Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-53/09/EŁ
Data
2009.04.15
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Słowa kluczowe
kontrahent zagraniczny
miejsce świadczenia usług
opodatkowanie
stawki podatku
świadczenie usług
usługi doradcze
Istota interpretacji
Określenie miejsca świadczenia usług doradztwa wykonywanych na rzecz kontrahenta zagranicznego.
Wniosek ORD-IN
872 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2009 r. (data wpływu 22 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług doradztwa wykonywanych na rzecz kontrahenta zagranicznego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług doradztwa wykonywanych na rzecz kontrahenta zagranicznego.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Jako podatnik podatku od towarów i usług, posiadający siedzibę na terenie Polski zawarł Pan umowę z firmą zagraniczną "K.", która działa na terenie Niemiec i tam posiada swoją siedzibę. Działa Pan na rzecz tej zagranicznej firmy jako doradca, świadcząc usługi w związku z rozwojem jej działalności na terenie Polski. Usługi te polegają na:
- doradztwie w zakresie lokalizacji nowych punktów sprzedaży w Polsce zgodnie ze strategią tej firmy,
- opiece i rozwoju istniejących oraz nowych partnerów w Polsce (informacja, szkolenia, motywowanie oraz odpowiedni poziom ekspozycji tej firmy w sklepach),
- negocjacjach i finalizowaniu kontraktów dotyczących sprzedaży w imieniu i na rzecz ww. firmy na terytorium Polski i Szwecji,
- załatwianiu i administracji wszelkich roszczeń dotyczących sprzedanych produktów,
- koordynacji kwestii dotyczących zamówień i logistyki,
- tłumaczeniu materiałów informacyjnych i marketingowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy przedmiotowe usługi świadczone przez podatnika na rzecz ww. firmy podlegają polskiemu podatkowi VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi nie podlegają podatkowi od towarów i usług w Polsce. Wskazał Pan, iż od zasady ogólnej regulującej miejsce powstania obowiązku ustawodawca wprowadził szereg wyjątków. Jeden z nich wynika z art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy te stanowią, że w przypadku, gdy usługi, o których mowa w ust. 4, a zatem usługi prawnicze, rachunkowo - księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1), są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Pod pojęciem „podatnika" w rozumieniu wskazanej normy, rozumieć należy zarówno „podatnika", jak i „podatnika podatku od wartości dodanej". Oznacza to, że w przypadku, gdy przedmiotowe usługi niematerialne, w ramach których mieszczą się również usługi świadczone przez Pana, świadczona są na rzecz podatnika z innego państwa członkowskiego (Niemiec), miejscem ich opodatkowania będzie ten kraj, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W oparciu o art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Podstawową zasadę dotyczącą określenia miejsca świadczenia usług zawiera art. 27 ust. 1 cyt. ustawy. W myśl tego przepisu, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Od powyższej zasady wprowadzone zostały odstępstwa uzależniające miejsce świadczenia od rodzaju wykonanych usług.
Zgodnie z art. 27 ust. 3 powołanej ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:
- osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
- podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Regulacja zawarta w ww. przepisie odnosi się do usług niematerialnych. W art. 27 ust. 4 ustawy, wskazano, iż przepis ust. 3 stosuje się m.in. do usług:
- sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw,
- reklamy,
- doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług, w tym w szczególności:
- usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1),
- usług doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2),
- usług prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1),
- usług architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1,
- usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3),
3a) usług przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń.
Ustawodawca wymieniając usługi w art. 27 ust. 4 ustawy, nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznej usługi, należy zatem ww. pojęcie traktować szeroko i brać pod uwagę charakter świadczonej usługi. Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca - na postawie zawartej umowy z firmą zagraniczną, działającą i posiadającą siedzibę na terytorium Niemiec – świadczy usługi jako doradca. Usługi te wykonywane są w związku z rozwojem działalności firmy zagranicznej na terenie Polski. Polegają one na doradztwie w zakresie lokalizacji nowych punktów sprzedaży w Polsce, opiece i rozwoju istniejących oraz nowych partnerów w Polsce, doradztwie w negocjacjach i finalizowaniu kontraktów dotyczących sprzedaży w imieniu i na rzecz firmy zagranicznej na terytorium Polski i Szwecji, załatwianiu i administracji wszelkich roszczeń dotyczących sprzedanych produktów, koordynacji kwestii dotyczących zamówień i logistyki oraz tłumaczeniu materiałów informacyjnych i marketingowych. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w świetle powołanych przepisów miejscem świadczenia, a tym samym opodatkowania przedmiotowych usług, jest miejsce, gdzie nabywca usługi (podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę) posiada siedzibę, tj. terytorium Niemiec. Oznacza to, iż usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. W tym miejscu wskazać należy, iż z cytowanego wyżej art. 5 ust. 1 ustawy wynika zasada, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, w sytuacji, gdy miejscem świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 powołanej ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z powyższego wynika, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały uznane za wykonane w tym państwie. Zatem niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii miejsca opodatkowania usług wykonywanych przez Pan na terytorium Szwecji.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|