Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-558/09/ŁW
z 2 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-558/09/ŁW
Data
2009.10.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna


Słowa kluczowe
biogaz
wyroby akcyzowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie z akcyzy biogazu przeznaczonego na cele opałowe.



Wniosek ORD-IN 269 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2009r. (data wpływu 23 lipca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 września 2009r. (data wpływu 18 września 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy biogazu przeznaczonego na cele opałowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 września 2009r. (data wpływu 18 września 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy biogazu przeznaczonego na cele opałowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wytwarza jako produkt uboczny procesu technologicznego w obiektach oczyszczalni ścieków biogaz, tj. mieszaninę gazów z przeważającym udziałem metanu (ok. 60-70% CH4). Biogaz na oczyszczalni powstaje w wyniku fermentacji osadów ściekowych. Cała ilość wyprodukowanego biogazu (rocznie ok. 970 000 m#61448;) spalana jest następnie w kotłach gazowych. Uzyskaną w ten sposób energię cieplną Wnioskodawca wykorzystuje do utrzymania temperatury procesu fermentacji osadów ściekowych na poziomie 35-38° C. Wyprodukowana w ten sposób energia cieplna wykorzystywana jest wyłącznie na potrzeby własne oczyszczalni ścieków.

Ustawa o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008r. (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11) nie określa jednoznacznie kodu CN dla biogazu. Zdaniem Wnioskodawcy najbardziej odpowiadającym kodem ze względu na właściwości chemiczne biogazu jest kod CN 2711 29 00 (kod wg Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1031/2008 z dnia 19 września 2008r. zmieniającego załącznik nr 1 do rozporządzenia rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz Wspólnej Taryfy Celnej).

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy stawka akcyzy dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych wynosi 1,18 zł/1 gigadżul (GJ).

Natomiast stosownie do art. 163 ust. 3 wspomnianej ustawy w okresie przejściowym, tj. w okresie do dnia 31 października 2013 roku, zwalnia się od akcyzy pozostałe węglowodory gazowe o kodzie CN 2711 29 00, przeznaczone do celów opałowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka, która pozyskuje z biogazu energię cieplną, w całości wykorzystywaną na potrzeby własne oczyszczalni ścieków, ma obowiązek złożyć zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 16 ust 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) właściwemu naczelnikowi urzędu celnego...

Zdaniem Wnioskodawcy przepis przejściowy art. 163 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że w okresie do dnia 31 października 2013 roku nie stosuje się przepisów tej ustawy (wyłączenie czasowe) w stosunku do biogazu stanowiącego produkt uboczny przeznaczony w całości na potrzeby własne oczyszczalni ścieków.

Tak więc, w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nie ma obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust 1 ustawy o podatku akcyzowym właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 28 ww. załącznika pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 86 ust. 2 ww. ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 3 ww. ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Wnioskodawca wskazał dla biogazu kod CN 2711 29 00.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych stawka akcyzy wynosi 1,18 zł/1 gigadżul (GJ).

Jednakże na mocy przepisów art. 163 ust. 2 ww. ustawy w okresie do dnia 31 października 2013r. albo do czasu, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii na terytorium kraju osiągnie 25% zwalnia się od akcyzy gaz ziemny (mokry) o kodach CN 2711 11 00 oraz 2711 21 00, przeznaczony do celów opałowych. Jednakże w momencie, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii osiągnie 20%, do dnia 31 października 2013r. stosuje się stawkę akcyzy stanowiącą 50% stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 13. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", informację o osiągnięciu poziomu udziału gazu ziemnego, o którym mowa w zdaniu pierwszym.

Zgodnie z art. 163 ust. 3 ww. ustawy do czasu obowiązywania zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, zwalnia się od akcyzy pozostałe węglowodory gazowe o kodzie CN 2711 29 00, przeznaczone do celów opałowych.

Reasumując, przeznaczenie gazu ziemnego (mokrego) o kodzie CN 2711 29 00 na cele opałowe zgodnie z art. 163 ust. 3 korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

W myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie z treścią powyższego przepisu obowiązek rejestracji dla podatku akcyzowego występuje wtedy gdy podmiot wykonuje działalność w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym lub czynności z wykorzystaniem wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W miejscu tym zauważyć należy, iż zwolnienie o którym mowa w art. 163 ust. 3 ww. ustawy, nie jest zwolnieniem ze względu na przeznaczenie.

Mając zatem na uwadze powyższe uznać należy, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą z wykorzystaniem na cele opałowe biogazu zaklasyfikowanego do kodu CN 2711 29 00 to nie jest zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Wynika to z faktu, iż obrót tym biogazem – przeznaczonym na cele opałowe – nie rodzi obecnie obowiązku zapłaty akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj