Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-550/09-4/MPe
z 11 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-550/09-4/MPe
Data
2009.09.11


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
wyposażenie dodatkowe
wyroby medyczne


Istota interpretacji
Skoro zatem, przedmiotowe towary stanowią wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika (poz. 70-109 „Towary związane z ochroną zdrowia”), podlegają one na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 zał. nr 3 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7 %.



Wniosek ORD-IN 535 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 30.06.2009 r. (data wpływu 03.07.2009 r.) uzupełnionego w dniu 17.08.2009 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 03.08.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla wyrobu medycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.07.2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 17.08.2009 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 03.08.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stawki podatku od towarów i usług dla wyrobu medycznego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wprowadzenie do sprzedaży wyrobu medycznego zgodnie z nomenklaturą ustawy z dnia 20.04.2004 r. o wyrobach medycznych art. 3 ust. 17 pkt a, zakwalifikowanego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 30.04.2004 r. § 4 ust. 1 pkt a do klasy I urządzenie diagnostyczne A jako wyrób medyczny służy do diagnostyki stanu obciążeń mikrobiologicznych i chemicznych organizmu człowieka i może być używany wyłącznie z oprogramowaniem, którego funkcjonowanie obrazuje grafika niezbędna do właściwego stosowania wyrobu. Diagnostyka ww. obciążeń realizowana może być w połączeniu z komputerem. Ponieważ wyniki diagnostyczne uzyskiwane są poprzez wydruk danych, komputer musi pracować w połączeniu z drukarką. Urządzenie diagnostyczne A jest wyrobem medycznym dopuszczonym do obrotu na terytorium RP. Posiada certyfikat dopuszczenia CE zgodny z Dyrektywą UE 60601-1-1,2 potwierdzony raportem nr 7....-01/01 z dnia 21.02.2008 r. wydanym przez Elektrotechniczny Instytut Badawczy Republiki Czeskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dla aparatu diagnostycznego z oprogramowaniem komputerowym, będącego wyrobem medycznym i zintegrowanego z niezbędnym sprzętem w postaci komputera i drukarki, właściwym jest opodatkowanie stawką VAT 7% całego urządzenia, jako zestawu diagnostycznego w postaci w/w aparatu wraz z komputerem i drukarką...

Zdaniem Wnioskodawcy, urządzenie ATM może funkcjonować jedynie z komputerem zawierającym oprogramowanie służące interpretacji pomiarów oraz drukarką umożliwiającą zapisanie mierzonych danych. Urządzenia te zabezpieczone są przed niepowołanym dostępem jednym kluczem elektronicznym. W związku z powyższym należy traktować je jako integralny zestaw diagnostyczny i stawką właściwą do opodatkowania tak rozumianego wyrobu medycznego jest stawka 7%. Stanowisko powyższe pośrednio potwierdza postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z dnia 12.07.2006 r. odnośnie wyrobu medycznego P.N. cytometr przepływowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.), organy podatkowe muszą przestrzegać z urzędu swojej właściwości rzeczowej. Oznacza to, że organy podatkowe nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego. Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji wyrobów medycznych i udzielania informacji, czy sprzedawany przez Wnioskodawcę aparat diagnostyczny A łącznie z wyposażeniem dodatkowym, na które składa się specjalistyczne oprogramowanie, komputer i drukarka, są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.).

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22 % z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust 1. Natomiast stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 106 załącznika nr 3 do ww. ustawy wymienione zostały „Wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.” - bez względu na symbol PKWiU. Powyższy zapis oznacza, że 7% stawka podatku VAT ma zastosowanie wyłącznie do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - innych niż towary związane z ochroną zdrowia wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Przepisy powołanej wyżej ustawy o wyrobach medycznych określają m.in. zasady wprowadzania do obrotu i do używania wyrobów medycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy wyrobem medycznym jest narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędnie do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć
  • który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi, lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Zakres powyższej definicji rozszerza art. 3 ust. 3 ww. ustawy, stosownie do którego ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro. Przez „wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia” należy rozumieć przedmioty, które, nie będąc wyrobami medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego (art. 3 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży łącznie z aparatem diagnostycznym A - urządzeniem do diagnostyki stanu obciążeń mikrobiologicznych i chemicznych organizmu człowieka, wyposażenia dodatkowego (komputera, drukarki, specjalistycznego oprogramowania), które to towary, w ocenie Fundacji, są integralną częścią urządzenia A. Przedmiotowe urządzenie zdaniem Fundacji może funkcjonować jedynie z komputerem zawierającym oprogramowanie służące interpretacji pomiarów oraz drukarką umożliwiającą zapisanie mierzonych danych. W związku z powyższym, Fundacja stoi na stanowisku, iż należy traktować je jako integralny zestaw diagnostyczny i stawką właściwą do opodatkowania tak rozumianego wyrobu medycznego jest stawka 7%.

Skoro zatem, przedmiotowe towary stanowią wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika (poz. 70-109 „Towary związane z ochroną zdrowia”), podlegają one na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 zał. nr 3 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7 %.

Należy zaznaczyć, że tutejszy Organ nie rozstrzyga czy przedmiotowe elementy wyposażenia mikroskopów optycznych są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj