Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/423-5/09/AK
z 9 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/423-5/09/AK
Data
2009.06.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
dywidendy
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
likwidacja działalności
prawo do odliczenia
wpłaty z zysku


Istota interpretacji
Czy w sytuacji gdy spółka nie będzie kontynuowała działalności ponieważ proces likwidacji spółki będzie zakończony w 2009r. istnieje możliwość odliczenia kwot pobranego w latach 1994-2000 podatku od dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od należnej za 2008r. 15% wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa?



Wniosek ORD-IN 826 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2009r. (data wpływu do tut. Biura 16 marca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia podatku od dywidendy od wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia podatku od dywidendy od wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – spółka akcyjna w likwidacji – za 2008r. osiągnęła zysk netto w kwocie 3.783 744,70 zł. Z tego tytułu jest zobowiązana jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa do zapłaty 15% wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa zgodnie z ustawą z dnia 01 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa i jest to kwota 567 566 zł. W latach 1994-2000 spółka otrzymywała dywidendy od innych podmiotów gospodarczych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych i od tych dywidend płatnicy potrącili zryczałtowany podatek od dywidend w kwocie 892 777,66 zł. Ponieważ spółka nie osiągała zysków, nie płaciła podatku dochodowego od osób prawnych, to nie miała możliwości odliczania tego pobranego przez płatników podatku od podstawy do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W 2008r. osiągnięto dochód, ale podstawę do opodatkowania obniżono do wysokości tego dochodu o odliczenia strat z lat ubiegłych, zatem nadal nie było możliwości potrącenia pobranego w latach ubiegłych podatku od dywidend.

W 2009r. spółka zakończy już proces likwidacji i zostanie wykreślona z KRS. Ponieważ kwota 892 777,66 zł zapłaconego podatku od dywidend nie zostanie już rozliczona w deklaracji CIT-8 i CIT-8/O, bowiem rozliczone tam będą na całość należnego za 2008r. podatku dochodowego straty z lat ubiegłych, to należną za 2008r. 15% wpłatę z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa w kwocie 567 566 zł wnioskodawca chce rozliczać z podatkiem od dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w latach 1994-2000, korzystając z przepisu art. 10 i 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy spółka nie będzie kontynuowała działalności, ponieważ proces likwidacji spółki będzie zakończony w 2009r. istnieje możliwość odliczenia kwot pobranego w latach 1994-2000 podatku od dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od należnej za 2008r. 15% wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa...

Zdaniem wnioskodawcy, ponieważ spółka kończy swój byt prawny i nie będzie już możliwości odliczenia zapłaconego wcześniej podatku od dywidend od podatku dochodowego od osób prawnych, to będzie miała prawo do zaliczenia zobowiązania spółki z tytułu 15% wpłat z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa za 2008r. w kwocie 567 566,66 zł na poczet należności wynikającej z zapłaconego w latach ubiegłych podatku od dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych do wysokości tego zobowiązania tj. kwoty 567 566 zł.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Natomiast z art. 7 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy wynika, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in. przychodów wymienionych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Otrzymanie dywidendy wiąże się bowiem z koniecznością pobrania przez wypłacającego tę dywidendę 19% zryczałtowanego podatku dochodowego (art. 22 ust. 1 i art. 26 ust. 1 cyt. ustawy).

W myśl z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. kwotę podatku uiszczonego od otrzymanych dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odlicza się od kwoty podatku obliczonego zgodnie z art. 19. W razie braku możliwości odliczenia, kwotę podatku, zgodnie z zasadami określonymi w tym przepisie, odlicza się w następnych latach podatkowych.

Przepis ten z dniem 01 stycznia 2007r. został uchylony ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1589). Jednak na mocy art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej podatnikom, na zasadach praw nabytych przysługuje prawo do dokonywania odliczeń podatku m.in. od otrzymanej dywidendy, od kwoty podatku opłaconego na zasadach ogólnych. Zgodnie bowiem z powołanym przepisem podatnicy, którzy przed dniem 1 stycznia 2007r. nabyli prawo do odliczeń określone w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006r., zachowują to prawo w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006r.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że pobrany i przekazany przez płatnika podatek od dywidendy stosownie do art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. na zasadzie praw nabytych odlicza się od kwoty podatku, obliczonego zgodnie z art. 19 tej ustawy, tj. opłacanego na zasadach ogólnych. W razie braku możliwości odliczenia w roku podatkowym, kwotę podatku można odliczyć w następnych latach podatkowych, jednak pod warunkiem, że podatnik uzyskuje dochody, od których deklaruje podatek dochodowy.

Jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oprócz tego, że są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych mają również obowiązek dokonywania do budżetu państwa wpłat z zysku na podstawie ustawy z dnia 01 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995r. Nr 154, poz. 792 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 pkt 1 w związku z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej „wpłatami z zysku”, na rzecz budżetu państwa.

Tryb, terminy wpłacania wpłat z zysku i składania deklaracji oraz wzory tych deklaracji zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996r. (Dz. U. Nr 21, poz. 100 ze zm.).

Stosownie do treści art. 2 ust. 5 ww. ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym.

Obowiązek wnoszenia wpłaty z zysku ciąży na ww. spółkach przez cały okres ich bytu nie wyłączając okresu likwidacji spółki. Katalog zwolnień i wyłączeń określony w art. 3, art. 5 i art. 7 ww. ustawy ma charakter zamknięty i nie obejmuje spółek w likwidacji.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w latach 1994-2000 spółka otrzymywała dywidendy od innych podmiotów gospodarczych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych i od tych dywidend płatnicy potrącali zryczałtowany podatek. Ponieważ spółka nie osiągała zysków, nie płaciła podatku dochodowego od osób prawnych to nie miała możliwości odliczania tego pobranego przez płatników podatku od dywidend. W 2008r. osiągnięto dochód, ale podstawę do opodatkowania obniżono do wysokości tego dochodu o odliczenia strat z lat ubiegłych, zatem nadal nie było możliwości potrącenia pobranego w latach ubiegłych podatku od dywidend. Wątpliwość wnioskodawcy budzi fakt, czy w sytuacji, gdy spółka nie będzie kontynuowała działalności, ponieważ proces likwidacji spółki będzie zakończony w 2009r. istnieje możliwość odliczenia kwot pobranego w latach 1994-2000 podatku od dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od należnej za 2008r. 15% wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że z literalnego brzmienia art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. wyraźnie wynika, że o wartość podatku uiszczonego od otrzymanej dywidendy można pomniejszyć wyłącznie podatek należny - obliczony zgodnie z art. 19 ustawy, tj. płacony na zasadach ogólnych. Nie ma zatem możliwości odliczenia kwot pobranego podatku od dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od należnej 15% wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa. Taka możliwość nie została przez ustawodawcę określona zarówno w przepisach podatkowych jak i w ustawie o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

Ponadto podkreślenia wymaga fakt, że uprawnienie do pomniejszenia podatku o kwotę pobranego podatku od dywidendy było przywilejem, z którego podatnicy mogli skorzystać, ale nie musieli. Dlatego przypadek, kiedy podatnik nie dokonał takiego odliczenia i nie będzie go już mógł dokonać ponieważ np. kończy działalność będzie skutkował brakiem możliwości korzystania z przedmiotowego odliczenia. Okoliczność, w której podatnik nie skorzystał z przysługującego mu prawa do odliczenia pobranego podatku od dywidendy nie może prowadzić do konkluzji, że zakończenie działalności wskutek likwidacji usprawiedliwi odliczenie tegoż podatku w sposób niezgodny z przepisami. Nie można uregulowań zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przenosić na grunt ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Możliwość odliczenia pobranego podatku od dywidend przysługiwała podatnikom wyłącznie od podatku obliczonego zgodnie z przepisami ustawy podatkowej a nie od wpłat z zysku, które reguluje odrębna ustawa. Tym samym za niedopuszczalną należy uznać sytuację, w której o pobrany a nie odliczony podatek od dywidendy podatnicy pomniejszaliby jakiekolwiek zobowiązania wbrew jednoznacznym zapisom ustawy.

Reasumując, jednoosobowa spółka Skarbu Państwa nawet w stanie likwidacji, jeśli osiągnie zysk powinna dokonać wpłat z zysku do budżetu państwa na zasadach określonych w ww. ustawie o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Przepisy nie przewidują możliwości odliczenia kwot pobranego podatku od dywidend z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od należnej wpłaty z zysku.

Stanowisko wnioskodawcy należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej. ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj