Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-751/09/JP
z 23 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-751/09/JP
Data
2009.09.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony


Istota interpretacji
Prawo do odliczania podatku VAT związanego z dokonanymi zakupami usług pokrytych z dotacji.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009r. (data wpływu 9 lipca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2009r. (data wpływu 18 września 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT związanego z dokonanymi zakupami usług pokrytych z dotacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT związanego z dokonanymi zakupami usług pokrytych z dotacji. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 września 2009r. (data wpływu 18 września 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 3 września 2009r. nr IBPP4/443-751/09/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako producent sprzętu wojskowego otrzymał w listopadzie 2008r. dotację z budżetu państwa na utrzymanie w gotowości mocy produkcyjnej zakładu pod potrzeby obronności kraju. Jest to dotacja celowa przeznaczona na pokrycie wydatków kwalifikowanych w wartościach netto, poniesionych przez Wnioskodawcę w okresie od stycznia do grudnia 2008r. Wnioskodawca wydzielił dla tych środków pieniężnych właściwy rachunek bankowy, oraz wyodrębnił ewidencję księgową umożliwiającą pełną identyfikację środków otrzymanych i wydatkowanych. Dotacja w związku z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie została opodatkowana podatkiem VAT w uwagi na brak bezpośredniego związku z cenami sprzedawanych produktów.

Otrzymane środki przeznaczone zostały między innymi na pokrycie poniesionych wydatków na utrzymanie wolnych mocy produkcyjnych w obiektach, które w razie potrzeby będą niezbędne do wykonania zadań zadeklarowanych przez Wnioskodawcę w zakresie produkcji i sprzedaży sprzętu wojskowego. Koszty te to miedzy innymi ogrzewanie, ochrona, remonty obiektów. Usługi zostały zakupione od usługodawców zewnętrznych będących podatnikami VAT.

Wnioskodawca na podstawie otrzymanych od usługodawców faktur VAT za usługi zarejestrował w księgach rachunkowych koszt niepodatkowy i nie dokonał obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony dotyczący wydatków na ww. cele.

W piśmie z dnia 11 września 2009r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7.

Nabywane usługi, o których mowa we wniosku (tj. których zakup został pokryty dotacją) były związane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. takich których następstwem jest określenie podatku należnego.

Poniesione wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że wnioskuje o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług .

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo postąpił nie odliczając podatku VAT naliczonego przy zakupach usług pokrytych z dotacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, niesłusznie nie skorzystał z możliwości obniżenia podatku VAT naliczonego przy zakupach usług pokrytych dotacją.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis ten umożliwia podatnikowi odliczenie podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług o ile wykorzystywane są one do celów działalności gospodarczej. Przedmiotem podstawowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest miedzy innymi produkcja broni i amunicji. Nabywane usługi pozostają w ścisłym związku z ogółem czynności wykonywanych przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności.

Pomimo, że otrzymana dotacja została zakwalifikowana przez Wnioskodawcę, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku od osób prawnych, jako przychód przedmiotowo zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym, a koszty, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku od osób prawnych, nie stanowiły dla Wnioskodawcy kosztów uzyskania przychodów to Wnioskodawca, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (wg stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r.) mógł dokonać obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, wykazany w otrzymanych od usługodawców fakturach VAT. Od dnia 1 grudnia 2008r. Wnioskodawca, na podstawie zmienionej ustawy o podatku od towarów i usług (uchylenie art. 88 ust. 1 pkt 2), mógł obniżyć podatek VAT należny o podatek VAT naliczony z tytułu poniesionych wydatków celem wykonywania przyszłych ewentualnych czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy bez znaczenia dla ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego pozostaje kwestia możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Mając na uwadze przywołane przepisy należy stwierdzić, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów bądź inwestycji, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku, czy też niepodlegających temu podatkowi.

Należy jednocześnie zauważyć, że ustawodawca w żaden sposób nie uzależnił prawa do odliczenia podatku naliczonego od źródła pochodzenia środków, które są przeznaczone na zakup towarów i usług. Istotnym jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Jednocześnie przepis ten wskazuje, że nie dotyczy to sytuacji, w których brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako producent sprzętu wojskowego otrzymał w listopadzie 2008r. dotację z budżetu państwa na utrzymanie w gotowości mocy produkcyjnej zakładu pod potrzeby obronności kraju. Jest to dotacja celowa przeznaczona na pokrycie wydatków kwalifikowanych w wartościach netto, poniesionych przez Wnioskodawcę w okresie od stycznia do grudnia 2008r.

Otrzymane środki przeznaczone zostały między innymi na pokrycie poniesionych przez Spółkę wydatków na utrzymanie wolnych mocy produkcyjnych w obiektach, które w razie potrzeby będą niezbędne do wykonania zadań zadeklarowanych Wnioskodawcę w zakresie produkcji i sprzedaży sprzętu wojskowego. Koszty te to miedzy innymi ogrzewanie, ochrona, remonty obiektów. Usługi zostały zakupione od usługodawców zewnętrznych będących podatnikami VAT.

Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7.

Nabywane usługi, o których mowa we wniosku (tj. których zakup został pokryty dotacją) były związane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. takich których następstwem jest określenie podatku należnego,

Poniesione wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto jak wynika z treści wniosku otrzymana dotacja została zakwalifikowana przez Wnioskodawcę, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku od osób prawnych, jako przychód przedmiotowo zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zatem mając na względzie treść powołanych przepisów oraz opisany stan faktyczny, stwierdzić należy, że jeżeli zakupione usługi służą w całości wyłącznie sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących przedmiotowe zakupy, o ile nie zachodzą wyłączenia, o których mowa we wskazanym wyżej art. 88 ustawy o VAT.

Jak już podano wyżej Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, iż poniesione przez niego wydatki sfinansowane z otrzymanej dotacji nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a otrzymana dotacja została zakwalifikowana, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy jako przychód przedmiotowo zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Skoro zatem niezaliczenie przez Wnioskodawcę poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego, to w omawianej sprawie nie najdzie zastosowania nałożone przez ustawodawcę art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, wyłączenie z prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w cenie usług, których nabycie zostało sfinansowane z dotacji otrzymanej z budżetu państwa.

Wobec tego Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z poniesionymi w okresie od stycznia 2008r. do listopada 2008r. wydatkami sfinansowanymi z dotacji, bo jak sam jednoznacznie wskazał nabywane usługi były związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie tut. organ zaznacza, iż z dniem 1 grudnia 2008r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem wypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego – został uchylony.

Wobec powyższego od dnia 1 grudnia 2008r. prawo do odliczenia podatku naliczonego nie pozostaje w związku z możliwością zaliczenia ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Zatem również z tytułu wydatków sfinansowanych otrzymaną z budżetu państwa dotacją ponoszonych w miesiącu grudniu 2008r. przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego tych wydatków.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym niesłusznie nie skorzystał z możliwości obniżenia podatku VAT naliczonego przy zakupach usług pokrytych dotacją, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj