Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-686/09-2/JK
z 7 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-686/09-2/JK
Data
2010.01.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
klub sportowy
kultura fizyczna
odliczenia
organizacje pożytku publicznego


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia od dochodu kwoty darowizny przekazanej na cele rozwoju sportu Gminnemu Ludowemu Klubowi Sportowemu prowadzącemu działalność – jako osoba prawna – stowarzyszenie kultury fizycznej wpisane do rejestru KRS – w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 ppkt a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 309 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 14.10.2009 r. (data wpływu 19.10.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny przekazanej na rzecz klubu sportowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny przekazanej na rzecz klubu sportowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zamierza przekazać darowiznę na rzecz Gminnego Ludowego Klubu z siedzibą w R na cele upowszechniania kultury fizycznej i sportu. Przekazaną darowiznę Wnioskodawczyni zamierza odliczyć od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 ppkt a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Gminny Ludowy Klub prowadzi działalność na zasadzie stowarzyszenia osób fizycznych w oparciu o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego – Rejestru Stowarzyszeń pod numerem xxxxx jako stowarzyszenie kultury fizycznej. Klub posiada też statut, gdzie w rozdziale 2 w § 8 i 9 opisane są cele i środki działania stowarzyszenia. Celem działania klubu jest:

  • rozwój różnych form i dyscyplin sportu oraz stałe podnoszenie jego poziomu,
  • organizacja masowych imprez rekreacyjnych oraz turystycznych,
  • dbanie o rozwój bazy sportowej i turystycznej,
  • czynny udział w życiu kulturalnym, gospodarczym i społecznym oraz podnoszenie poziomu kulturalnego i sportowego członków.

Klub realizuje te cele m.in. poprzez:

  • organizację sekcji i szkoleń sportowych, w tym otaczania opieką zawodników i stwarzanie dogodnych warunków do rozwoju różnych dyscyplin sportu,
  • organizację zawodów i imprez sportowych,
  • propagowanie rozwoju kultury fizycznej i turystyki,
  • współdziałanie w rozwoju różnych dyscyplin sportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia od dochodu kwoty darowizny przekazanej na cele rozwoju sportu Gminnemu Ludowemu Klubowi prowadzącemu działalność – jako osoba prawna – stowarzyszenie kultury fizycznej wpisane do rejestru KRS – w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 ppkt a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni,

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ppkt a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik ma prawo odliczyć od dochodu darowizny przekazane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy (…), prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizujących te cele.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy o działalności pożytku publicznego sfera zadań publicznych (…) obejmuje zadania w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu, a zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy, organizacjami pozarządowymi są, nie będące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych (art. 4 ustawy o finansach publicznych) i nie działające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia z zastrzeżeniem podmiotów z ust. 4 ustawy.

Gminny Ludowy Klub Sportowy jest organizacją pozarządową i nie jest jednostką sektora finansów publicznych. Podmiot ten prowadzi działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych realizując cele upowszechniania kultury fizycznej i sportu. W związku z tym Wnioskodawczyni ma prawo darowizny przekazane „R” na cele sportowe odliczyć od dochodu na zasadzie art. 26 ust. 1 pkt 9 ppkt a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że stanowisko podmiotu odnośnie interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

  1. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,
  2. kultu religijnego,
  3. krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. Nr 106, poz. 681, z 1998 r. Nr 117, poz. 756, z 2001 r. Nr 126, poz. 1382 oraz z 2003 r. Nr 223, poz. 2215), w wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew określonego przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy.
  • w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji darowizny, wobec czego należy odnieść się do przepisów Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1864 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Natomiast z powyżej przytoczonego przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

  1. musi być przekazane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  2. obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 ze zm.) sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie, obejmuje zadania w zakresie upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.

Kolejnym niezbędnym warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczenia od dochodu przekazanej darowizny są wymogi co do statusu beneficjenta, a mianowicie organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjami pozarządowymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne i jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Natomiast z art. 3 ust. 3 ustawy wynika, iż działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

  • osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
  • stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Zatem zakres ulgi przewidzianej w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanej z darowiznami na rzecz określonych w tym przepisie organizacji nie uzależnia odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza przekazać darowiznę na rzecz Klubu Sportowego na cele upowszechniania kultury fizycznej i sportu, a więc można uznać, iż pierwszy warunek został spełniony.

Analizując natomiast drugi warunek należy odnieść się do ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 ze zm.). Zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 tej ustawy, klub sportowy jest podstawową jednostką organizacyjną realizującą cele i zadania w zakresie kultury fizycznej. Klub sportowy może działać jako osoba prawna utworzona na podstawie odrębnych przepisów albo jako osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 i Nr 180, poz. 1280). Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, szczególnym rodzajem klubu sportowego jest uczniowski klub sportowy, który działa na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 oraz z 2007 r. Nr 112, poz. 766), z wyłączeniem przepisów dotyczących rejestracji.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) sektor finansów publicznych tworzą gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej „jednostkami samorządu terytorialnego” oraz ich związki.

A zatem klub sportowy nie został wymieniony w powyższym przepisie jako jednostka sektora finansów publicznych. Dodatkowo we wniosku wskazano, iż Klub Sportowy prowadzi działalność na zasadzie stowarzyszenia osób fizycznych w oparciu o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego – Rejestru Stowarzyszeń jako stowarzyszenie kultury fizycznej. Klub ten posiada również statut, gdzie w rozdziale 2 w § 8 i 9 opisane są cele i środki działania stowarzyszenia.

Tym samym wskazany przez Wnioskodawczynię Klub Sportowy działający jako stowarzyszenie kultury fizycznej mieści się w kategorii określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych organizacji, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Podkreślenia wymaga także fakt, iż w myśl art. 26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają dochody poniesione na rzecz:

  1. osób fizycznych,
  2. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub handlu tymi wyrobami.

Ponadto stosownie do art. 26 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie. Jednakże w przypadku odliczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 9, odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna – dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, przy czym w przypadku dawców krwi w dokumencie tym nie uwzględnia się wartości krwi, za którą dawca otrzymał ekwiwalent pieniężny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Należy zauważyć, iż użyte przez ustawodawcę pojęcie „dowód wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego” jest pojęciem szerokim i obejmuje swym zakresem różne formy wpłat na rachunek bankowy. Dlatego też, wszelkie dowody wpłat na rachunek bankowy obdarowanego, z których oprócz numeru tego rachunku, jednoznacznie wynika: nazwisko darczyńcy, kwota darowizny, jak również na jaki cel ją przekazano, będą stanowiły dowód, o którym mowa w powołanym przepisie.

Reasumując, należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia od dochodu kwoty darowizny przekazanej na cele rozwoju sportu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że zostanie ona odpowiednio udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek obdarowanego.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie – Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj