Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-518/09-4/DG
z 12 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-518/09-4/DG
Data
2009.11.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
biomasa
cele statutowe
dochód
izby gospodarcze
konsorcjum
koszt
koszty ogólnozakładowe
ochrona środowiska
opodatkowanie
podatek dochodowy od osób prawnych
projekt badawczy
rachunek bankowy
umowa
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe
źródło energii


Istota interpretacji
CIT - w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego do kwot otrzymanych w ramach projektu badawczego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.08.2009r. (data wpływu 31.08.2009r.) oraz piśmie z dnia 17.09.2009r. (data nadania 21.09.2009r., data wpływu 23.09.2009r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 10.09.2009r. Nr IPPB5/423-518/09-2/DG (data nadania 10.09.2009r., data doręczenia 14.09.2009r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego:

  • w zakresie stanowiska podatnika co do pyt. nr 1 – jest prawidłowe,
  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do kwot otrzymanych w ramach projektu badawczego w zakresie pytania nr 2 i 3 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Izba została utworzona i działa zgodnie z ustawą z dnia 30.05.1989r. o izbach gospodarczych (Dz. U. Nr 35, poz. 195 ze zm.). Izba jest organizacją samorządu gospodarczego zrzeszającą osoby fizyczne i osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą oraz podmioty gospodarcze nie posiadające osobowości prawnej, zainteresowane energetycznym wykorzystaniem biomasy. W dniu 12.07.2007 r. została zawarta Umowa Konsorcjum dla realizacji projektu badawczego zamawianego (zw. dalej Projektem) PBZ-MNISW-„NOWOCZESNE TECHNOLOGIE ENERGETYCZNEGO WYKORZYSTANIA BIOMASY I ODPADÓW BIODEGRADOWALNYCH /BIOB/ - KONWERSJA BIOB DO ENERGETYCZNYCH PALIW GAZOWYCH” - zwana dalej Umową Konsorcjum.

Przedmiotem Umowy Konsorcjum jest określenie zasad współpracy pomiędzy stronami konsorcjum przy realizacji ww. projektu badawczego przyznanego w oparciu o decyzję Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 maja 2007r. W imieniu stron Umowy Konsorcjum, na podstawie ww. decyzji, Instytut Energetyki zawarł, w dniu 04.10.2007 r., z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowę o wykonanie projektu badawczego zamawianego - zwana dalej umową BiOB. W Preambule do Umowy Konsorcjum zapisano: Zważywszy, że intencją Stron jest wspólna realizacja projektu badawczego zamawianego MNiSW - 1/3/2006 pt.: Nowoczesne Technologie energetycznego wykorzystania biomasy i odpadów biodegradowalnych /BIOB/ konwersja BIOB do energetycznych paliw gazowych, którego celem jest:

  1. Dobór odmian roślin energetycznych (szybko rosnących) najlepiej dostosowanych do warunków glebowych w wytypowanych rejonach kraju; określenie dla tych metod i sposobów zapobiegania degradacji gleby m in. poprzez ustalenie prawidłowego systemu nawożenia; opracowanie technologii uprawy i zbioru roślin
  2. Opracowanie koncepcji systemu standaryzacji i certyfikacji oraz technologii przygotowania biopaliw stałych, jak też mieszanek BiOB z węglem.
  3. Opracowanie technologii współspalania w kotłach energetycznych biomasy i odpadków z węglem poprzez badanie procesów:
    - ograniczających udział BIOB doprowadzanego bezpośrednio do kotła w tym również analiza celowości suszenia BIOB
    - spalania BiOB w przeci-palenisku
    - zgazowania BiOB w gazo-generatorze satelitarnym.
  4. Opracowanie innowacyjnych technologii konwersji BIOB na paliwa gazowe (średniokaloryczne) w oparciu o procesy zgazowania (powietrznego i tlenowego), pirolizy oraz fermentacji metanowej.
  5. Opracowanie metod oczyszczania otrzymywanego gazu oraz badania jego optymalnego wykorzystania, w tym w silnikach tłokowych i w turbinach gazowych
  6. Opracowanie oceny zagrożenia degradacji materiałów związanej z wykorzystaniem BiOB w istniejących urządzeniach cieplno-energetycznych (erozja, korozja).
  7. Opracowanie oceny możliwości wykorzystania odpadków stałych otrzymywanych w wyniku energetycznej utylizacji BiOB.
  8. Opracowanie analizy techniczno-ekonomocznej zawierającej ocenę opłacalności, jak też ocenę potencjału rynkowego w zakresie produkcji i energetycznego wykorzystania BiOB. Jednostką kierującą realizacją Projektu jest Instytut Energetyki do którego obowiązków należy m.in.
    a) przygotowanie w oparciu o decyzję Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i podpisanie w imieniu stron Umowy Konsorcjum umowy o wykonanie Projektu,
    b) prowadzenie nadzoru merytorycznego, formalnego i finansowego nad realizacją prac będących przedmiotem Projektu,
    c) rozliczanie Projektu Zgodnie z umową o wykonanie Projektu
    d) składanie sprawozdań oraz wniosków o płatność, zgodnie z umową o wykonanie Projektu (par. 2 pkt 3 Umowy Konsorcjum).

W paragrafie 3 Umowy Konsorcjum zapisano, że do wykonania projektu w zakresie merytoryczno-finansowym mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 04.08.2005 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz. U. nr 161, poz. 1359). Zapisano również, że każda ze stron zobowiązuje się wykonać przyjęty na siebie zakres zadań zgodnie z zakresem merytorycznym oferty zakwalifikowanej do realizacji oraz: 1. harmonogramem wykonania projektu, 2. kosztorysem projektu. Wszelkie rozliczenia z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego dokonywane będą wyłącznie przez Koordynatora Projektu (tj. Instytut Energetyki) - Zgodnie z par. 10 Umowy Konsorcjum: - środki finansowe na realizację projektu wyszczególnione w kosztorysie projektu stanowią całkowity koszt realizacji projektu; - środkami finansowymi przekazanymi na realizację projektu dysponuje Kierownik Projektu, z tym, że jego dyspozycje są wykonywane po zatwierdzeniu przez Koordynatora Projektu; - środki finansowe na realizację projektu nie mogą być wydatkowane na inne cele niż określone w umowie; - środki finansowe będą przekazywane Stronom w drodze przelewów bankowych na rachunki wskazane przez strony; - pierwsza rata zostanie przekazana Stronom przez Koordynatora w terminie 21 dni od daty otrzymania środków pieniężnych z Ministerstwa w wysokości zgodniej z harmonogramem i kosztorysem oraz proporcjonalnie do otrzymanych środków; - warunkiem wystąpienia przez Koordynatora Projektu do Ministerstwa z wnioskiem o kolejną ratę zaliczki jest rozliczenie nie mniej niż 80% poprzednich rat według zadań wymienionych w załączniku do umowy, na podstawie wniosku o płatność; (...); - warunkiem przekazania Stronom kolejnej raty jest przyjęcie przez Ministra rozliczenia poprzednich rat i przekazania kolejnych środków na konto Koordynatora Projektu. Koordynator Projektu przekaże środki Stronom w terminie 21 dni od daty ich otrzymania; - środki finansowe niewykorzystane na realizację projektu podlegają zwrotowi nie później niż 60 dni od dnia zakończenia realizacji projektu na rachunek Ministerstwa za pośrednictwem Koordynatora Projektu.

W myśl par. 11 pkt 1 Umowy Konsorcjum - środki finansowe nieprawidłowo wykorzystane podlegają zwrotowi na rachunek Ministerstwa za pośrednictwem Koordynatora Projektu wraz z odsetkami określonymi w umowie z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego o wykonanie Projektu. W par. 12 Umowy Konsorcjum wskazano iż, aparatura naukowo-badawcza zakupiona lub wytworzona do realizacji projektu wliczona w koszty tego projektu, podlega zagospodarowaniu przez Stronę, która ją zakupiła lub wytworzyła, zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi środków trwałych; - nie zużyte, zakupione ze środków projektu materiały i przedmioty nietrwałe po zakończeniu projektu pozostają do dyspozycji Stron, które je zakupiły; - przychody ze sprzedaży aparatury naukowo-badawczej zakupionej lub wytworzonej do realizacji projektu, uzyskane w okresie wykonywania projektu, podlegają zwrotowi na rachunek Ministerstwa za pośrednictwem Koordynatora Projektu; - zakupy aparatury, materiałów i usług powinny być dokonane zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r. nr 19, poz. 177). Majątkowe prawa autorskie do wyników prac uzyskanych przez daną jednostkę w ramach realizacji zadań Projektu, przysługują tej jednostce na wszystkich polach eksploatacji istniejących w momencie podpisania niniejszej Umowy i odpowiadających rodzajowi utworu, wymienionym w art. 50 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych bez ograniczeń czasowych i terytorialnych; - prawa patentowe do wyników prac mających cechy wynalazku lub wzoru użytkowego, uzyskanych przez daną jednostkę w ramach realizacji zadań Projektu, przysługującej jednostce. Jednostka posiada prawo do dokonywania zgłoszeń patentowych na wynalazki lub wzory użytkowe (par. 15 pkt 1 i 3 Umowy Konsorcjum).

Zgodnie z par. 16 Umowy Konsorcjum - prawo do przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu przysługuje tej stronie, która uzyskała majątkowe prawa autorskie; - przychody uzyskane przy realizacji projektu jako korzyści uboczne przysługującej Stronie, która je uzyskała; - publikacje wyników prac powinny być opatrzone informacją „Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach 2007-2009 jako projekt badawczy zamawiany ” lub odpowiednikiem powyższego zapisu w języku obcym. W końcowej części umowy zapisano iż zmiana umowy może być dokonana w formie pisemnej pod rygorem nieważności a także W przypadku, gdy pomiędzy treścią niniejszej Umowy a warunkami umowy o finansowanie Projektu nastąpi jakakolwiek sprzeczność lub rozbieżność, pierwszeństwo będą miały postanowienia umowy o wykonanie Projektu, które będą wiążące dla wszystkich Stron”. Zgodnie z załącznikiem do Umowy Konsorcjum zakres prac przypadający na Polską Izbę jest następujący: a) miesiąc rozpoczęcia 1 - miesiąc zakończenia 12 - Badanie popytu i podaży biomasy w Polsce na cele energetyczne oraz ich prognoza na lata 2007-2020 i opracowanie baz danych; b) miesiąc 13-24. Sporządzanie wstępnego bilansu biomasy na lata 2007-2020 oraz weryfikacja danych z bilansu w terenie; c) miesiąc 25-36 Sporządzanie bilansu biomasy w Polsce na lata 2007-2020 wraz z mechanizmem jego ciągłej aktualizacji. W tymże samym załączniku w punkcie zatytułowanym „Założenia finansowania programu” zapisano „Realizacja programu jest finansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczanych na ten cel Decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego”.

Przedmiotem Umowy BiOB jest zgodnie z par. 1 - „wykonanie projektu badawczego zamawianego pt. "Nowoczesne technologie energetycznego wykorzystania biomasy i odpadów biodegradowalnych (BiOB) - konwersja BiOB do energetycznych paliw gazowych" zwanego dalej "Projektem", przyjętego do finansowania na podstawie konkursu”. Zgodnie z par. 4 okres realizacji projektu wynosi 36 miesięcy. W umowie BIOB zapisano (par. 5 ust. 1 ) „Na realizację projektu Minister przyznaje środki finansowe w wysokości...”. Ponadto zapisano w par. 2, że na podstawie art. 2 i 3 ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 115, poz. 795) do wykonania projektu w zakresie praw, obowiązków i współdziałania stron umowy, przebiegu realizacji prac, sporządzania raportów, odbioru i rozliczeń mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 161 „ poz. 1359). ”Warunkiem przekazania kolejnej zaliczki jest przyjęcie przez Ministra rozliczenia nie mniej niż 80% poprzednich rat według zadań wymienionych w załączniku Nr 1 do umowy, na podstawie złożonych faktur lub dokumentów równorzędnych (par. 5 pkt 3). „Środki finansowe nie wykorzystane na realizację projektu podlegają zwrotowi nie później niż 60 dni od dnia zakończenia realizacji projektu określonego w par. 4 ust. 1”.

Zgodnie z par. 2 pkt 2 Jednostka (Instytut Energetyki reprezentujący Konsorcjum; jednostka kierująca realizacją projektu BiOB) oraz Kierownik projektu (osoba fizyczna, która na mocy decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego została zaakceptowana jako kierownik projektu BIOB zobowiązują się wykonać projekt zgodnie z zakresem merytorycznym oferty/ofert zakwalifikowanych do realizacji oraz 1) harmonogramem wykonania projektu, 2) kosztorysem projektu, stanowiącym załącznik Nr 2 do umowy. W punkcie trzecim ww. paragrafu zapisano, iż środkami finansowymi przekazanymi na realizację projektu dysponuje Kierownik projektu, z tym że jego dyspozycje są wykonywane po zatwierdzeniu przez Jednostkę. „Środki finansowe na realizację projektu nie mogą być wydatkowane na inne cele niż określone w umowie.” a par. 2 pkt 6 Umowy BiOB. Jednostka jest odpowiedzialna wobec Ministra za wykonanie umowy, w tym za działania i zaniechania Kierownika projektu oraz jednostek będących współwykonawcami projektu” (par. 2 pkt 5 Umowy BiOB). Zgodnie z par. 6 Umowy BiOB Jednostka i Kierownik projektu nie mogą żądać waloryzacji lub podwyższenia przyznanych środków finansowych. Zapis par. 8 Umowy BiOB jest następujący „W przypadku rozwiązania umowy przez strony z powodu zaistnienia okoliczności od nich niezależnych, Minister zobowiązany jest do zapłaty udokumentowanych i uzasadnionych kosztów wykonanej części pracy objętej projektem”. Natomiast w par. 9 zapisano „środki finansowe nieprawidłowo wykorzystane podlegają zwrotowi na rachunek bankowy Ministerstwa wraz z odsetkami ustawowymi, naliczonymi za okres od dnia stwierdzenia przez Ministra nieprawidłowego wykorzystania tych środków finansowych do dnia ich zwrotu”. Ponadto postanowiono, że Minister w określonych przypadkach może naliczyć karę umowną, co nie wyłącza możliwości zadania odszkodowania na zasadach ogólnych.

Zapisy par. 12 Umowy Konsorcjum zostały w zasadzie powielone w par. 10 Umowy BiOB, podobnie jak zapisy par. 16 Umowy Konsorcjum zostały powielone w par. 11 umowy BIOB. W sprawach nie uregulowanych w umowie mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego, w szczególności przepisy dotyczące umowy o dzieło” (par. 16 pkt 1 umowy BiOB).

Zgodnie z paragrafem 5 statutu Izby podstawowymi celami jej działania są: stałe reprezentowanie interesów gospodarczych swoich członków w zakresie energetycznego wykorzystania biomasy w ich działalności wytwórczej, usługowej i handlowej, wobec organów państwowych oraz samorządowych oraz organizacji krajowych i zagranicznych, jak również podejmowanie przedsięwzięć na rzecz rozwoju ich stosunków gospodarczych z zagranicą, spełnianie funkcji usługowej, informacyjnej i doradczej na potrzeby członków Izby, kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki zawodowej w działalności gospodarczej związanej z energetycznym wykorzystaniem biomasy. W paragrafie 6 statutu zapisano, że do zadań Izby, sposobów i form ich realizacji, służących osiągnięciu celów statutowych należą przede wszystkim:

  1. wyrażanie opinii o projektach rozwiązań systemowych odnoszących się do funkcjonowania gospodarki oraz współuczestnictwa, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w przygotowywaniu projektów aktów prawnych w tym zakresie,
  2. przyczynianie się do tworzenia warunków rozwoju życia gospodarczego przez propagowanie oraz wspierania inicjatyw gospodarczych członków w zakresie energetycznego wykorzystania biomasy i rozwoju zrównoważonego
  3. pozyskiwanie partnerów krajowych i zagranicznych do kooperacji produkcyjnej, technologicznej oraz współpracy handlowej i finansowej,
  4. zapewnienie pomocy informacyjnej, organizacyjnej, doradczej, prawnej i finansowej członkom Izby,
  5. delegowanie swoich przedstawicieli do uczestnictwa w pracach instytucji doradczo-opiniodawczych, w sprawach działalności wytwórczej, usługowej, handlowej oraz polityki gospodarczej,
  6. Współpraca z organami administracji państwowej i samorządami terytorialnymi,
  7. popieranie, we współpracy z właściwymi organami oświatowymi, rozwoju kształcenia zawodowego, wspieranie nauki zawodu w zakładach pracy oraz doskonalenia zawodowego pracowników,
  8. współpraca z Krajową Izbą Gospodarczą, instytucjami, towarzystwami oraz klubami o podobnym zakresie działania, w kraju i zagranicą,
  9. organizowanie i tworzenie warunków do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego i pojednawczego oraz uczestnictwo w postępowaniu sądowym, na odrębnie określonych zasadach, w związku z działalnością gospodarczą członków,
  10. organizowanie giełd, targów, wystaw, pokazów i spotkań w kraju i zagranicą wraz z organizacją wyjazdów promocyjnych,
  11. opracowywanie informacji z zakresu działalności gospodarczej prowadzonej przez zrzeszone jednostki Izby,
  12. organizowanie imprez kulturalnych i rekreacyjnych w celu konsolidacji i integracji członków Izby,
  13. wykonywanie powierzonych Izbie zadań określonych w przepisach prawa dla administracji państwowej lub samorządowej
  14. rozwijanie innych form służących realizacji celów statutowych Izby Dla realizacji określonych statutowych zadań gospodarczych, Izba może tworzyć samodzielnie bądź wspólnie z innymi osobami prawnymi i fizycznymi, krajowymi i zagranicznymi, jednostki gospodarcze przewidziane przepisami prawa oraz przystępować do jednostek gospodarczych już istniejących. Członkowie, ich prawa i obowiązki. W statucie (paragraf 10) postanowiono, iż Izba może prowadzić działalność gospodarczą w następującym zakresie:

PKD 91.11. Z; Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców,

PKD 91.33. Z; Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej nie sklasyfikowana

PKD 72.40. Z; Działalność związana z bazami danych,

PKD 74.30. Z; Badania i analizy techniczne,

PKD 74.40 Z; Reklama,

PKD 73.10. D; Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk biologicznych i środowiska naturalnego,

PKD 73.10. G; Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk technicznych,

PKD 73.10. H; Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,

PKD 73.20. A; Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk ekonomicznych,

PKD 73.20. B; Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk prawnych,

PKD 74.13. Z; Badanie rynku opinii publicznej,

PKD 74.84. A; Działalność związana z organizacją targów i wystaw,

PKD 74.14. A; Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

PKD 74.3. Badania i analizy techniczne,

PKD 51.18. Z; Działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży określonego towaru lub określonej grupy towarów, gdzie indziej nie sklasyfikowana

PKD 22.1. Działalność wydawnicza,

PKD 22.2. Działalność poligraficzna,

PKD 22.3. Reprodukcja zapisanych nośników informacji,

PKD 65.23. Z; pozostałe pośrednictwo finansowe, gdzie indziej nie sklasyfikowane,

PKD 67.13. Działalność pomocnicza finansowa, gdzie indziej nie sklasyfikowana,

PKD 80.42. B; Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane,

PKD 74.8. Pozostała działalność komercyjna. Działalność Izby nie może naruszać samodzielności członków Izby ani też wkraczać w ich sprawy wewnętrzne.

Zgodnie ze statutem majątek Izby powstaje z następujących źródeł:

  1. wpisowe - którego wysokość ustala Walne Zgromadzenie Członków Izby,
  2. składki członkowskie, których wysokość i terminy płatności ustała Walne Zgromadzenie Członków Izby,
  3. wpływy z własnej działalności oraz dochody z majątku Izby,
  4. subwencje, spadki, darowizny i zapisy od innych osób lub instytucji,
  5. dotacje celowe.

Na dzień dzisiejszy podstawowymi źródłami finansowania działalności Izby są składki członkowskie, sprzedaż gazetek branżowych dot. „produkcji i wykorzystania biomasy. Ponadto zgodnie z Uchwałą Walnego Zgromadzenia Zarząd Polskiej Izby wprowadził tzw. Pakietowe zestawy usług dla członków Izby — jednym ze źródeł dochodu jest sprzedaż owych „Pakietowych zestawów usług”. Ponadto jak wskazano na realizację projektu BiOB Minister przyznał określoną kwotę środków finansowych.

Dla unaocznienia praktycznej strony działalności Izby chcemy zaprezentować zapisy dokumentu „Podstawowe kierunki działalności Polskiej Izby w 2008r.”. Do podstawowych kierunków działalności Izby, zgodnie z ww. dokumentem należy:

  1. Wspieranie interesów Członków Izby:
    - praca w sekcjach problemowych (m.in. identyfikacja problemów do rozwiązania)
    - działalność informacyjno-promocyjna w środkach masowego przekazu na temat biomasy w Polsce
    - współpraca z instytucjami finansowymi w celu pozyskiwania środków na projekty biomasowe
    - promowanie Programu BIOGAZ 2020”
  2. Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z organizacjami zajmującymi się problematyką OZE (Odnawialne Źródła Energii) i wspólne działania w celu umocnienia pozycji OZE, a w szczególności biomasy w gospodarce energetycznej kraju.
  3. Współpraca z resortami i instytucjami centralnymi, w tym z Ministerstwami Gospodarki, Środowiska oraz Rolnictwa w zakresie prac nad regulacjami dotyczącymi rynku biomasy i biogazu.
  4. Prowadzenie prac wspólnie z energetyką zawodową w celu znalezienia zastosowań biomasy do wytwarzania energii w myśl dyrektyw Unii Europejskiej o wykorzystaniu OZE przy jej produkcji.
  5. Popieranie i promowanie urządzeń I technologii wykorzystujących efektywnie biomasę na cele energetyczne.
  6. Udział w przygotowaniu bazy informacyjnej o biomasie od strony popytu i podaży oraz w tworzeniu infrastruktury rynku biomasy (we współpracy z zainteresowanymi instytucjami i podmiotami, w tym z Instytutem Energetyki w ramach Konsorcjum).
  7. Nawiązywanie kontaktów zagranicznych z instytucjami i podmiotami gospodarczymi zajmującymi się biomasą m.in. w celu wymiany doświadczeń i promowaniu dobrych praktyk.
  8. Prowadzenie głównej witryny internetowej Izby www.biomasaorg.pl
  9. Prowadzenie specjalistycznych punktów konsultacyjnych.
  10. Prowadzenie działalności gospodarczej w celu częściowego finansowania działalności statutowej Izby.
  11. Czynny udział Izby w imprezach targowych:
    - ENEX — Nowa Energia w Kielcach
    - PELLETS - EXPO w Bydgoszczy
    - CEN ERG w Warszawie - POLAGRA w Poznaniu
    - POLEKO w Poznaniu
  12. Współpraca redakcyjna z następującymi czasopismami:
    - „Czysta Energia”
    - „Agroenergetyka” - „Gazeta Sołecka”
    - „Bioenergy International”
    - „EuroGospodarz”

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

PYTANIE 1) Czy kwoty otrzymane w ramach umowy o wykonanie projektu badawczego zamawianego BIOB przydzielone Izbie zgodnie z umową konsorcjum dla realizacji projektu badawczego zamawianego będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy CIT...

PYTANIE 2) Czy dochody uzyskane przez Izbę w ramach umowy o wykonanie projektu badawczego zamawianego BIOB (zgodnie z Umową Konsorcjum) - np. odsetki związane z pomieszczeniem kwot otrzymanych w ramach projektu na rachunku bakowym - wydatkowane w ramach prac wykonywanych w ramach ww. projektu badawczego, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT...

PYTANIE 3) Czy w przypadku uzyskiwania przez Izbę dochodów w ramach umowy o wykonanie projektu badawczego zamawianego BIOS (zgodnie z Umową Konsorcjum) - np. odsetki związane z pomieszczeniem kwot otrzymanych w ramach projektu na rachunku bankowym - przeznaczonych na pokrycie kosztów ponoszonych przy wykonywaniu zadań Izby, realizowanych w sposób i w formach wskazanych w par. 6 statutu, gdy te (zadania realizowane w sposób i w formach wskazanych w par. 6 statutu) wykonywane są dla osiągnięcia celów statutowych o których mowa w par. 5 statutu (w szczególności na finansowanie tzw. kosztów ogólnych Izby - np. koszty najmu lokalu, koszty tzw. mediów /energii elektrycznej, cieplnej, wody, opłaty za telefon/, wynagrodzenie pracownika) wynagrodzenie biura rachunkowego za prowadzenie ksiąg), dochody takie podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT...

Naszym zdaniem kwoty otrzymane w ramach umowy o wykonanie projektu badawczego zamawianego BiOB a rozdzielane zgodnie z umową konsorcjum dla realizacji projektu badawczego zamawianego nie będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy CIT („wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach”). Zdaniem Izby na pytanie drugie i trzecie należy odpowiedzieć twierdząco - tj. dochody uzyskane przez Izbę w ramach umowy o wykonanie projektu badawczego zamawianego BiOB (zgodnie z Umową Konsorcjum) - np. odsetki związane z pomieszczeniem kwot otrzymanych w ramach projektu na rachunku bakowym - wydatkowane w ramach prac wykonywanych w ramach ww. projektu badawczego, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. W przypadku uzyskiwania przez Izbę dochodów w ramach umowy o wykonanie projektu badawczego zamawianego BiOB (zgodnie z Umową Konsorcjum) - np. odsetki związane z pomieszczeniem kwot otrzymanych w ramach projektu na rachunku bankowym - przeznaczonych na pokrycie kosztów ponoszonych przy wykonywaniu zadań Izby, realizowanych w sposób i w formach wskazanych w par. 6 statutu, gdy te (zadania realizowane w sposób i w formach wskazanych w par. 6 statutu) wykonywane są dla osiągnięcia celów statutowych o których mowa w par. 5 statutu (w szczególności na finansowanie tzw. kosztów ogólnych Izby - np. koszty najmu lokalu, koszty tzw. mediów /energii elektrycznej, cieplnej, wody, opłaty za telefon/, wynagrodzenie pracownika, wynagrodzenie biura rachunkowego za prowadzenie ksiąg), dochody takie podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

UZASADNIENIE DOTYCZĄCE PYTANIA 1

W dokumencie nazwanym załącznik nr 4 do Umowy Konsorcjum zapisano: Realizacja programu jest finansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczanych na ten cel Decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego„. W umowie BiOB zapisano par. 5 ust. 1 „Na realizację projektu Minister przyznaje środki finansowe w wysokości”. Ponadto zapisano w par. 2, że na podstawie art. 2 i 3 ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 115, poz. 1795) do wykonania projektu w zakresie praw, obowiązków i współdziałania stron umowy rozliczeń mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 161 „ poz. 1359). Rozporządzenie Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (zwane dalej rozporządzeniem) wydane zostało w oparciu o przepisy Ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją która weszła w życie 01.07.2007 r. - zwana dalej ustawą. Zgodnie z art. 10 ust. 7 ww. ustawy środki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie projektów badawczych są przekazywane jednostkom naukowym na podstawie umowy. W myśl 49 ust. 1. ww. rozporządzenia środki finansowe na finansowanie projektu badawczego są przekazywane jednostce naukowej, w której realizowany jest projekt, na podstawie zawartej umowy, określającej warunki realizacji, finansowania i rozliczania projektu oraz sprawowania nadzoru przez kierownika jednostki naukowej nad jego realizacją. Należy też zauważyć że w 9 ust. 5 rozporządzenia zapisano, że środki finansowe nieprawidłowo wykorzystane podlegają zwrotowi na rachunek bankowy ministerstwa wraz z odsetkami, naliczonymi w odniesieniu do środków finansowych przekazanych w formie dotacji zgodnie z przepisami o finansach publicznych, a w odniesieniu do środków finansowych przekazanych na podstawie umów, zgodnie z warunkami określonymi w tych umowach.

Naszym zdaniem prawodawca w rozporządzeniu konsekwentnie posługuje się w przypadku finansowania pewnych instytucji terminem „dotacja” natomiast w przypadku innych - tu np. badania naukowe zamawiane - terminem „finansowanie projektu”, nigdy nie posługując się w tym przypadku słowem „dotacja”. Istnieje zasada, iż racjonalny ustawodawca posługujący się konsekwentnie różnymi pojęciami czyni to w sposób celowy.

Kolejnym przepisem w którym ustawodawca rozdziela finansowanie na podstawie dotacji i umów cywilnoprawnych to par. 84 ust. 1 rozporządzenia gdzie zapisano - należności finansowe wynikające z rozliczenia dotacji lub umów cywilnoprawnych mogą być umorzone w całości lub w części, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek. Pojęcie „dotacja” o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy CIT utożsamia się z definicją „dotacji zawartą w ustawie o finansach publicznych - tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 16.01.2009 r. (sygn. IPPB5/423-126/08-2/lŚ); podobnie wypowiadają się przedstawiciele doktryny (np. Podatek dochodowy od osób prawnych; Komentarz 2007; wyd. Unimex; s. 792 i n.). Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. O finansach publicznych (Dz.U.05.249.2104 ze zm.) definiuje w art. 109 ust. 2 dotacje jako podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na:

  1. finansowanie lub dofinansowanie:
    a) zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
    b) ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
    c) bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
    d) zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135), zwanym dalej „organizacjami pozarządowym,
    e) kosztów realizacji inwestycji - zwane dalej „dotacjami celowymi”;
  2. dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dalej „dotacjami podmiotowymi”;
  3. dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, zwane dalej „dotacjami przedmiotowymi”;
    3a) realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dalej dotacjami rozwojowymi”;
  4. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnej ustawie;
  5. pierwsze wyposażenie w środki obrotowe nowo tworzonych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.”

Dla przykładu dotacje przedmiotowa rozliczane są w szczególny sposób, który to został określony w szeregu rozporządzeń np. w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 czerwca 2006r. sprawie szczegółowego sposobu i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych (Dz.U. 06.113.777).

Należy też zauważyć że rozliczanie środków finansowych przyznanych na BiOB ale np. wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem zgodnie z umową jest inne niż rozliczanie dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem o czym stanowi w art. 145 ust. 1 ustawy o finansach publicznych „Dotacje udzielone z budżetu państwa: 1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, 2) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości - podlegają zwrotowi do budżetu państwa wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w terminie do dnia 28 lutego roku następującego po roku, w którym udzielono dotacji.” Art. 145 ust. 5 ww. ustawy stanowi: „odsetki od dotacji podlegających zwrotowi do budżetu państwa nalicza się począwszy od dnia: 1) przekazania z budżetu państwa dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem; 2) stwierdzenia nieprawidłowego naliczenia lub nienależnego pobrania dotacji.

Stwierdzenie wprost w rozporządzeniu, że rozliczanie dotacji jest określone w umowie a nie odbywa się w ramach procedur wyznaczonych w ustawie o finansach publicznych oraz aktach ją wykonujących jest kolejnym argumentem pozwalającym na stwierdzenie, że środki finansowe przyznane na projekt BiOP nie są dotacją.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż otrzymane środki nie są dotacją o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy CIT, nie będą podlegały zwolnieniu na podstawie ww. przepisu.

UZASADNIENIE DOTYCZĄCE PYTAŃ 2 i 3

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Za cel działania Izby postawiono sobie obok poprawy opłacalności upraw energetycznych i przetwarzania biomasy zwiększenie bezpieczeństwa zaopatrzenia w energię. Priorytetem jest, aby stała się z czasem tańsza od tej pochodzącej ze źródeł kopalnych. Aby powyższe osiągnąć niezbędny jest również rozwój technologii energetycznego wykorzystania biomasy. Pomoże to ochronie środowiska naturalnego, zwłaszcza przed szkodliwą emisją dwutlenku węgla odpowiedzialnego w dużej mierze za efekt cieplarniany na Ziemi. Celem jest również aktywizacja gospodarcza lokalnych społeczności i zwalczanie bezrobocia, zwłaszcza w małych miejscowościach i na terenach wiejskich. Reasumując celem działań podejmowanych przez Izbę jest: wzrost produkcji biomasy wykorzystywanej do celów energetycznych; wzrost produkcji urządzeń do energetycznego wykorzystania biomasy; wzrost energetycznego wykorzystania biomasy wszędzie tam, gdzie jest to ekonomiczne i społecznie uzasadnione; wzrost eksportu biomasy i urządzeń do energetycznego wykorzystania biomasy.

Izba zrzesza podmioty gospodarcze, które chcą znaleźć swoje miejsce w biznesie, jakim staje się produkcja energii ze źródeł odnawialnych. Aktualnie są to producenci: biomasy wykorzystywanej do celów energetycznych; paliw z biomasy; urządzeń do wytwarzania paliw z biomasy; urządzeń do energetycznego wykorzystania biomasy; handlowców sprzedających wyżej wymienione produkty; energii wytwarzanej z udziałem biomasy instytucje i organizacje działające na rzecz wykorzystania biomasy. Członkami Izby są również instytucje działające na rzecz wykorzystania biomasy, na czele z zasłużoną organizacją pozarządową Polskim Towarzystwem Biomasy, członkiem Europejskiego Towarzystwa Biomasy (European Biomass Association) w Brukseli. W tej grupie znajdują się również instytuty badawcze udzielające Izbie wsparcia naukowego i organizacyjnego. Należy wymienić...

Działalność Izby ma ogólnie rzecz biorąc doprowadzić do wzrostu pozyskiwania energii z biomasy. Definicja ustawowa biomasy została pomieszczona np. w par. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 14 sierpnia 2008 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej, zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii (Dz. U Nr 156, poz. 969). Przez „biomasę” rozumie się stałe lub ciekłe substancje pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, które ulegają biodegradacji, pochodzące z produktów, odpadów i pozostałości z produkcji rolnej oraz leśnej, a także przemysłu przetwarzającego ich produkty, a także części pozostałych odpadów, które ulegają biodegradacji. W słowniku umieszczonym na stronach internetowych Urzędu Regulacji Energetyki pod pojęciem biomasy rozumie się (w kategoriach energetycznych) — wszelkie substancje organiczne pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, w tym przetworzone przez człowieka, które mają zastosowanie do pozyskania z nich energii. Biomasa stanowi magazyn energii słonecznej, skumulowanej w procesie fotosyntezy, a jej zasoby pod wpływem promieniowania słonecznego i metabolizmu społecznego są zdolne do regeneracji. Pod względem zasobności energetycznej biomasa nie jest niewyczerpalna, jest jednak w pełni odnawialna. Wartość energetyczna biomasy pierwotnej jest z reguły o połowę niższa od węgla, jest to jednak paliwo znacznie korzystniejsze pod względem ekologicznym. Dwutlenek węgla powstający w procesie spalania biomasy jest równoważony przez jego akumulację w roślinach odrastających w miejscach pozyskania spalonej biomasy. Można więc przyjąć, że emisja C02 netto ze spalania biomasy jest zerowa. To źródło energii charakteryzuje się także bardzo niską emisją tlenków siarki w procesie spalania i około siedmiokrotnie niższą, niż w przypadku węgla popielnością (w przypadku biomasy pierwotnej). Istnieje wiele rodzajów biomasy i metod pozyskania z niej energii, zasadniczo można jednak podzielić ją na dwie grupy: energetyczne surowce pierwotne (np. słoma, drewno, czy osady ściekowe) i energetyczne surowce przetworzone (biogaz, biodiesel, etanol itp.). Wg dokumentu rządowego „Strategia rozwoju energetyki odnawialnej techniczny potencjał biomasy w Polsce wynosi do 895 PJ/rok, czyli ponad 20% całkowitego zapotrzebowania na energię pierwotną. Biomasa należy do tzw. odnawialnych źródeł energii — np. przyjęta, w Dyrektywie 2001/77/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie wspierania produkcji na rynku wewnętrznym energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych (zwana dalej Dyrektywa), definicja „odnawialnych źródeł energii” obejmuje: odnawialne, niekopalne źródła energii (energia wiatru, słoneczna, geotermiczna, falowa, pływów, wodna, biomasy, gazu z odpadów, gazu z zakładów oczyszczania ścieków i biogazów). O fakcie, iż cel statutowy izby jest celem o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT wskazuje szereg przepisów pomieszczonych w polskim systemie prawa.

W ustawie z dnia 27.04.2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150) ustawodawca postanowił, że stawki podatków i innych danin publicznych powinny być różnicowane, z uwzględnieniem celów służących ochronie środowiska (Art. 283. ust. 1). W ustępie drugim ww. artykułu zapisano, że stawki podatku akcyzowego powinny być kalkulowane w szczególności tak, aby zapewnić niższą cenę rynkową:

  1. benzyny bezołowiowej w stosunku do benzyny zawierającej ołów;
  2. olejów napędowego i opałowego o niższej zawartości siarki w stosunku do olejów o wyższej zawartości siarki;
  3. olejów napędowego i smarowego, wytwarzanych z udziałem komponentów uzyskiwanych z regeneracji olejów zużytych, w stosunku do olejów wytwarzanych bez udziału tych komponentów;
  4. biopaliw opartych na wykorzystaniu biomasy, w szczególności roślin uprawnych, w stosunku do paliw pochodzących ze źródeł nieodnawialnych.

W obwieszczeniu z dnia 01.07.2005 r. Ministra Gospodarki i Pracy (M.P. z 2005 r. Nr 42, poz. 562) w sprawie polityki energetycznej państwa do 2025 r. zapisano: „Sektor energii jest głównym źródłem emisji dwutlenku węgla, dwutlenku siarki i pyłu do powietrza. Górnictwo węgla kamiennego i brunatnego powoduje ponadto zmiany w krajobrazie i szkody materialne w terenie. Również niekorzystnie wpływa na jakość wód. Dlatego podstawowym kierunkiem działań mających na celu zmniejszenie oddziaływania sektora energetycznego na środowisko naturalne będzie wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych, zmiana struktury nośników energii, stosowanie paliw bardziej przyjaznych środowisku, wprowadzanie mechanizmów ekonomicznych, ułatwiających dostosowanie się do coraz bardziej rygorystycznych wymagań ekologicznych. Na ograniczenie obciążeń środowiska będzie miał również wpływ postęp w zakresie efektywności energetycznej. Zmiana struktury nośników energii - ograniczenie emisji zanieczyszczeń, w tym gazów cieplarnianych, przewiduje się uzyskać także poprzez zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii oraz paliw węglowodorowych w ogólnym bilansie energii pierwotnej. Zmniejszenie obciążenia środowiska realizowane będzie również poprzez zastosowanie sprężonego gazu ziemnego oraz gazu LPG w transporcie, w tym szczególnie w transporcie publicznym, biokomponentów do paliw płynnych oraz zastosowanie gazu ziemnego do wytwarzania energii elektrycznej. Również akty prawa Unii Europejskiej nie pozostawiają wątpliwości, iż działalność mająca na celu zwiększenie pozyskiwania energii z odnawialnych źródeł energii, a więc także z biomasy, jest działalnością z zakresu ochrony środowiska. Dyrektywa 2001/77/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 2T09.2001 r. w sprawie wspierania produkcji na rynku wewnętrznym energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych (Dz. U. UE. L. z 2001 r. Nr 283, poz.33 ze zm.) stanowi:

1) Obecnie we Wspólnocie potencjał eksploatacyjny odnawialnych źródeł energii nie jest w pełni wykorzystany. Wspólnota uznaje potrzebę wspierania odnawialnych źródeł energii elektrycznej za sprawę priorytetową, zwłaszcza że jej wykorzystanie niesie za sobą pozytywny wpływ na ochronę środowiska i przyczynia się do trwałego rozwoju. Ponadto może tworzyć lokalne zatrudnienie i pozytywnie wpływać na spójność społeczną, a także przyczyniać się do zabezpieczenia dostaw i umożliwić przyspieszenie realizacji celów Kyoto. Dlatego też niezbędne jest zapewnienie lepszego wykorzystania tego potencjału w ramach wewnętrznego rynku energii elektrycznej.

(2) Wspieranie produkcji energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii jest dla Wspólnoty sprawą wysoce priorytetową, co znajduje odzwierciedlenie w treści białej księgi w sprawie odnawialnych źródeł energii (zwanej dalej białą księgą), uzasadniającej to potrzebą lepszego zabezpieczenia i zróżnicowania dostaw energii, ochrony środowiska i zwiększenia społecznej i ekonomicznej spójności. Sprawę tę poparły Rada w rezolucji z dnia 8 czerwca 1998 r. w sprawie odnawialnych źródeł energii oraz Parlament Europejski w uchwale w sprawie białej księgi.

(3) Zwiększenie wykorzystania energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii stanowi ważny element pakietu środków zaradczych, niezbędnych w celu wdrożenia postanowień Protokołu z Kyoto do Konwencji ramowej Narodów Zjednoczonych o zmianach klimatycznych, a także wszelkich pakietów wytycznych mających znaczenie dla wywiązania się z przyszłych zobowiązań.

(...)
(14) Na szczeblu krajowym Państwa Członkowskie posługują się rozmaitymi mechanizmami wspierania rozwoju odnawialnych źródeł energii, łącznie z „zielonymi certyfikatami”, pomocą inwestycyjną, zwolnieniami podatkowymi lub obniżaniem podatku, zwrotami podatkowymi oraz systemami wsparcia cen bezpośrednich. Jednym z ważnych środków osiągnięcia celu niniejszej jest zagwarantowanie sprawnego funkcjonowania tych mechanizmów z zachowaniem zaufania ze strony inwestorów do chwili uruchomienia stosownych ram Wspólnoty.

Art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy CIT stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Niewątpliwie celem statutowym Izby jest działalność w zakresie ochrony środowiska w ramach tej działalności wykonuje swoje zadania w ramach programu BiOB, dochody uzyskane w ramach tegoż programu przekazane na realizację zadań w jego ramach są dochodami przeznaczonymi na cel statutowy z zakresu ochrona środowiska, podobnie jak i przeznaczenie tych dochodów na pokrycie kosztów ponoszonych przy wykonywaniu zadań Izby, realizowanych w sposób i w formach wskazanych w par. 6 statutu, gdy te (zadania realizowane w sposób i w formach wskazanych w par. 6 statutu) wykonywane są dla osiągnięcia celów statutowych o których mowa w par. 5 statutu (w szczególności na finansowanie tzw. kosztów ogólnych Izby - np. koszty najmu lokalu, koszty tzw. mediów /energii elektrycznej, cieplnej, wody, opłaty za telefon/, wynagrodzenie pracownika, wynagrodzenie biura rachunkowego za prowadzenie ksiąg). Dla przykładu Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 30.11 .2007 r. (nr IP-PB3-423-108/07-6/AG uznał za prawidłowe stanowisko strony zgodnie z którym podlegają zwolnieniu dochody izby gospodarczej wydatkowane na cele oświaty tj. na przygotowania oraz realizację kursów zawodowych (w szczególności na finansowanie bieżącej działalności — tu np. koszty wynagrodzeń pracowników, koszty obsługi prawnej i księgowej, czynsz biura, reklamę działalności Izby, nabycie materiałów niezbędnych na cele oświaty. Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dn. 23.10.2008 r. (nr IPPB3/423-1019/08-4/IŚ uznał za prawidłowe stanowisko, iż „Polska Izba jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przeznaczającym dochody na cel statutowy, którym jest działalność oświatowa określona w par. 4 pkt 2, 5 Statutu, Realizuje te cele poprzez prowadzenie działalności szkoleniowej i wydawniczej, co jest tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Odpowiedź na pytanie nr 1

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania nr 1 uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia opisanego w stanie faktycznym.

Odpowiedź na pytanie nr 2 oraz nr 3

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 30 maja 1989r. o izbach gospodarczych (Dz. U. Nr 35, poz. 195 ze zm.) izby gospodarcze są organizacjami samorządu terytorialnego, reprezentującymi interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów w zakresie ich działalności wytwórczej, handlowej, budowlanej lub usługowej, w szczególności wobec organów państwowych.

Stosownie do art. 5 ust. 2 ww. ustawy izba gospodarcza może:

  1. przyczyniać się do tworzenia warunków rozwoju życia gospodarczego oraz wspierać inicjatywy gospodarcze członków,
  2. popierać, we współpracy z właściwymi organami oświatowymi, rozwój kształcenia zawodowego, wspierać naukę zawodu w zakładach pracy oraz doskonalenie zawodowe pracowników,
  3. delegować swoich przedstawicieli, na zaproszenie organów państwowych, do uczestnictwa w pracach instytucji doradczo-opiniodawczych w sprawach działalności wytwórczej, handlowej, budowlanej i usługowej,
  4. organizować i stwarzać warunki do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego i pojednawczego oraz uczestniczyć na odrębnie określonych zasadach w postępowaniu sądowym w związku działalnością gospodarczą jej członków,
  5. wydawać opinie o istniejących zwyczajach dotyczących działalności gospodarczej,
  6. informować o funkcjonowaniu przedsiębiorców oraz wyrażać opinie o stanie rozwoju gospodarczego na obszarze działania izby.

W myśl art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne pod podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest:

  • działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,
  • kulturalna,
  • w zakresie kultury fizycznej i sportu,
  • ochrony środowiska,
  • wspierania inicjatyw społecznych oraz na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzeniu wsi w wodę,
  • dobroczynności,
  • ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
  • rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,
  • kultu religijnego.

Zwolnienie przewidziane w powyższym artykule dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest ustalenie, czy cele przewidziane w statucie mieszczą się w katalogu celów wymienionych w ustawie podatkowej. Cele wymienione w statucie muszą być tożsame z celami ujętymi w ustawie.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

A zatem omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy;
  2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;
  3. dochody muszą być - bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, ze składek członkowskich.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest aby cele przewidziane w Statucie Izby mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Wnioskodawca uważa, iż celem statutowym Izby jest działalność w zakresie ochrony środowiska. Wnioskodawca wykonuje swoje zadania w ramach programu BiOB, dochody uzyskane w ramach tegoż programu przekazane na realizację zadań w jego ramach są dochodami przeznaczonymi na cel statutowy z zakresu ochrona środowiska, podobnie jak i przeznaczenie tych dochodów na pokrycie kosztów ponoszonych przy wykonywaniu zadań Izby, realizowanych w sposób i w formach wskazanych w par. 6 statutu, gdy te (zadania realizowane w sposób i w formach wskazanych w par. 6 statutu) wykonywane są dla osiągnięcia celów statutowych o których mowa w par. 5 statutu (w szczególności na finansowanie tzw. kosztów ogólnych Izby - np. koszty najmu lokalu, koszty tzw. mediów /energii elektrycznej, cieplnej, wody, opłaty za telefon/, wynagrodzenie pracownika, wynagrodzenie biura rachunkowego za prowadzenie ksiąg).

Należy w tym miejscu nie zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy gdyż zapisy statutu nie wskazują, aby Izba została powołana do realizacji celów enumeratywnie wskazanych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Celami Izby, wyszególnionymi w statucie, nie są cele preferowane przez ustawodawcę w omawianym przepisie. Zgodnie z cytowanym we wniosku opisem stanu faktycznego, na podstawie paragrafu 5 statutu Izby podstawowymi celami jej działania są: stałe reprezentowanie interesów gospodarczych swoich członków w zakresie energetycznego wykorzystania biomasy w ich działalności wytwórczej, usługowej i handlowej, wobec organów państwowych oraz samorządowych oraz organizacji krajowych i zagranicznych, jak również podejmowanie przedsięwzięć na rzecz rozwoju ich stosunków gospodarczych z zagranicą, spełnianie funkcji usługowej, informacyjnej i doradczej na potrzeby członków Izby, kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki zawodowej w działalności gospodarczej związanej z energetycznym wykorzystaniem biomasy.

W paragrafie 6 statutu zapisano, że do zadań Izby, sposobów i form ich realizacji, służących osiągnięciu celów statutowych należą przede wszystkim:

  1. wyrażanie opinii o projektach rozwiązań systemowych odnoszących się do funkcjonowania gospodarki oraz współuczestnictwa, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w przygotowywaniu projektów aktów prawnych w tym zakresie,
  2. przyczynianie się do tworzenia warunków rozwoju życia gospodarczego przez propagowanie oraz wspierania inicjatyw gospodarczych członków w zakresie energetycznego wykorzystania biomasy i rozwoju zrównoważonego
  3. pozyskiwanie partnerów krajowych i zagranicznych do kooperacji produkcyjnej, technologicznej oraz współpracy handlowej i finansowej,
  4. zapewnienie pomocy informacyjnej, organizacyjnej, doradczej, prawnej i finansowej członkom Izby,
  5. delegowanie swoich przedstawicieli do uczestnictwa w pracach instytucji doradczo-opiniodawczych, w sprawach działalności wytwórczej, usługowej, handlowej oraz polityki gospodarczej,
  6. współpraca z organami administracji państwowej i samorządami terytorialnymi,
  7. popieranie, we współpracy z właściwymi organami oświatowymi, rozwoju kształcenia zawodowego, wspieranie nauki zawodu w zakładach pracy oraz doskonalenia zawodowego pracowników,
  8. współpraca z Krajową Izbą Gospodarczą, instytucjami, towarzystwami oraz klubami o podobnym zakresie działania, w kraju i zagranicą,
  9. organizowanie i tworzenie warunków do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego i pojednawczego oraz uczestnictwo w postępowaniu sądowym, na odrębnie określonych zasadach, w związku z działalnością gospodarczą członków,
  10. organizowanie giełd, targów, wystaw, pokazów i spotkań w kraju i zagranicą wraz z organizacją wyjazdów promocyjnych,
  11. opracowywanie informacji z zakresu działalności gospodarczej prowadzonej przez zrzeszone jednostki Izby,
  12. organizowanie imprez kulturalnych i rekreacyjnych w celu konsolidacji i integracji członków Izby,
  13. wykonywanie powierzonych Izbie zadań określonych w przepisach prawa dla administracji państwowej lub samorządowej
  14. rozwijanie innych form służących realizacji celów statutowych Izby Dla realizacji określonych statutowych zadań gospodarczych, Izba może tworzyć samodzielnie bądź wspólnie z innymi osobami prawnymi i fizycznymi, krajowymi i zagranicznymi, jednostki gospodarcze przewidziane przepisami prawa oraz przystępować do jednostek gospodarczych już istniejących.

Analiza powyższych zapisów statutowych prowadzi do wniosku, iż brak jest punktu odnoszącego się do ochrony środowiska, a w konsekwencji do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej. Okoliczność ta przesądza o niemożności korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia od podatku przewidzianego w tym przepisie.

Reasumując, dochody uzyskane przez Izbę w ramach umowy o wykonanie projektu badawczego zamawianego BIOB (zgodnie z Umową Konsorcjum) - np. odsetki związane z pomieszczeniem kwot otrzymanych w ramach projektu na rachunku bakowym - wydatkowane w ramach prac wykonywanych w ramach ww. projektu badawczego, nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Analogiczna sytuacja zachodzi w przypadku uzyskiwanych przez Izbę dochodów w ramach umowy o wykonanie projektu badawczego zamawianego BIOB (zgodnie z Umową Konsorcjum) - np. odsetki związane z pomieszczeniem kwot otrzymanych w ramach projektu na rachunku bankowym - przeznaczonych na pokrycie kosztów ponoszonych przy wykonywaniu zadań Izby, realizowanych w sposób i w formach wskazanych w par. 6 statutu, gdy te (zadania realizowane w sposób i w formach wskazanych w par. 6 statutu) wykonywane są dla osiągnięcia celów statutowych o których mowa w par. 5 statutu (w szczególności na finansowanie tzw. kosztów ogólnych Izby - np. koszty najmu lokalu, koszty tzw. mediów /energii elektrycznej, cieplnej, wody, opłaty za telefon/, wynagrodzenie pracownika) wynagrodzenie biura rachunkowego za prowadzenie ksiąg). Dochody takie nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj