Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-874/09-4/SM
z 3 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-874/09-4/SM
Data
2009.12.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe --> Czasowe zastosowanie zerowej stawki akcyzy do opodatkowania niektórych gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych


Słowa kluczowe
benzyna
biokomponenty
Komisja Europejska
paliwo
pomoc publiczna
stawki podatku
wyroby energetyczne


Istota interpretacji
uregulowania dotyczące paliw z dodatkiem biokomponentów po ogłoszeniu pozytywnej decyzji KE



Wniosek ORD-IN 471 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 01.10.2009 r. (data wpływu 07.10.2009 r.), uzupełnionego w dniu 15.10.2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-874/09-2/SM z dnia 12.10.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie :

  • sposobu zastosowania stawki (w kwestii daty, od której stosuje się obniżoną stawkę dla biopaliw) - jest nieprawidłowe,
  • wysokości tej stawki i pozostałych uregulowań - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.10.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ww. wymienionym. Wniosek został uzupełniony w dniu 15.10.2009 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-874/09-2/SM z dnia 12.10.2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka S.A. (dalej Spółka) jest producentem paliw silnikowych oraz biopaliw ciekłych. Mając na uwadze ciążące na Spółce obowiązki związane z realizacją Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) Spółka musi wprowadzać nowoczesne produkty pozwalające optymalizować politykę wdrażania biopaliw na polskim rynku paliwowym i jednocześnie sprostać wymaganiom ustawowym, zawartym m.in. w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2006 r. Nr 169, por 1199 ze zm.) (dalej ustawa o biopaliwach) oraz rozporządzeniach dotyczących wymagań jakościowych paliw i biopaliw ciekłych.

Spółka zamierza wprowadzić na rynek polski biopaliwo o handlowej nazwie E85 zawierające w swoim składzie zgodnie z normami jakościowymi zawartymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 22 stycznia 2009 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych (Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 98) minimum 70% zawartości etanolu i alkoholi wyższych, przy czym benzyny silnikowe wykorzystywane do komponowania spełniać będą wymagania jakościowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2006 r. Nr 169, poz. 1200 ze zm.). Natomiast bioetanol wykorzystywany do komponowania będzie spełniać wymagania jakościowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 6 w związku z art. 39 ustawy o biopaliwach, t.j. rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 października 2005 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań jakości biokomponentów (Dz. U. z 2005 r. Nr 218, poz. 1845).

W pierwszej fazie projektu wprowadzania na rynek produktu E85 będzie on nabywany spoza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej na zasadzie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z zastosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT) lub poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego (UDT). Taki produkt, jeżeli nabywany będzie w trybie zawieszonego poboru akcyzy, zostanie wprowadzany na skład podatkowy należący do Spółki lub podmiotu zewnętrznego posiadającego „usługowy” skład podatkowy. Następnie po wyprowadzeniu go ze składu podatkowego i zakończeniu procedury zawieszonego poboru akcyzy dystrybuowany będzie na dedykowanej stacji paliw. Producent, wskazany produkt sklasyfikował jako biopaliwo o kodzie CN 3824 90 99. W tym przypadku Spółka otrzyma od producenta lub sprzedawcy produktu E85 dokumenty wskazujące na zawartość biokomponentów w biopaliwie ciekłym. Na tej podstawie zamierza rozliczać przysługującą ulgę w podatku akcyzowym.

W przypadku nabywania produktu E85 z zapłaconą akcyzą w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT), produkt ten będzie mógł być dostarczany bezpośrednio na wybraną stację paliw przy spełnieniu warunków wynikających z przepisów art. 78 ustawy o podatku akcyzowym.

W przypadku produktu E85 nabywanego z zapłaconą akcyzą stawka podatku akcyzowego zostanie wyliczona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3. W opinii Spółki w dniu 18 września 2009 r. Komisja Europejska notyfikowała pomoc, o której mowa w art. 164 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, określoną w przepisach o pomocy publicznej poprzez swoją pozytywną decyzję, ten fakt został ogłoszony na stronach internetowych Komisji Europejskiej.

W następnym etapie wprowadzania produktu E85 na rynku polskim będzie on produkowany przez Spółkę w składzie podatkowym własnym lub należącym do podmiotu trzeciego prowadzącego usługową działalność w przedmiotowym zakresie w składzie podatkowym i następnie sprzedawany przez Spółkę w wyznaczonych punktach sprzedaży detalicznej (stacje paliw). Zawartość biokomponentu w postaci bioetanolu będzie mierzona za pomocą legalizowanych urządzeń mierniczych lub poprzez zastosowanie procedur produkcyjnych z zastosowaniem procesu technologicznego, gdzie zostanie przyjęta stała wielkość w danym cyklu produkcyjnym. W tym przypadku Spółka będzie posiadać dokumentację techniczną dla własnych potrzeb związanych z utrzymaniem wymagań jakościowych. Akcyza naliczana będzie w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy sposób zastosowania stawki oraz wysokość stawki podatku akcyzowego, przedstawiony przez Spółkę będzie prawidłowy na gruncie przepisów z zakresu podatku akcyzowego w sytuacji kiedy:

