Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-254/09-2/SM
z 23 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-254/09-2/SM
Data
2009.06.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
barka
paliwo
podmiot
pośrednictwo
szczególny nadzór podatkowy
zwolnienie z podatku akcyzowego
żegluga


Istota interpretacji
objęcie szczególnym nadzorem magazynów zlokalizowanych na zacumowanych barkach, w przypadku podmiotu pośredniczącego dostarczającego paliwo żeglugowe



Wniosek ORD-IN 410 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.03.2009 r. (data wpływu 30.03.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.03.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie w zakresie zasad wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi bunkrowania statków w paliwa (dostawy paliw żeglugowych). Paliwo dostarczane jest zarówno na statki polskie jak i statki zarejestrowane w innych krajach przy pomocy bunkierek - małych tankowców (statków morskich).

Co do zasady Spółka sprzedaje paliwa przeznaczone na cele żeglugowe, zwolnione z podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 3, poz. 11), jako podmiot pośredniczący, po dopełnieniu stosownych warunków uprawniających do zwolnienia z tego podatku.

Spółka prowadzi swą działalność w oparciu o uzyskaną koncesję, dopełniając przy tym stosownych obowiązków rejestracyjnych i ewidencyjnych zgodnie z ww. ustawą.

Przedmiotem obrotu Spółki są również wyroby energetyczne - wyroby akcyzowe wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65 poz. 598 z późn. zm.). W określonych przypadkach Spółka podlegać będzie indywidualnemu nadzorowi podatkowemu, szczególnie w zakresie urzędowego sprawdzenia w rozumieniu Rozdziału 14 ww. rozporządzenia.

Popyt na olej napędowy do celów żeglugowych, który Spółka dostarcza do podmiotów zużywających w skali miesiąca nie przekracza kilku tysięcy ton (maksymalnie 4 tys. ton na całym wybrzeżu RP w różnych lokalizacjach), co powoduje, iż używanie dużych zbiorników lądowych o bardzo dużych pojemnościach jednostkowych dla celów odbioru, przeładunków i przechowania oleju zakupionego na cele zwolnione jest zupełnie nieopłacalne i nieracjonalne ekonomicznie.

Spółka posiada własne magazyny w postaci barek pływających, bez własnego napędu. Na barkach tych znajdują się legalizowane urządzenia pozwalające dokonać pomiaru ilości paliwa.

Barki te są zacumowane bezpośrednio przy brzegu - w określonych lokalizacjach na wybrzeżu morskim. Spółka posiada tytuły prawne do nabrzeży stanowisk cumowniczych przy jakich zlokalizowane są barki (prawo własności, prawo użytkowania wieczystego, tytuł w postaci umowy dzierżawy lub umowy najmu).

Spółka jako podmiot podlegający urzędowemu sprawdzeniu, zgodnie z § 48 i § 49 ww. rozporządzenia posiada:

  1. odpowiednio oznaczone zbiorniki ładunkowe na pływających barkach o zweryfikowanej przez Urząd Miar i Wag pojemności;
  2. ważne prawidłowo legalizowane przyrządy i urządzenia pomiarowe - listwy i tabele litrażowe, w które są wyposażone barki magazynowe z oznaczeniem ich zakresu pomiarowego;
  3. prawidłowe instrukcje obiegu dokumentacji magazynowej i przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów;
  4. wyznaczonych pracowników odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym szczególnym nadzorem podatkowym;
  5. koncesję na obrót paliwami ciekłymi.


Opis zdarzenia przyszłego:

Spółka zamierza wskazać jako miejsce (magazyn) podlegający urzędowemu sprawdzeniu magazyn zlokalizowany na barce, nieposiadającej własnego napędu, zacumowanej do nabrzeża, do którego stosowny tytuł prawny posiada Spółka.

Za pośrednictwem ww. miejsc podlegających urzędowemu sprawdzeniu Spółka zamierza dokonywać odbioru przesyłek oleju napędowego przeznaczonego na cele żeglugowe dostarczanych do Spółki w zwolnieniu akcyzowym bezpośrednio na ww. magazyny zlokalizowane na barkach. Z ww. magazynów wyroby akcyzowe będą dalej wydawane do odbiorców końcowych - podmiotów zużywających.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedmiotem urzędowego sprawdzenia w rozumieniu rozdziału 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 z późn. zm.), w szczególności § 48 i § 49 mogą być magazyny zlokalizowane na barkach pływających, zlokalizowanych w określonych miejscach, opisanych powyżej w stanie faktycznym...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na powyższe pytanie odpowiedź winna być pozytywna (tak).

Przepisy rozdziału 14 przedmiotowego rozporządzenia nigdzie nie stwierdzają, że zbiorniki podlegające urzędowemu sprawdzeniu muszą znajdować się na lądzie. Ustawodawca używa pojęć takich jak „pomieszczenie”, „zbiornik”, „pojemnik”, „naczynie”. W żadnym miejscu ustawodawca nie używa doprecyzowania, iż miejsce podlegające urzędowemu sprawdzeniu winno być zlokalizowane na lądzie. W ujęciu technologicznym zbiornik zlokalizowany na lądzie nie różni się co do zasady od zbiornika zlokalizowanego na barce. W obu przypadkach mamy do czynienia z pewną objętością składową w samym zbiorniku oraz z infrastrukturą w postaci orurowania i pomp oraz zaworów. W przypadku takich zbiorników nie można nawet mówić o „pomieszczeniu” bowiem w obrębie samej infrastruktury zbiorników nie ma jako takiego pomieszczenia. Z samego użycia sformułowania „pomieszczenie” nie można wywodzić wniosku, iż to pomieszczenie musi być oraz, iż winno ono być zlokalizowane na lądzie. Zbiorniki zlokalizowane na opisanych w stanie faktycznym barkach, które zacumowane są w określonych lokalizacjach portowych, bezpośrednio przy brzegu wypełniają cel szczególnego nadzoru i umożliwiają pełną kontrolę nad wyrobami jakie się w nich znajdują.

Barki pełniące rolę magazynów są przycumowane - niejako na stałe - w portach morskich przy nabrzeżach/pirsach będących własnością Spółki lub długoterminowo dzierżawionych/wynajmowanych przez Spółkę. Gdyby w odniesieniu do ww. magazynów na barkach miały zajść jakiekolwiek zmiany (np. konieczność przemieszczenia barki do innej lokalizacji), Spółka dokona stosownych powiadomień zgodnie z § 50 rozporządzenia.

Uzupełniając argumentację, iż barki Spółki mogą pełnić rolę magazynów - miejsc podlegających urzędowemu sprawdzeniu - Spółka wskazuje, iż zgodnie z § 51.1. urzędowe sprawdzenie może dotyczyć pomieszczeń, jak i urządzeń. Barka bez żadnej wątpliwości jest zarówno takim pomieszczeniem, jak i urządzeniem co oznacza, iż stanowisko podatnika jest zasadne.

Spółka jako podmiot podlegający urzędowemu sprawdzeniu, zgodnie z § 48 i § 49 ww. rozporządzenia posiada zatem:

  1. odpowiednio oznaczone zbiorniki ładunkowe na pływających barkach o zweryfikowanej przez Urząd Miar i Wag pojemności;
  2. ważne prawidłowo legalizowane przyrządy/urządzenia pomiarowe - listwy i tabele litrażowe na ww. barkach, z oznaczeniem ich zakresu pomiarowego;
  3. prawidłowe instrukcje obiegu dokumentacji magazynowej i przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów;
  4. wyznaczonych pracowników odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym szczególnym nadzorem podatkowym;
  5. koncesję na obrót paliwami ciekłymi.


W ocenie podatnika brak jest podstaw do uznania, iż magazyny Spółki na barkach nie mogą być miejscem (pomieszczeniem/urządzeniem) podlegającym urzędowemu sprawdzeniu w rozumieniu rozdziału 14 rozporządzenia, ani że lokalizacja tych magazynów (na wodzie) miałaby sama w sobie przesądzać o negatywnym dla podatnika wyniku takiego sprawdzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwanej dalej „ustawą” - zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe: używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 81, oleje napędowe lub oleje opałowe - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13, oraz jeżeli, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3-5, 7 lub 8, podmiot zużywający je posiada jednostkę pływającą.

Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 ze zm.) - rozporządzenie określa wyroby akcyzowe objęte szczególnym nadzorem podatkowym.

W myśl § 4 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia - szczególnym nadzorem podatkowym są objęte wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, jeżeli są przemieszczane do podmiotu pośredniczącego, o którym mowa w art. 2 pkt 23 ustawy, lub przez ten podmiot magazynowane.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka będzie sprzedawać paliwa żeglugowe jako podmiot pośredniczący.

Biorąc zatem ww. uregulowania § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, przedmiotowe paliwa przemieszczane do Spółki jako podmiotu pośredniczącego, są objęte szczególnym nadzorem podatkowym.

W myśl § 48 rozporządzenia – w celu przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia podmiot jest obowiązany co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem czynności podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenie rozpoczęcia albo wznowienia działalności podlegającej szczególnemu nadzorowi podatkowemu, z zastrzeżeniem § 51 ust. 1, sporządzone w dwóch egzemplarzach według wzoru stanowiącego załącznik nr 26 do rozporządzenia. Do zgłoszenia rozpoczęcia działalności dołącza się:

  1. szkic sytuacyjny, skrócony opis pomieszczeń oraz wykaz, nazwy i numerację znajdujących się w tych pomieszczeniach urządzeń, aparatów, przyrządów pomiarowych, a dla zbiorników, pojemników i naczyń - ich pojemność;
  2. wykaz przyrządów pomiarowych, z podaniem ich przeznaczenia i numeracji oraz zakresu pomiarowego;
  3. opis procesu technologicznego i postępowania technicznego oraz instrukcje obiegu dokumentacji produkcyjnej i magazynowej, a także dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów, a w przypadku kasyn gry, salonów gier na automatach i punktów gier na automatach o niskich wygranych - instrukcję obiegu dokumentacji dotyczącej wszystkich operacji żetonowo-gotówkowych i regulaminy gier;
  4. wykaz pracowników podmiotu odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym szczególnym nadzorem podatkowym;
    4a) wykaz osób odpowiedzialnych za obrót znakami akcyzy;
    5. kopię koncesji lub zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej, kopię zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, aktualny odpis z rejestru przedsiębiorców lub aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

Zgodnie z § 49 ust. 1 - urzędowe sprawdzenie podmiotu przeprowadzają pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego w obecności przedstawiciela podmiotu.

W myśl § 49 ust. 2 - w czasie urzędowego sprawdzenia pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego sprawdzają prawidłowość:

  1. oznaczenia w sposób trwały i w widocznym miejscu:
    1. pomieszczeń - odpowiednimi napisami określającymi ich przeznaczenie,
    2. urządzeń, aparatów oraz przyrządów pomiarowych - numerami, a w przypadku gdy służą one do pomiaru ilości wyrobów - również napisami określającymi ich zakres pomiarowy;
  2. wymaganych dowodów legalizacji oraz ich ważność - w przypadku przyrządów pomiarowych podlegających legalizacji;
  3. zaopatrzenia zbiorników w urządzenia umożliwiające określenie ilości znajdujących się w nich cieczy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jako podmiot podlegający urzędowemu sprawdzeniu, będzie posiadać:

  1. odpowiednio oznaczone zbiorniki ładunkowe na pływających barkach o zweryfikowanej przez Urząd Miar i Wag pojemności;
  2. ważne prawidłowo legalizowane przyrządy/urządzenia pomiarowe - listwy i tabele litrażowe na ww. barkach, z oznaczeniem ich zakresu pomiarowego;
  3. prawidłowe instrukcje obiegu dokumentacji magazynowej i przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów;
  4. wyznaczonych pracowników odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym szczególnym nadzorem podatkowym;
  5. koncesję na obrót paliwami ciekłymi.

Z ww. przepisów nie wynika, iż magazyny znajdujące się na barkach, zacumowanych na wodzie, nie mogą być miejscem (pomieszczeniem/urządzeniem) podlegającym urzędowemu sprawdzeniu, a fakt ten nie powinien przesądzać o negatywnym dla podatnika wyniku takiego sprawdzenia.

Zatem aby uznać, że wymienione barki będą pełnić rolę niejako stałych magazynów, każda zmiana miejsca ich położenia winna być zgłoszona (w myśl § 50 przedmiotowego rozporządzenia) do naczelnika właściwego urzędu celnego.

Należy jednakże podkreślić, że upoważnieni do weryfikacji (urzędowego sprawdzenia) są pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego. Z przeprowadzonych czynności sprawdzających (a więc i kontroli pomieszczeń, urządzeń czy przyrządów pomiarowych) sporządzają oni protokół, który wraz ze zgłoszeniem i dołączonymi dokumentami stanowić będzie podstawę do zatwierdzenia przez naczelnika urzędu celnego akt weryfikacyjnych podmiotu (w myśl § 49 ust. 5-6 ww. rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj