Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-566/09/HK
z 29 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-566/09/HK
Data
2009.09.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
bony
obowiązek płatnika
płatnik
sprzedaż


Istota interpretacji
Czy wydanie przez wnioskodawcę bonów towarowych - uprawniających do skorzystania z usług biura podróży - powoduje po jego stronie obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C za rok, w którym wręczono bony?
Czy po stronie osób fizycznych, którym te bony będą wręczane, przychód podlegający opodatkowaniu powstanie w roku otrzymania bonu, czy też w roku skorzystania z usługi biura podróży?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2009r. (data wpływu do tut. Biura - 06 lipca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków wnioskodawcy jako płatnika związanych z przekazaniem bonów towarowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 lipca 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków wnioskodawcy jako płatnika związanych z przekazaniem bonów towarowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, będąc polskim rezydentem podatkowym, jest producentem materiałów budowlanych, sprzedaje także towary handlowe tej samej branży, pochodzące od innych producentów. W celu intensyfikacji sprzedaży wyrobów własnych wprowadził nagrody dla osób współdziałających z wnioskodawcą ze strony jego klientów. Nagrodami tymi są bony towarowe jednego z największych krajowych biur podróży, które w tym celu od tego biura wnioskodawca nabył. Bony te służyć mogą wyłącznie jako zapłata za usługi tego biura (są to w tym znaczeniu znaki legitymacyjne uprawniające do bezpłatnego w całości lub części - z punktu widzenia otrzymującego bon - skorzystania z tych usług) i nie podlegają wymianie na pieniądze. Powyższe zasady określone są opracowanym przez wnioskodawcę regulaminem tej akcji i nie są w związku tym zawierane jakiekolwiek umowy z kontrahentami lub osobami, które w ich imieniu działają lub wykonują określone czynności.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w opisanym stanie faktycznym wydanie przez wnioskodawcę ww. bonów powoduje po jego stronie obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C za rok, w którym wręczono bony...
Czy po stronie osób fizycznych, którym te bony będą wręczane, przychód podlegający opodatkowaniu powstanie w roku otrzymania bonu, czy też w roku skorzystania z usługi biura podróży...

Zdaniem wnioskodawcy w powyższej sytuacji jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C za rok, w którym konkretnym osobom wręczono bony uprawniające do skorzystania z usługi biura podróży, oraz do przekazania ich tym osobom i właściwym organom podatkowym zgodnie z zasadami określonymi w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ocenie wnioskodawcy nie pełni on w tej sytuacji funkcji płatnika i nie ma obowiązku pobierania podatku od wartości wręczanych bonów. Równocześnie wnioskodawca uważa, że osoby otrzymujące bony, skoro te bony przyjęły, uzyskują przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od tego, w którym roku skorzystają z usług biura podróży i czy w ogóle z tych usług skorzystają. Nie wiąże ich wprawdzie regulamin opracowany przez wnioskodawcę i nie istnieje żadna umowa wiążąca ich ze Spółką z tego tytułu, skoro jednak przyjmą nagrodę w postaci bonu; w tym momencie powstaje, zdaniem wnioskodawcy, po ich stronie przychód. Inaczej byłoby, gdyby z odbiorem bonu powstrzymali się np. do następnego roku. Sama gwarancja jego otrzymania, w ocenie wnioskodawcy, nie generuje przychodu podatkowego, zatem przyznanie bonu bez jego odbioru pozostaje bez konsekwencji podatkowych dla osoby, której ten bon przyznano.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z treści artykułu 11 ww. ustawy wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 powołanej powyżej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, powstaje w momencie otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika określonego świadczenia. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym przychód z tytułu otrzymania bonów towarowych powstanie zatem w momencie, w którym konkretnym osobom fizycznym (współpracującym z wnioskodawcą w imieniu jego klientów) bony te zostaną wręczone.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W związku z powyższym wnioskodawca z tytułu przekazania bonów towarowych ww. osobom fizycznym, będzie zobowiązany sporządzić informację PIT-8C, zgodnie z treścią cyt. art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj