Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-952/09-4/JB
z 27 listopada 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-952/09-4/JB
Data
2009.11.27
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
administrowanie
administrowanie wierzytelnościami
fundusz
fundusz inwestycyjny
sekurytyzacja
wierzytelność
zarządzanie
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie
Istota interpretacji
czynności zarządzania aktywami w formie portfeli wierzytelności należących do funduszu inwestycyjnego wykonywane przez Spółkę na rzecz Funduszu to usługi podlegające zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT
Wniosek ORD-IN 677 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 30 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 5 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) na wezwanie tut. organu z dnia 30 października 2009 r. (skutecznie doręczone w dniu 5 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zarządzania aktywami w formie portfeli wierzytelności należących do funduszu inwestycyjnego - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 30 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zarządzania aktywami w formie portfeli wierzytelności należących do funduszu inwestycyjnego. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 5 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.), na wezwanie Organu z dnia 30 października 2009 r. znak IPPP1-443-952/09-2/JB. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe : Sp. z o.o. (dalej: Spółka) zawarła z Sekurytyzacyjnym Funduszem Inwestycyjnym Zamkniętym (dalej: Fundusz) umowę o obsługę sekurytyzowanych wierzytelności (dalej: Umowa), na podstawie której świadczy na rzecz Funduszu usługi polegające na obsłudze nabywanych przez Fundusz sekurytyzowanych wierzytelności oraz prowadzenia ewidencji analitycznej wierzytelności. Fundusze inwestycyjne są osobami prawnymi, których działalność regulowana jest ustawą z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146 poz. 1546 ze zmianami, dalej: Ustawa). Wyłącznym przedmiotem działalności funduszy jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w określonych przypadkach również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Jednym z typów funduszy inwestycyjnych jest fundusz sekurytyzacyjny. Zgodnie z art. 187 ust. 3 Ustawy, fundusz sekurytyzacyjny obowiązany jest lokować przynajmniej 75% wartości swoich aktywów w określone wierzytelności, papiery wartościowe inkorporujące wierzytelności pieniężne i prawa do świadczeń z tytułu określonych wierzytelności. Dodatkowo, fundusz sekurytyzacyjny może lokować aktywa w dłużne papiery wartościowe, jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, depozyty w bankach krajowych lub instytucjach kredytowych, instrumenty rynku pieniężnego oraz instrumenty pochodne. Poza wymienionymi powyżej możliwościami dokonywania inwestycji, zakres działalności funduszy jest w praktyce znikomy. Powyższe zasady mają również odpowiednie zastosowanie do Funduszu i są odzwierciedlone w statucie Funduszu. Celem inwestycyjnym Funduszu jest osiąganie przychodów z lokat netto Funduszu, wzrost wartości aktywów Funduszu w wyniku wzrostu wartości lokat oraz osiąganie zysku ze zbywania lokat. Dla osiągnięcia celu inwestycyjnego, o którym mowa w statucie, Fundusz lokuje swoje środki pieniężne pochodzące z wpłat na objęcie Certyfikatów Inwestycyjnych (zgodnie z art. 2 ust. 1 Statutu Funduszu, pojęcie Certyfikat Inwestycyjny oznacza emitowany przez Fundusz, imienny niepubliczny certyfikat inwestycyjny w rozumieniu Ustawy) w Wierzytelności (zgodnie z art. 2 ust. 1 Statutu Funduszu, pojęcie Wierzytelności oznacza wierzytelności spełniające warunki, o których mowa w art. 22 ust. 4 Statutu) lub Pakiety Sekurytyzowanych Wierzytelności (zgodnie z art. 2 ust. 1 Statutu Funduszu, pojęcie Pakiet Sakurytyzowanych Wierzytelności oznacza zbiór Wierzytelności lub zbiór praw do świadczeń z tytułu Wierzytelności, będących przedmiotem transakcji nabycia przez Fundusz). Aktywa będące przedmiotem Umowy ze Spółką nabywane są przez Fundusz, co do zasady, w dużych portfelach rzędu kilkuset wierzytelności. Mogą to być wierzytelności i prawa do świadczeń z tytułu wierzytelności lub Pakiety Sekurytyzowanych Wierzytelności, które spełniają następujące warunki:
Wierzytelności nabywane przez Fundusz mogą być wierzytelnościami wysokiego ryzyka, w tym wierzytelnościami przedawnionymi, niezabezpieczonymi lub zajętymi. Ze względu na dużą liczbę nabywanych w portfelach wierzytelności, w trakcie ustalania ceny nabycia portfela, Fundusz zwykle nie dokonuje weryfikacji jakości każdej z wierzytelności z osobna, lecz działa w oparciu o przyjęte założenie dotyczące całej grupy nabywanych wierzytelności. Cena nabycia ustalana jest zatem przez Fundusz często na podstawie wyceny całego portfela, a nie poszczególnych wierzytelności. Ryzyko ekonomiczne z tym związane spoczywa na Funduszu. W przypadku wierzytelności złej jakości, dla maksymalizacji wartości aktywów Funduszu, konieczne są aktywne działania mobilizujące dłużników do rozpoczęcia i kontynuowania spłat przeterminowanych wierzytelności. Jednocześnie, obsługa wierzytelności o najniższej jakości byłaby nieefektywna, gdyż generowałaby koszty, które nie zostałyby zrekompensowane przychodami ze spłat tych wierzytelności, co prowadziłoby do obniżenia wartości aktywów Funduszu. Powyższe uwarunkowania powodują konieczność aktywnego monitorowania portfeli i podejmowania bieżących działań i ocen w zakresie dalszego ich traktowania (np. umorzenie, zawarcie ugody z dłużnikiem, itd.). Dla wykonywania powyższych czynności, czyli dla efektywnego zarządzania jakością portfela konieczne jest posiadanie odpowiedniego zaplecza, a także doświadczenia w zakresie funkcjonowania rynku wierzytelności (monitorowanie wierzytelności w celu oceny ich jakości, negocjacje z dłużnikami, itd.). Fundusz, jako podmiot ściśle regulowany, zgodnie z Ustawą nie może np. zawierać umów o pracę czy inwestować w wyposażenie lub w inny sposób organizować we własnym zakresie zaplecza niezbędnego do prowadzenia działalności wykraczającej poza dokonywanie inwestycji. W związku z powyższym, Fundusz, będący w istocie masą majątkową wyposażoną w osobowość prawną z założenia nie posiada zaplecza ani doświadczenia niezbędnego do utrzymywania aktywów w odpowiedniej jakości i uzależniony jest w tym zakresie od usługodawców zewnętrznych. W praktyce zatem, dla zapewnienia kompetentnego i efektywnego zarządzania aktywami Funduszu (wierzytelnościami) konieczny jest zakup usług dostosowanych do charakteru tych aktywów. Spółka, jako podmiot od lat aktywny na rynku wierzytelności posiada zarówno bogate zaplecze, jak i odpowiednie doświadczenie w zakresie rynku wierzytelności. Dlatego też strony (Spółka i Fundusz) zdecydowały się na zawarcie Umowy na świadczenie przedmiotowych usług. Na podstawie zawartej z Funduszem Umowy Spółka zobowiązana jest do obsługi wierzytelności należących do Funduszu w dniu zawarcia Umowy i wszystkich nabytych w okresie obowiązywania Umowy poprzez gromadzenie, na rachunek Funduszu, należności Funduszu wynikających z poszczególnych Wierzytelności Obsługiwanych (zgodnie z § 1 ust. 1 umowy, pojęcie Wierzytelności Obsługiwane oznacza sekurytyzowane Wierzytelności, których obsługa zostaje powierzona Spółce) i w tym celu podejmowania czynności windykacyjnych za Fundusz. Ponadto, Spółka świadczy usługi związane z prowadzeniem ewidencji analitycznej Wierzytelności Obsługiwanych. Spółka jest również zobowiązana do opracowania i przedstawienia Funduszowi planu (dalej: Plan Działania), zgodnie z którym realizowana jest obsługa Wierzytelności Obsługiwanych i który uwzględnia specyfikę i parametry Wierzytelności Obsługiwanych. Wybór i częstotliwość podejmowania poszczególnych czynności w stosunku do Wierzytelności Obsługiwanych wskazanych przez Spółkę w Planie Działania pozostają w gestii Spółki, przy czym Spółka nie posiada uprawnień do podejmowania decyzji odnośnie zawarcia ugody z dłużnikiem, zrzekania się roszczeń Funduszu, których to podjęcie wymaga uzyskania uprzedniej akceptacji Funduszu. Czynności podejmowane przez Spółkę muszą pozostawać zgodne z treścią Planu Działania, w tym z celami finansowymi i harmonogramem określonym w Planie Działania. Usługi objęte Umową polegają na wykonywaniu przez Spółkę następujących czynności:
Usługi objęte Umową mają zapewnić maksymalizację korzyści z realizacji Wierzytelności Obsługiwanych. W odniesieniu do czynności wymienionych powyżej, Fundusz udzielił/udzieli Spółce lub pracownikom Spółki pełnomocnictw rodzajowych lub szczególnych koniecznych do prawidłowej realizacji obowiązków wynikających z Umowy. Spółka zobowiązana jest do wykonywania na rzecz Funduszu czynności obsługi wierzytelności przez czas równy okresowi realizacji Wierzytelności z Listy Wierzytelności Obsługiwanych powierzonych obsłudze przez Spółkę, z możliwością wypowiedzenia Umowy na warunkach w niej określonych. Wykonując Umowę Spółka zobowiązuje się do dołożenia starań w celu możliwie najskuteczniejszej ochrony przysługujących Funduszowi praw, zysków lub udziałów w Wierzytelnościach Obsługiwanych przed roszczeniami osób trzecich. W celu umożliwienia prawidłowego wykonania Umowy, Fundusz powierzył Spółce - na podstawie Umowy - wykonywanie czynności przetwarzania danych osobowych. Czynności te - realizowane na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. u. z 2002 r., Nr 101, poz. 926 ze zmianami) - wykonywane są wyłącznie w celu administrowania wierzytelnościami, w szczególności dochodzenia przez Fundusz należności od dłużników i w zakresie niezbędnym dla realizacji przez Fundusz powyższego celu. Na mocy umowy Spółka zobowiązana jest ponadto do:
Spółka wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o klasyfikację świadczonych usług w świetle załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1997 r., Nr 42 poz. 264 ze zmianami; dalej: Rozporządzenie o PKWiU). W odpowiedzi z dnia 17 września 2009 r., Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi wskazał, że usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz Funduszu mieszczą się - na podstawie Rozporządzenia o PKWiU stosowanego nadal dla potrzeb podatku od towarów i usług — w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00.90 — „Usługi na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami na zlecenie, pozostałe”. W związku z powyższym zadano następujące pytanie : Spółka wnosi o potwierdzenie, że usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Funduszu podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT... Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy o VAT, Spółka stoi na stanowisku, że czynności zarządzania aktywami w formie portfeli wierzytelności należących do funduszu inwestycyjnego wykonywane przez Spółkę na rzecz Funduszu to usługi podlegające zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Art. 43 ustawy o VAT wyszczególnia czynności, które podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. W szczególności, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b, z opodatkowania VAT zwolnione są usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych oraz usługi zarządzania portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych lub ich częścią. W art. 43 ust. 8 ustawodawca wskazuje, iż przez zarządzanie, o którym mowa w powyżej przytoczonych przepisach, rozumie się zarządzanie aktywami, dystrybucję tytułów uczestnictwa, tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi, prowadzenie rachunków i rejestrów aktywów, przechowywanie aktywów. Czynności wykonywane przez Spółkę na rzecz Funduszu w ramach Umowy to czynności, których cel jest tożsamy z celem czynności podejmowanych w ramach zarządzania aktywami finansowymi (np. akcjami, udziałami, papierami wartościowymi, itd.) każdego innego funduszu inwestycyjnego. W szczególności, portfele wierzytelności to specyficzny rodzaj aktywa finansowego, różny od akcji i innych papierów wartościowych, stąd też działania podejmowane w ramach zarządzania portfelami wierzytelności muszą być dostosowane do charakteru tych aktywów. Zatem w praktyce charakter czynności wykonywanych przez Spółkę zdeterminowany jest naturą aktywa, zaś istotą tych czynności jest zarządzanie aktywami Funduszu. Działania wykonywane przez Spółkę mają na celu przede wszystkim maksymalizację rynkowej wartości aktywów Funduszu oraz dochodu z portfeli, co ma również wpływ na wartość certyfikatów inwestycyjnych wyemitowanych przez Fundusz. W ocenie Spółki, zarówno cel jak i całokształt czynności wykonywanych w ramach Umowy wskazuje na ich charakter jako usługi zarządzania aktywami funduszu inwestycyjnego na zlecenie. Wszelkie czynności wykonywane przez Spółkę mają bowiem na celu świadczenie na rzecz Funduszu kompleksowej usługi zarządzania aktywami. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w klasyfikacji wydanej przez Urząd Statystyczny w Ł na gruncie przepisów o statystyce publicznej. Przedmiotowe usługi zostały zaklasyfikowane na podstawie Rozporządzenia o PKWiU obowiązującego obecnie dla potrzeb podatku od towarów i usług jako mieszczące się w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00.90 — „Usługi na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami na zlecenie, pozostałe”. Nazwa grupowania wskazuje w wyraźny sposób, że grupowanie to obejmuje usługi świadczone na rzecz funduszu inwestycyjnego (usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi, usługi związane z zarządzaniem funduszami). Klasyfikację taką potwierdzają przepisy Ustawy, które z dniem 13 stycznia 2009 r. w miejsce pojęcia: obsługi sekurytyzowanych wierzytelności wprowadzają pojęcie: zarządzania sekurytyzowanymi wierzytelnościami. Spółka pragnie zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki. Spółka zaznacza, iż nie posiada licencji na działalność maklerską także usługi świadczone przez Spółkę nie mogą zostać uznane za usługi maklerskie, wymienione w tym samym grupowaniu. Równocześnie, Spółka wskazuje, że w zbliżonych sprawach, organy podatkowe wydawały interpretacje potwierdzające fakt objęcia zwolnieniem z opodatkowania VAT usług analogicznych do świadczonych przez Spółkę, np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 grudnia 2008 r., sygn. ILPP1/443-1107/08-3/BP, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2008 r., sygn. IPPP1-443-261/08-2/IZ, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 stycznia 2008 r., sygn. ILPP1/443-314/07-2/BD oraz postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z dnia 29 marca 2006 r., sygn. PV1443-1 NII2006/JD. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Ponadto należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.