Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-348/09-5/IŚ
z 23 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-348/09-5/IŚ
Data
2009.09.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
nabycie
odliczenia
specjalna strefa ekonomiczna
spółki
technologia
ulga podatkowa


Istota interpretacji
W świetle literalnego brzmienia art. 18b ust. 3 updop - skoro Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia uzyskanego w dniu 08.07.2008 r., to tym samym niezależnie od faktu, że w latach 2009-2013 nie przysługują jej preferencje podatkowe z tytułu działalności w tej Strefie, nie ma prawnej możliwości skorzystania w tym okresie z odliczeń od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.



Wniosek ORD-IN 371 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16.06.2009 r. (data wpływu 29.06.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z odliczeń z tytułu nabycia nowych technologii w sytuacji, gdy jednocześnie na podstawie zezwolenia prowadzi działalność w specjalnej strefie ekonomicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.06.2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z odliczeń z tytułu nabycia nowych technologii w sytuacji, gdy Spółka jednocześnie na podstawie zezwolenia prowadzi działalność w specjalnej strefie ekonomicznej.

Przedmiotowy wniosek został przesłany za pismem z dnia 25.06.2009 r., przez Naczelnika Urzędu Skarbowego na podstawie art. 15 § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa – do załatwienia według właściwości miejscowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 2 listopada 2007 r. Rada Ministrów rozszerzyła Podstrefę Warszawa w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej o Kompleks Grochowska (Dz. U. Nr 212 poz. 1551). Zmiana powyższa dokonana została na wniosek Spółki – Wnioskodawcy.

Jednocześnie na podstawie zezwolenia z dnia 8 lipca 2008 r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej przy spełnieniu następujących warunków:

  1. poniesienie wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 321.326.000 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r.;
  2. utworzenie co najmniej 250 nowych miejsc pracy w terminie do dnia 31 grudnia 2013 r. oraz utrzymanie łącznie co najmniej 460 miejsc pracy do dnia 31 grudnia 2016 roku,

Do końca 2014 roku, tj. do daty zakończenia przewidzianych w zezwoleniu inwestycji Spółka nie może skorzystać ze zwolnień podatkowych przewidzianych Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych.

Jednocześnie Spółka nabywa i wdraża w wykonywaniu swojej bieżącej działalności nowe technologie w postaci oprogramowania lnternetTV (PC TV) i MobileTV.

Prace nad tworzeniem i rozwojem oprogramowania prowadzone są przez Centrum Badawczo-Rozwojowe A Sp. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo do odliczania od podstawy opodatkowania w latach 2009-2013 wydatków poniesionych w tych latach na nabycie nowych technologii na podstawie art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm., zwana dalej Ustawą) przy spełnieniu warunków zapisanych w art. 18b ust. 2 i 2a Ustawy, pomimo prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o ile w tym okresie nie ma podstaw do ubiegania się o ulgę podatkową z tytułu działalności w strefie...

Zdaniem Spółki, ograniczenie do odliczenia wynikające z art. 18b ust. 3 Ustawy powinno stosować się do podatników prowadzących działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i równocześnie korzystających z ulg podatkowych z tego tytułu w roku nabycia nowych technologii lub w roku poprzedzającym.

Taka interpretacja przepisu uzasadniona jest celem wprowadzenia ograniczenia zapisanego w art. 18b Ustawy, który ma wyeliminować sytuację, w której podatnik uzyskuje w tym samym okresie obrachunkowym ulgę podatkową z dwóch różnych tytułów.

W sytuacji opisanej powyżej, Spółka prowadzi działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, ale korzyści podatkowe z tego tytułu będzie uzyskiwała dopiero w odległej przyszłości. A zatem zasadne jest uznanie, że Spółka ma prawo do skorzystania z odliczeń na podstawie art. 18b Ustawy, o ile nie korzysta z ulg podatkowych wynikających z prowadzenia działalności w strefie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej updop), podatnicy tego podatku mają prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej w myśl zasad określonych w art. 18 updop, wydatki poniesione na nabycie nowych technologii.

Za nowe technologie, stosownie do art. 18b ust 2 updop , uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej jednostki naukowej.

Natomiast przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw (art. 18b ust. 2a updop).

Jak stanowi art. 18b ust. 3 updop, prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Szczegółowe zasady stosowania przedmiotowych odliczeń i sytuacje, w których podatnik traci uprawnienia z tego tytułu określają dalsze regulacje art. 18b cytowanej ustawy podatkowej, a mianowicie:

  • odliczeniu podlega kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym została wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 18b ust. 4 updop);
  • jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków w roku poprzedzającym rok wprowadzenia nowej technologii do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku wprowadzenia do ewidencji (art. 18b ust. 5 updop);
  • odliczenia nie mogą przekroczyć 50% ustalonej kwoty (art. 18b ust. 7 updop);
  • odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki. W sytuacji, gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe, licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 18b ust. 6 updop);
  • podatnik traci prawo do odliczeń (art. 18b ust. 8 updop), jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

    - udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów k.s.h., albo
    - zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo
    - otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie;

  • w razie utraty prawa do odliczenia podatnik obowiązany jest w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym okoliczności te wystąpiły, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dokonanych odliczeń, do których utracił prawo, a w razie poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę. Jeżeli podatnik otrzymał zwrot wydatków, kwotę odliczeń, do której utracił prawo, określa się proporcjonalnie do udziału zwróconych wydatków w wartości początkowej nowej technologii (art. 18b ust. 9 updop).;
  • podatnik traci prawo do odliczeń również w razie utraty przez podatkową grupę kapitałową statusu podatnika. Obowiązku zwrotu odliczonych wydatków dokona spółka, która wprowadziła nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 18b ust. 10 updop);
  • odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej nowej technologii zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości (art. 18b ust. 11 updop i art. 16 ust. 1 pkt 48 updop).

Podstawę odliczenia stanowią dowody poniesienia wydatków oraz opinia jednostki naukowej.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka na podstawie zezwolenia z dnia 8 lipca 2008 r. prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej – bez możliwości skorzystania do końca 2014 r. ze zwolnień podatkowych przewidzianych Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Spółka jednocześnie nabywa i wdraża w wykonywaniu swojej bieżącej działalności nowe technologie w rozumieniu art. 18b ust. 2 i ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym uważa iż w tej sytuacji przysługują jej uprawnienia do odliczeń z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – niezależnie od ograniczenia do odliczenia wynikającego z art. 18b ust. 3 tej ustawy.

Odnosząc stan fatyczny w niniejszej sprawie do wyżej przedstawionych rozwiązań prawnych należy przede wszystkim wskazać, iż w prawie podatkowym obowiązuje powszechnie zaakceptowana ścisła reguła interpretacyjna, uwzględniająca prymat wykładni językowej. Kiedy wykładnia gramatyczna pozwala na właściwe zastosowanie normy prawnej - niedopuszczalne jest poprawianie, czy też korygowanie treści aktu prawnego poprzez wykładnię systemową, czy też celowościową. Nadto zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i równości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową.

Mając powyższe na względzie nie ulega zatem wątpliwości, że w świetle literalnego brzmienia art. 18b ust. 3 updop - skoro Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia uzyskanego w dniu 08.07.2008 r., to tym samym niezależnie od faktu, że w latach 2009-2013 nie przysługują jej preferencje podatkowe z tytułu działalności w tej Strefie, nie ma prawnej możliwości skorzystania w tym okresie z odliczeń od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

Powyższe oznacza równocześnie, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku tutejszy organ podatkowy uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj