Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-780/09/PP
Data
2009.10.16
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
agencja
beneficjent
dotacja
pomoc bezzwrotna
środki pieniężne
Istota interpretacji
Czy środki finansowe, które otrzyma Spółka (beneficjent) na mocy umowy, która zawarta zostanie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości – Instytucją Wdrażającą – Instytucją Pośredniczącą II stopnia w imieniu której działa Regionalna Instytucja Finansująca, będą stanowiły przychody zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2009r. (data wpływu do tut. Biura 6 lipca 2009r.), uzupełnionym w dniu 24 sierpnia 2009r. oraz w dniu 12 października 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pochodzących z dotacji – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 lipca 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pochodzących z dotacji. Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismami z dnia 19 sierpnia 2009r. oraz z dnia 1 października 2009r. wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek został uzupełniony w dniu 24 sierpnia 2009r. oraz w dniu 12 października 2009r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka uzyskała informację o zatwierdzeniu wniosku o dofinansowanie w ramach działania 8.2. Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B osi priorytetowej 8 Społeczeństwo informacyjne – zwiększenie innowacyjności gospodarki Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 – 2013. Program Innowacyjna Gospodarka jest programem współfinansowanym ze środków europejskich i budżetu państwa.
W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że: - dofinansowanie zostanie przyznane Spółce (Beneficjentowi) w ramach działania 8.2 „Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B” osi priorytetowej 8 „Społeczeństwo informacyjne – zwiększenie innowacyjności gospodarki” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.
- środki zostaną przekazane Spółce (Beneficjentowi) przez Instytucję Wdrażającą/Instytucję Pośredniczącą II stopnia w imieniu której działa Regionalna Instytucja Finansująca czyli Agencja Rozwoju Regionalnego.
Zgodnie z § 1 (Definicje) umowy o dofinansowanie w ramach działania 8.2 „Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B” osi priorytetowej 8 „Społeczeństwo informacyjne – zwiększenie innowacyjności gospodarki” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, ilekroć w ww. umowie jest mowa o: - pkt 3 Dofinansowaniu – należy przez to rozumieć wsparcie udzielone ze środków publicznych Beneficjentowi w formie dotacji rozwojowej, o której mowa w art. 106 ust. 3 pkt 3a ustawy o finansach publicznych /…/,
- pkt 1 Beneficjencie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane ze środków publicznych na podstawie Umowy,
- pkt 7 Instytucji Wdrażającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia (IW) – należy przez to rozumieć Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości – podmiot, któremu na podstawie porozumienia zawartego z Instytucją Pośredniczącą została powierzona, w ramach Działania 8.2 PO IG realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do Beneficjentów,
- pkt 6 Instytucji Pośredniczącej (IP) – należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw informatyzacji, którego zadania w zakresie realizacji Działania 8.2 w ramach PO IG wykonuje właściwa komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym tego ministra.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy środki finansowe, które otrzyma Spółka (beneficjent) na mocy umowy, która zawarta zostanie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości – Instytucją Wdrażającą – Instytucją Pośredniczącą II stopnia w imieniu której działa Regionalna Instytucja Finansująca, będą stanowiły przychody zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Spółki, realizacja programów z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, uznawana jest za dotację rozwojową z budżetu państwa, co wynika z art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych. Oznacza to, iż środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych UE w okresie 2007 – 2013 oraz środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych zostały uznane za wydatki budżetu państwa w postaci dotacji rozwojowych. W związku z tym przychód będący zwrotem kosztów poniesionych w trakcie realizacji zadania, który uzyska Spółka będzie przychodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 lub 48 ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie należy stwierdzić, że Spółka w poz. 35 wniosku ORD-IN, jako jego przedmiot wskazała zaistniały stan faktyczny. Jednakże z treści wniosku wynika, że opisano w nim zdarzenie przyszłe. Niniejsza interpretacja odnosi się zatem do zdarzenia przyszłego. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – zwanej dalej „updop”), wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 48 updop wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku dotacja została wypłacona za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W tym miejscu należy wskazać, iż agencje rządowe, wchodzące w skład sektora publicznego, stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), stanowią państwowe osoby prawne, tworzone odrębnymi ustawami w celu wykonywania zadań publicznych, niebędące państwowymi funduszami celowymi, ani też niemające charakteru przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego. Do zadań agencji, oprócz wykonywania zadań w imieniu państwa, należy także wspieranie wybranych rodzajów działalności gospodarczej. Status taki posiada również Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, działająca na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 ze zm.). W myśl art. 1 ust. 2 ww. ustawy, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest państwową osobą prawną, która realizuje zadania z zakresu administracji rządowej (art. 4 ust. 1 niniejszej ustawy).
Stosownie do treści art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Począwszy od dnia 1 stycznia 2007r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. Ustawa o finansach publicznych, w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się: 1. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych; 2. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa; 3. środki: - Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „ Sekcja Gwarancji”,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,
3a. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu ( EFTA): - Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;
4. inne środki.
W myśl art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dalej „dotacjami rozwojowymi”. Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w ust. 1 (tj. środki określone w art. 5 ust. 3 pkt 2 - 4), mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa lub z budżetu samorządu województwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu, projektu lub zadania z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4. Ponadto, zgodnie z art. 202 ust. 4 tej ustawy, dotacje rozwojowe mogą być przekazywane beneficjentom projektów także za pośrednictwem instytucji pośredniczących oraz przez podmioty, którym w ramach programów została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.
Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą wydatkami budżetu państwa. Należy również zwrócić uwagę na definicję beneficjenta zawartą w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu (art. 5 pkt 1 ustawy). Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Odnosząc powyższe wyjaśnienia do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż środki, które Spółka (beneficjent) otrzyma w formie dotacji rozwojowej z budżetu państwa za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, podlegać będą zwolnieniu z podatku dochodowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 updop.
Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Do pisma z dnia 5 października 2009r., stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 1 października 2009r., znak: IBPBI/2/423-780/09/PP, Spółka dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.
Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem zapytania odnośnie kosztów uzyskania przychodów wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|