Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1685/09/JP
z 23 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1685/09/JP
Data
2010.02.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
opodatkowanie otrzymanej dotacji



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009r. (data wpływu 28 grudnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w październiku 2009r. otrzymał od Urzędu Marszałkowskiego Województwa przelewem na rachunek bankowy środki pieniężne na realizację projektu pn. „...”.

Projekt ten ma na celu organizację szkoleń służących promocji ekonomii społecznej. W ramach szkoleń odbywać się będą seminaria, warsztaty, wykłady, a wszystko to razem ma służyć powstaniu Centrum .

Otrzymane środki przeznaczone będą na 100% dopłatę do szkoleń, oraz na materiały reklamowe w postaci plakatów, filmików emitowanych przez telewizję mających na celu rekrutację uczestników do korzystania z tych szkoleń.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca do udokumentowania otrzymanej dotacji na realizację opisywanego projektu wystawił fakturę wewnętrzną VAT.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym mowa, iż obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT zwiększa się o dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszona o kwotę należnego podatku, otrzymana przez Stowarzyszenie dotacja została zaliczona do obrotów uzyskanych ze sprzedaży i opodatkowana podatkiem VAT. Do otrzymanej dotacji Wnioskodawca zastosował zwolnioną stawkę VAT, taką samą jaką wykorzystał przy opodatkowaniu dotowanej działalności. Otrzymane środki pieniężne przeznaczone są na realizację projektu, który ze względu na swoją tematykę został zaliczony do działalności edukacyjno-oświatowej, która zgodnie z załącznikiem nr 4 ustawy o VAT jest zwolniona od podatku VAT. Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana w październiku 2009r. dotacja przeznaczona na realizację projektu, który opisano w stanie faktycznym powinna zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowić obrót i podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też należy powyższą dotację traktować podmiotowo i w związku z tym w świetle ustawy o VAT, nie podlega ona opodatkowaniu tym podatkiem...

Zdaniem Wnioskodawcy, z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że do obrotów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, zalicza się dotacji mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika. Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana dotacja stanowi obrót w rozumieniu ustawy o VAT, oraz powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ ma wpływ na cenę. W związku z powyższym zostanie spełniona praktyczna przesłanka determinująca potraktowanie dotacji jako wpływającej na obniżenie ceny dla zewnętrznego odbiorcy, co skutkuje włączeniem tego do obrotów w zakresie ustawy o VAT, gdyż tylko dotacje dotyczące pokrycia części ceny sfinansowanej przez sprzedawcę i powodujące w rezultacie obniżenie tej ceny w stosunku do osób trzecich stanowią przedmiot opodatkowania, dlatego zaliczenie otrzymanej dotacji do obrotów ze sprzedaży było prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymał od Urzędu Marszałkowskiego Województwa przelewem na rachunek bankowy środki pieniężne na realizację projektu pn. „...”.

Projekt ten ma na celu organizację szkoleń służących promocji ekonomii społecznej. W ramach szkoleń odbywać się będą seminaria, warsztaty, wykłady, a wszystko to razem ma służyć powstaniu .

Otrzymane środki przeznaczone będą na 100% dopłatę do szkoleń, oraz na materiały reklamowe w postaci plakatów, filmików emitowanych przez telewizję mających na celu rekrutację uczestników do korzystania z tych szkoleń.

Do otrzymanej dotacji Wnioskodawca zastosował zwolnioną stawkę VAT, taką samą jaką wykorzystał przy opodatkowaniu dotowanej działalności. Otrzymane środki pieniężne przeznaczone są na realizację projektu, który ze względu na swoją tematykę został zaliczony do działalności edukacyjno-oświatowej, która zgodnie z załącznikiem nr 4 ustawy o VAT jest zwolniona od podatku VAT. Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca otrzymana dotacja jest przeznaczona na pokrycie realizacji projektu, nie stanowi zatem dopłaty do ceny świadczonych usług, bowiem otrzymane środki przeznaczone będą na 100% dopłatę do szkoleń, co oznacza, iż uczestnicy nie będą dokonywali żadnych wpłat na rzecz Wnioskodawcy. W wyniku realizacji projektu nie wystąpi więc obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT (odpłatne świadczenie usług), zatem przedmiotowa dotacja nie zwiększy podstawy opodatkowania.

Pozyskana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Tym samym dotacja czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Podsumowując dotacja otrzymana celem pokrycia kosztów poniesionych w związku z realizacją ww. projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj