Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-174/08/JP
z 12 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-174/08/JP
Data
2009.02.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
prowadzenie w kasie rejestrującej ewidencji usług związanych z udostępnianiem klientom, w tym osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, stołów bilardowych i kręgielni



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2008r. (data wpływu 1 grudnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia w kasie rejestrującej ewidencji usług związanych z udostępnianiem klientom, w tym osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, stołów bilardowych i kręgielni – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia w kasie rejestrującej ewidencji usług związanych z udostępnianiem klientom, w tym osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, stołów bilardowych i kręgielni. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 lutego 2009r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 lutego 2009r., znak: IBPP4/443-174/08/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest podatnikiem podatku VAT od początku prowadzenia działalności, tj. od dnia 10 października 2007r.

W styczniu 2008r. Spółka rozpoczęła sprzedaż usług gastronomicznych w wynajmowanym lokalu - restauracji. Początkowo rozliczano sprzedaż przez ewidencję sprzedaży (notując sprzedaż z podziałem na stawki VAT) - w okresie od początku prowadzenia tego rodzaju działalności, tj. od 23 stycznia 2008r. do 30 stycznia 2008r. W związku z tym, że zostały osiągnięte wysokie obroty w stosunkowo krótkim czasie (kwota ponad 19.000 zł), w dniu 31 stycznia 2008r. przystąpiono do fiskalizacji. W dniu tym zafiskalizowane zostały trzy kasy rejestrujące i od tego dnia powstał obowiązek stosowania kas fiskalnych i rejestracji sprzedaży tylko przy pomocy kas rejestrujących.

W lutym 2008r. rozpoczęto prowadzenie dodatkowych usług - uruchomiono stoły do sportowej gry w bilard, które za odpłatnością udostępnia się grającym. Stoły znajdują się w osobnym, wydzielonym pomieszczeniu przy prowadzonej przez Spółkę restauracji.

Po skierowaniu do Urzędu Statystycznego w Łodzi prośby o wydanie opinii interpretacyjnej, Spółka otrzymała informację o prawidłowym sklasyfikowaniu tego rodzaju usług jako PKWiU:

  • 70.20.12-00.00 - usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, stanowiących majątek własny,
  • 92.61.10-00.00 - usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych,
  • 92.62.12-00.00 - usługi związane z organizowaniem imprez sportowychlub
  • 92.72.12-00.00 - usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

w zależności od konkretnego w danym momencie sposobu wykorzystywania stołów bilardowych.

W związku z przypisanymi symbolami PKWiU Spółka uznała świadczenie usług związanych z udostępnianiem stołów bilardowych jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas fiskalnych - na podstawie załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, gdzie w pozycji 15 umieszczono zapis: 70.2 - usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, oraz w pozycji 29.: ex 92 usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach. W listopadzie 2008r. Spółka uruchomiła dodatkowo kręgielnię. Urząd Statystyczny w łodzi w opinii interpretacyjnej przypisał kręgielni te same symbole PKWiU co stołom bilardowym. W związku z tym Spółka uznała usługi świadczone przez kręgielnię za zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas fiskalnych.

Ponadto jak Wnioskodawca wskazał w piśmie z dnia 10 lutego 2009r. wraz z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 27 listopada 2008r. o wydanie interpretacji indywidualnej wystąpił o uzupełnienie opinii interpretacyjnej do GUS w związku ze sklasyfikowaniem świadczonych usług przez cztery (4) rodzaje PKWiU, które dodatkowo można różnie oceniać pod kątem przepisów podatkowych. Główny Urząd Statystyczny Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów w Warszawie pismem z dnia 23 grudnia 2008r. określił jednoznacznie przedmiotowe usługi jako:

  • udostępnienie grającym stołów bilardowych ustawionych w specjalnie przygotowanych pomieszczeniach przy restauracji, działających na zasadzie opłaty po zakończeniu gry : PKWiU 92.72.12-00.00 Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • udostępnianie grającym torów bowlingowych i kręglarskich, mieszczących się w specjalnie przygotowanych pomieszczeniach przy restauracji, działających na zasadzie opłaty po zakończeniu gry: PKWiU 92.61.10-00.00 Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych.

Wnioskodawca poinformował, że kręgielnia nie istniała jeszcze w pierwszym półroczu 2008r. Udział obrotów z tytułu sprzedaży usług związanych z rekreacją, kulturą i sportem tj. stoły bilardowe w obrotach ogółem z tytułu działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy w pierwszym półroczu 2008 był niższy niż 70%.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku Spółki nie można w ogóle mówić o utracie prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na mocy § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących, ponieważ Spółka korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mówi § 2 ww. rozporządzenia, natomiast § 3 rozporządzenia dotyczy zwolnień podmiotowych, z których Spółka nie korzysta.

Klienci korzystają ze stołów bilardowych i kręgielni w ten sposób, że klient wyraża chęć skorzystania z usług, zostaje dla niego uruchomione właściwe urządzenie, które rozpoczyna jednocześnie odmierzanie czasu korzystania. Po zakończonej grze klient płaci za czas trwania gry gotówką w kasie lub kartą płatniczą. Obsługujący notuje kwoty, na zakończenie dnia wpłaca je na podstawie KP do kasy Spółki.

Spółka przed dniem 1 lipca 2008r. nie rozpoczęła ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej usług świadczonych przy pomocy stołów bilardowych.

Ponadto Wnioskodawca w ww. piśmie z dnia 9 lutego 2009r. podkreślił, że przedmiotem wniosku z dnia 27 listopada 2008r. jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy Spółka postępuje prawidłowo nie prowadząc ewidencji w kasie rejestrującej usług związanych z udostępnianiem klientom, w tym osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, stołów bilardowych i kręgielni.

Wnioskodawca dodatkowo na poparcie swojego stanowiska powołał opracowaniach Wydawnictwa Podatkowego „Gofin”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy spółka postępuje prawidłowo nie prowadząc ewidencji w kasie rejestrującej usług związanych z udostępnianiem klientom, w tym osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, stołów bilardowych i kręgielni...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka postępuje prawidłowo. Opisywane czynności są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, ponieważ są wymienione w załączniku do rozporządzenia w poz. 15 i 29. Nie ma zastosowania do sytuacji Spółki również paragraf 3 ust. 1 rozporządzenia, ponieważ przed rozpoczęciem świadczenia usług zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania powstał obowiązek ewidencjonowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące do dnia 30 listopada 2008r. bowiem jej przedmiotem jest wskazany przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie, stosownie do § 2 pkt 1 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2008r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), do dnia 31 grudnia 2008r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 29 tego załącznika wymieniono PKWiU ex 92 – „Usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach”. Z treści objaśnienia zamieszczonego pod ww. załącznikiem wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem „ex” – dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa usługi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności są m.in. czynności polegające na odpłatnym udostępnieniu stołów do gry w bilard oraz kręgielni, sklasyfikowane ostatecznie według PKWiU:

  • udostępnienie grającym stołów bilardowych ustawionych w specjalnie przygotowanych pomieszczeniach przy restauracji, działających na zasadzie opłaty po zakończeniu gry: PKWiU 92.72.12-00.00 Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • udostępnianie grającym torów bowlingowych i kręglarskich, mieszczących się w specjalnie przygotowanych pomieszczeniach przy restauracji, działających na zasadzie opłaty po zakończeniu gry: PKWiU 92.61.10-00.00 Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych.

Na podstawie § 2 pkt 1 cytowanego wyżej rozporządzenia, w związku z poz. 29 załącznika do ww. rozporządzenia, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie zwolniony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2008r. odpłatnego udostępniania stołów do gry w bilard oraz kręgielni, gdyż wykonywane przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ex 92 – „Usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, bowiem z mocy ww. przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2008r. obowiązuje zwolnienie z ewidencjonowania w tym zakresie.

Jednocześnie tut. organ zauważa, że w niniejszej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy § 3 cyt. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2008r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70 %.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 10 lutego 2009r. udział obrotów z tytułu sprzedaży usług związanych z rekreacją, kulturą i sportem tj. stoły bilardowe (kręgielnia nie istniała jeszcze w pierwszym półroczu 2008r.) w obrotach ogółem z tytułu działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy w pierwszym półroczu 2008 był niższy niż 70%.

Zatem w niniejszej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy cyt. § 3 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Ponadto tut. Organ zauważa, że zgodnie z § 2 pkt 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2009r. rozporządzenia Ministra finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. ww. rozporządzenia wymieniono PKWiU ex 92 – „Usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach”. Zatem zwolnienie z ewidencjonowania ww. usług zostało przedłużone do dnia 31 grudnia 2009r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj