa przy handlu takimi częściami wynosi 17% ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży pojazdów mechanicznych (PKWiU 50.10.30), pośrednictwo w sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych (PKWiU 50.30.30), pośrednictwo w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do motocykli (PKWiU 50.4). Oznacza to, że wyłączenie z opodatkowania ryczałtem nie dotyczy pośrednictwa w sprzedaży części mechanicznych oraz części do motocykli, co jasno wynika z ustawy o ryczałcie, ale też handlu częściami i akcesoriami do motocykli, które nie są kwalifikowane jako pojazdy mechaniczne. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że będzie możliwe opodatkowanie ryczałtem ewidencjonowanym ze stawką 3% przy handlu częściami i akcesoriami do motocykli (PKWiU 50.4). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.) działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Natomiast art. 4 ust. 1 pkt 5a definiuje pojęcie towary handlowe (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym. Przepisy art. 12 ww. ustawy określają wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Rodzaj prowadzonej działalności sklasyfikowanej do określonego typu wyznacza wysokość zryczałtowanej stawki podatkowej. Zatem klasyfikacja usług wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wg PKWiU jest podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) powołanej ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3% przychodów. Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, opodatkowaną w formie ryczałtu – w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej motocykli, ich naprawy i konserwacji, oraz sprzedaż hurtową i detaliczną części i akcesoriów do nich. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Należy zauważyć, że w cytowanej ustawie brak definicji „pojazdu mechanicznego”, powołany przepis nie odsyła też do innych przepisów prawa. Jednakże brak podatkowej definicji tego pojęcia nie oznacza dowolności co do jego zakresu znaczeniowego. W takiej sytuacji pojęcie „pojazdu mechanicznego” należy interpretować zgodnie z wykładnią językową, która jest podstawową metodą wykładni. Na podstawie znaczeń przypisywanych w Słowniku Języka Polskiego PWN pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka wydanie I Warszawa 1996 r. poniżej podane słowa oznaczają:
Należy zatem przyjąć, że ogólny zakres przepisu odnosi się do wszelkiego rodzaju urządzeń zdolnych technicznie do poruszania się na lądzie w sposób wynikający z zastosowania typu mechanizmu, nie jest przy tym konieczne aby pojazdy te poruszały się po drogach publicznych. Zasada wyłączenia z ryczałtowej formy opodatkowania sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych w myśl ww. przepisu oznacza, iż jakakolwiek sprzedaż w powyższym zakresie (nawet jednorazowa), bez względu również na wartość sprzedaży – powoduje wyłączenie możliwości opodatkowania działalności gospodarczej tym podatkiem w całości. Przychody z handlu – w tym pojazdami mechanicznymi – generalnie nie stanowią podstawy do wyłączenia z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym, podobnie jak przychody z działalności wytwórczej w zakresie części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Jednakże wyłączeniu podlegają przychody z handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Treść art. 8 ust. 1 pkt 3f ww. ustawy oznacza, że jakakolwiek sprzedaż (nawet jednorazowa) części zamiennych do pojazdów mechanicznych – w przypadku Wnioskodawcy części i akcesoriów do motocykli – skutkuje utratą prawa do opodatkowania przychodów osiąganych z działalności gospodarczej podatkiem zryczałtowanym. W konsekwencji, w myśl art. 22 ww. ustawy w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach. W świetle powołanych powyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż działalność związana z detaliczną i hurtową sprzedażą motocykli oraz części i akcesoriów z tym związanych nie może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 3%. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Ponadto tut. Organ informuje, iż w dniu 12 maja 2009 r. wydano interpretacje indywidualne dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie:
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.