  1. Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo biopaliwo E85 w procedurze zawieszonego poboru akcyzy,
  2. Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo biopaliwo E85 z zapłaconą akcyzą,
  3. Spółka produkuje biopaliwo E85 na terytorium RP.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. W przypadku pierwszego etapu związanego z nabyciem wewnątrzwpólnotowym biopaliwa E85 z zastosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy Spółka winna naliczyć akcyzę w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Przy czym w opinii Spółki zastosowanie znajdą bezpośrednio przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 164 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Zdaniem Spółki ogłoszenie pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej nastąpiło w dniu 18 września 2009 r., w związku z tym, że dla wejścia w życie przepisów o których mowa w art. 164 ust. 2 konieczne było ogłoszenie pozytywnej decyzji, a nie jej publikacja w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W rozumieniu Spółki sformułowanie użyte w ww. artykule 164 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym tożsame jest z udostępnieniem informacji na stronach internetowych Komisji Europejskiej. Od tego też dnia zdaniem Spółki w przedmiotowym zakresie nie mają zastosowania przepisy paragrafu 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Dlatego zastosowanie znajdą bezpośrednio przepisy ustawy o podatku akcyzowym, w zależności od zawartości biokomponentu w produkcie E85 stawka podatku akcyzowego będzie mogła być inna. Na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3, który będzie miał zastosowanie w opisanym stanie faktycznym (wewnątrzwspólnotowe nabycie E85) dla wyrobu E85 wyprodukowanego w składzie podatkowym (w tym przypadku poza terytorium Polski) spełniającego wymagania jakościowe stawka akcyzy określona w art. 89 ust. 1 pkt 2 (1.565,00 zł/1.000 litrów) obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów. Brak przy tym jest dodatkowych warunków do zastosowania stawki, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3.

Od dnia 18 września 2009 r. stawka podatku akcyzowego dla biopaliwa E85 o zawartości 85% bioetanolu (alkoholu etylowego) wynosić będzie 234,75 zł/1.000 litrów, natomiast E85 o zawartości 70% bioetanolu (alkoholu etylowego) wynosić będzie 469,50 zł/1.000 litrów.

2. Spółka zamierza w pewnych okolicznościach nabywać wewnątrzwspólnotowo E85 w ramach pierwszego etapu również z zapłaconą akcyzą. Produkt taki byłby przemieszczany wraz z uproszczonym dokumentem towarzyszącym (UDT) bezpośrednio na stację paliw (punkt dystrybucyjny). W tym przypadku sposób wyliczenia zobowiązania w podatku akcyzowym, przy zachowaniu warunków wynikających z art. 78 ustawy o podatku akcyzowym będzie tożsamy z opisanym w punkcie 1. Mianowicie i w tym przypadku zastosowanie znajdzie art. 89 ust. 1 pkt 3 odnoszący się do stawki podatku akcyzowego.

Stawka dla E85 nabytego wewnątrzwspólnotowo z zapłaconą akcyzą będzie wynosić dokładnie tyle samo co w pkt 1.

3. W przypadku przystąpienia do drugiego etapu, czyli produkcji biopaliwa E85 na terytorium Polski stanowisko Spółki w niniejszym zakresie wygląda następująco. Zgodnie z art. 164 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7, 8 i 12 lit. b stosuje się od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem.

W tym przypadku analogicznie jak w punktach 1 i 2 przedstawionego stanowiska dla ustalenia kwoty zobowiązania podatkowego zastosowanie mieć będzie tylko treść art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Jedynymi wymogami w tym przypadku do skorzystania stawki z art. 89 ust. 1 pkt 3 będzie fakt wyprodukowania produktu zawierającego powyżej 2% biokomponentów w składzie podatkowym oraz spełnienie wymagań jakościowych. Natomiast kwota zobowiązania w podatku akcyzowym zostanie wyliczona zostanie zgodnie ze wzorem <1.565,00 zł - (1,565 zł x liczba litrów biokomponentu)>/1.000 litrów. Tym samym stawka w przypadku E85 z zawartością 70% biokomponentu będzie wynosić 469,50 zł na 1.000 litrów gotowego wyrobu, natomiast przy zawartości 85% biokomponentu stawka podatku akcyzowego wynosić będzie 234,75 zł na 1.000 litrów gotowego wyrobu.

W tym przypadku nie będzie obowiązku prowadzenia dokumentacji technicznej odnoszącej się do produkowanego biopaliwa, warunkującego zastosowanie wyżej wskazanej stawki podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się w zakresie sposobu zastosowania stawki (w kwestii daty, od której stosuje się obniżoną stawkę dla biopaliw) za nieprawidłowe, w zakresie wysokości tej stawki i pozostałych uregulowań – za prawidłowe.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) stawka akcyzy dla benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 wynosi 1.565,00 zł/ 1.000 litrów.

Z postanowień art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym wynika, iż do wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn, o których mowa w pkt 2, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – znajduje zastosowanie stawka akcyzy określona w pkt 2, obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa, niż 10,00 zł/1.000 l.

Zatem, w przypadku zastosowania stawki z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym dla biopaliwa E85 zawierającego 85% bioetanolu należna kwota akcyzy wyniesie 234,75 zł/1.000 l, natomiast w przypadku biopaliwa E85 zawierającego 70% bioetanolu – 469,50 zł/1.000 l.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na to, iż zgodnie z art. 164 ustawy o podatku akcyzowym przepisy m.in. powołanego wyżej art. 89 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym są stosowane od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem. Należy przy tym wyraźnie odróżnić dzień wydania decyzji przez Komisję Europejską od dnia podania jej do publicznej wiadomości, czyli ogłoszenia. W przypadku decyzji o nie wnoszeniu zastrzeżeń do zgłoszonego środka pomocowego, Komisja Europejska publikuje w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich skrócone zawiadomienie o podjęciu takiej decyzji. Zawiadomienie o nie zgłoszeniu przez Komisję Europejska zastrzeżeń do notyfikowanego jej programu pomocowego w sprawie N 57/08 „pomoc operacyjna w zakresie biopaliw” zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich 2009/C 247/01 z dnia 15 października 2009 r. Przedmiotową datę publikacji należy zatem przyjąć jako dzień ogłoszenia pozytywnej decyzji przez Komisję Europejską w ww. sprawie, od którego można stosować przepisy o obniżonych stawkach akcyzy dla biopaliw. Za nieprawidłowe zatem należy uznać stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji, zgodnie z którym dzień 18 września 2009 r. (tj. dzień wydania decyzji przez Komisję Europejską) miałby być dniem, od którego stosuje się obniżone stawki akcyzy dla biopaliw.

W konsekwencji, do dnia 15 października 2009 r. znajdował zastosowanie system ulg dla biopaliw regulowany przepisami § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228).

Uwzględniając powyższe, Spółka ma możliwość stosowania ww. obniżonych stawek akcyzy dla biopaliwa E85, wynikających z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, ale nie od dnia 18 września 2009 r., ale od dnia 15 października 2009 r. we wszystkich wymienionych przez nią przypadkach, tj:

  1. nabycia wewnątrzwspólnotowego w procedurze zawieszonego poboru akcyzy,
  2. nabycia wewnątrzwspólnotowo z zapłaconą akcyzą (przy zachowaniu warunków wynikających z art. 78 ustawy o podatku akcyzowym),
  3. produkcji na terytorium RP.

We wniosku o interpretację Spółka stanęła na stanowisku, że jedynymi wymaganiami dla zastosowania dla biopaliwa E85 stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym będzie fakt wyprodukowania wyrobu zawierającego powyżej 2% biokomponentów w składzie podatkowym oraz spełnienie wymagań jakościowych dla takiego wyrobu. Jednocześnie Spółka wskazała, że brak jest innych dodatkowych warunków dla zastosowania tej stawki, np. w postaci obowiązku prowadzenia dokumentacji technicznej w przypadku odnoszącym się do produkcji biopaliwa, warunkującej zastosowanie stawki z art. 89 ust. 1 pkt 3.

Należy zauważyć, że brak literalnego wymienienia w przepisach warunku w postaci prowadzenia dokumentacji technicznej odnoszącej się do produkowanego biopaliwa, czy posiadania dokumentów wskazujących zawartość biokomponentów (dla podmiotu niebędącego producentem) nie powoduje, że podmiot jest w ogóle zwolniony z obowiązku udokumentowania faktu zawartości biokomponentów w produkowanym/nabywanym przez siebie wyrobie. Podmiot, dokonując zapłaty podatku akcyzowego z zastosowaniem obniżonej stawki akcyzy, której wysokość zależy od zawartości biokomponentów w paliwie, powinien posiadać dokumenty, z których wynika, jaka faktycznie ilość biokomponentów została dodana do paliwa. Ilość dodanych do paliwa biokomponentów stanowi bowiem podstawę do zastosowania ulgi w podatku akcyzowym w konkretnej wysokości. Dlatego też organ podatkowy może zawsze zażądać przedstawienia takich dokumentów, jako dowodu w rozumieniu Ordynacji podatkowej - w celu ustalenia prawidłowości wyliczenia przez podmiot przedmiotowej ulgi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka będzie posiadać takie dokumenty:

  • w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego przekazane przez producenta/sprzedawcę,
  • w przypadku produkcji na terytorium kraju Spółka będzie posiadać dokumentację techniczną dla własnych potrzeb związaną z utrzymaniem wymagań jakościowych (zawartość biokomponentu w postaci bioetanolu będzie mierzona za pomocą legalizowanych urządzeń mierniczych lub poprzez zastosowanie procedur produkcyjnych z zastosowaniem procesu technologicznego, gdzie zostanie przyjęta stała wielkość w danym cyklu produkcyjnym).

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj