Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-668/09-3/AK
Data
2010.01.22
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
diety
pracownik
stosunek pracy
strefy
Istota interpretacji
zwolnienie z opodatkowania diet wypłacanych członkom Związku nie pozostającym ze Związkiem w stosunku pracy
Wniosek ORD-IN
304 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 27.10.2009 r. (data wpływu 30.10.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania diet wypłacanych członkom Związku nie pozostającym ze Związkiem w stosunku pracy - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30.10.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania diet wypłacanych członkom Związku nie pozostającym ze Związkiem w stosunku pracy.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Członkowie związku (nie pozostający w stosunku pracy ze Związkiem), z tytułu pełnionych funkcji poza miejscem zamieszkania, otrzymują dietę, nieopodatkowaną, na takich samych zasadach i w takiej samej wysokości jak pracownicy zatrudnieni w jednostkach sfery budżetowej oraz pracownicy samorządowi. Ponadto Ogólnopolski Związek , w drodze uchwały Zarządu Krajowego z dnia 29 czerwca 2005 r., wprowadził zryczałtowany zwrot kosztów i dodatkowych wydatków związanych z pełnieniem przez członków organów Związku; Zarządu Krajowego, Prezydium Zarządu Krajowego oraz Krajowej Komisji obowiązków związkowych, tj. ich udziałem w posiedzeniach tych organów. Zwrot ten, zwany ryczałtem, w kwocie 50 zł za udział w każdym posiedzeniu, ma na celu rzeczywiste zrekompensowanie członkom organów poniesionych przez nich kosztów, związanych z uczestnictwem w posiedzeniach organów Związku w zakresie kosztów transportu oraz podwyższonych kosztów utrzymania członków organów w trakcie ich pobytu w miejscu posiedzeń organów - najczęściej w W oraz ewentualnych utraconych zarobków). Kwoty diet ustawowych niestety nie są w tym zakresie wystarczające. Uczestnictwo w posiedzeniach wynika z pełnienia przez nich społecznych funkcji z wyboru w organach związku. W ramach swych czynności podejmują oni działania w obronie szeroko rozumianych interesów i praw pracowników, ze szczególnym uwzględnianiem grupy pielęgniarek i położnych oraz członków związku. Uczestnictwo w pracach związku ma charakter działalności społecznej, niejednokrotnie publicznej. W tym zakresie m.in. kierują działalnością organizacji związkowej, która niewątpliwie ma charakter szczególnej organizacji społecznej. Uczestniczą także w procesie prawodawczym, opiniując projekty aktów normatywnych, uczestniczą w przygotowaniu i pracach komisja sejmowych. Działalność ta jest podejmowana w interesie szeroko rozumianej grupy pracowników, ma na celu ochronę ich interesów oraz obejmuje także udział w trójstronnym dialogu partnerów społecznych. Nie jest to działalność partykularna, mająca na celu interesy jednostkowe. Z powyższych powodów, zdaniem Zarządu Krajowego OZ, działalność ta niewątpliwie ma charakter działalności społecznej. W związku z tym kwota dodatkowego ryczałtu, mające charakter diety uzupełniającej, powinna być zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach limitu wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy diety wypłacane członkom związku nie pozostającym ze Związkiem w stosunku pracy, wypłacane na takich samych zasadach i w takiej samej wysokości jak pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej oraz pracownikom samorządowym są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof ...
- Czy dodatkowa dieta, zwana ryczałtem, jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach limitu wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 17 updof ...
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1. Odpowiedź na pytanie Nr 2 została rozpatrzona w interpretacji Nr IPPB2/415-668/09-4/AK z dnia 22.01.2010 r.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Kwoty diet wypłacanych na zasadach analogicznych jak pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej oraz pracownikom samorządowym są, zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu. Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i należności za czas:
- podróży służbowej pracownika,
- podróży osoby nie będącej pracownikiem
do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.
Należy jednak zaznaczyć, iż zwolnienie dla osób niebędących pracownikami, a do takich należy zakwalifikować osoby, z którymi zawarto umowę o dzieło lub zlecenia, stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:
- w celu osiągnięcia przychodów lub
- w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie odrębnych ustaw, lub
- przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
- przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.
W odniesieniu do tej kategorii podatników, tj. osób niebędących pracownikami, pojęcie „podróż” nie jest tożsame z pojęciem „podróż służbowa”, które stosowane jest w odniesieniu do pracowników. W przypadku tych osób podróż, w związku z którą otrzymują diety i inne należności, nie musi wiązać się z wykonywaniem zadania poza miejscowością, w której znajduje się siedziba podmiotu wypłacającego te świadczenia. Zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalenia należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zmianami) z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztów:
- dojazdów środkami komunikacji miejscowej;
- innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.
Należy również zwrócić uwagę, że ze zwolnienia korzystają jedynie należności do wysokości określonej w powołanym rozporządzeniu. Stosownie do brzmienia § 4 ust. 1 rozporządzenia dieta jest przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży przy czym nie przysługuje ona, jeżeli pracownikowi zapewniono bezpłatne całodzienne wyżywienie (ust. 3 pkt 2). Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż członkowie związku (nie pozostający w stosunku pracy ze Związkiem), z tytułu pełnionych funkcji poza miejscem zamieszkania, otrzymują dietę, nieopodatkowaną, na takich samych zasadach i w takiej samej wysokości jak pracownicy zatrudnieni w jednostkach sfery budżetowej oraz pracownicy samorządowi.
W związku z powyższym mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz uregulowania prawne w tym zakresie należy, iż wypłacane członkom związku diety w granicach określonego limitu korzystać będą ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
|