Interpretacja Ministra Finansów
DD2/033/138/DZU/KZU/08/PK-480
z 14 grudnia 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD2/033/138/DZU/KZU/08/PK-480
Data
2009.12.14
Autor
Minister Finansów
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
amortyzacja jednorazowa
działalność gospodarcza
odpisy amortyzacyjne
pomoc de minimis
pomoc publiczna
przyczepa
samochód ciężarowy
Istota interpretacji
Możliwości dokonania jednorazowej amortyzacji środków trwałych w postaci zakupionych dwóch samochodów ciężarowych, przyczepy ciężarowej B, wentylatora transportowego wraz z osprzętem
Wniosek ORD-IN 343 kB
W 2007 r. dochody uzyskane z tej działalności opodatkowane były na zasadach ogólnych przy zastosowaniu 19% stawki podatku.
1) 28 marca 2007 r. samochód ciężarowy Mercedes Benz 817L za kwotę netto 15 000,00 zł. Samochód ten został oddany do użytkowania i wprowadzony do ewidencji środków trwałych w dniu 29 marca 2007 r., z wartością początkową 15 000,00 zł, 2) 31 maja 2007 r. przyczepę ciężarową Tramp Trail 3504 Al za kwotę netto 19 000,00 zł. Przyczepa ta została oddana do użytkowania i wprowadzona do ewidencji środków trwałych w dniu 25 czerwca 2007 r. z wartością początkową 19 000,00 zł, 3) 11 czerwca 2007 r. samochód ciężarowy pod zabudowę IVECO CARGO 8015 za kwotę netto 3 000,00 zł. Samochód ten, po naprawie i dostosowaniu dla potrzeb prowadzonej działalności (naprawy blacharskie i zabudowa) został oddany do użytku i wprowadzony do ewidencji środków trwałych w dniu 25 czerwca 2007 r. z wartością początkową 22 200,00 zł, 4) 31 lipca 2007 r. wentylator transportowy wraz z osprzętem za kwotę 7 800,00 zł. Tego samego dnia wentylator został oddany do użytkowania i wprowadzony do ewidencji środków trwałych.
Pomoc ta, stosownie do zapisu § 5 umów z Powiatowym Urzędem Pracy w W. stanowiła pomoc publiczną na tworzenie nowych miejsc pracy określoną w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 2204/2002 z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa w zakresie zatrudnienia (Dz. Urz. WE L 337 z 13.12.2002). W kwietniu 2007 roku Wnioskodawca zawarł z Powiatowym Urzędem Pracy w W. umowę w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych, na mocy której otrzymywać będzie zwrot części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne zatrudnionego pracownika. Pomoc ta jest pomocą publiczną przeznaczoną na rekrutację pracownika znajdującego się w szczególnie niekorzystnej sytuacji, o której mowa w art. 5 rozporządzenia Komisji (WE) Nr 2204/2002 z dnia 12 grudnia 2002 r. W okresie ostatnich trzech lat Wnioskodawca nie uzyskał żadnej pomocy publicznej poza wyżej wskazaną. Pismem z dnia 28.12.2007 r. Wnioskodawca doprecyzował swój wniosek podając, iż zarówno wentylator transportowy wraz z osprzętem, klasyfikowany wg KŚT pod symbolem 445, jak i przyczepa ciężarowa Tramp Trawl 3504 Al klasyfikowana wg stawki KŚT pod symbolem 748 stanowią odrębne środki trwałe.
Zdaniem Wnioskodawcy nie stoi temu na przeszkodzie prowadzenie działalności w zakresie transportu drogowego towarów.
Stwierdzono, że zgodnie z art. 22k ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pomoc, o której mowa w ust. 7 ustawy stanowi pomoc udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis tj. rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 06.379.5 z dnia 28 grudnia 2006 r.). Art. 1 ust. 1 lit. g ww. rozporządzenia stanowi, że rozporządzenie stosuje się do pomocy przyznawanej podmiotom gospodarczym we wszystkich sektorach, z wyjątkiem pomocy na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego przyznawanej podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność zarobkową w zakresie transportu towarowego. Tym samym uznano, że „Jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podatnik nie ma prawa do korzystania z pomocy publicznej, to także nie może korzystać z pomocy publicznej w postaci jednorazowej amortyzacji” oraz „Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy uznać, iż nie może Pan skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w części dotyczącej zakupionych samochodów ciężarowych: Mercedes Benz 817L i Tramp Trail 3504Al oraz przyczepy ciężarowej: Tramp Trawl 3504 L.” Jednocześnie organ upoważniony stwierdził, że w świetle obowiązujących przepisów podatkowych Wnioskodawca może skorzystać z jednorazowej amortyzacji wskazanego we wniosku wentylatora transportowego wraz z osprzętem (KŚT).
Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a – 22o, z uwzględnieniem art. 23.
Stosownie do art. 5a pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych małym podatnikiem jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 800.000 euro. Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł. Powołane wyżej przepisy wykluczają możliwość dokonywania jednorazowo odpisów amortyzacyjnych, w stosunku do niektórych środków trwałych (np. samochodów osobowych) oraz niektórych podatników (np. nie spełniających kryteriów małego podatnika, a także rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej w warunkach określonych w art. 22k ust. 11 ustawy). Przepisy nie wykluczają możliwości stosowania jednorazowej amortyzacji w stosunku do innych pojazdów transportu drogowego, w tym samochodów ciężarowych oraz przyczep ciężarowych, przez podatników prowadzących działalność w zakresie drogowego transportu towarowego. Amortyzacja dokonana na zasadach określonych w art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc de minimis udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w obowiązujących aktach prawa wspólnotowego (art. 22k ust. 10 ustawy). Powyższe oznacza, iż jednorazowy odpis amortyzacyjny nie ma zastosowania w przypadku gdy w świetle przepisów dotyczących pomocy publicznej, nie jest dopuszczalne udzielenie podatnikowi pomocy de minimis. Zasady pomocy de minimis uregulowane zostały rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 06.379.5 z dnia 28 grudnia 2006 r.). Przepisów tych (zgodnie z art. 1 ust. 1 lit g rozporządzenia) nie stosuje się między innymi do pomocy na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego przyznawanej podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarowego. Zauważyć należy, że odpisy amortyzacyjne stanowią pieniężny wyraz stopniowego zużywania się trwałych składników majątku wykorzystywanego w działalności gospodarczej i są elementem kosztów uzyskania przychodów. Prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych oraz wyboru sposobu (metody) amortyzacji przysługuje podatnikowi niezależnie od formy nabycia środka trwałego. Jednorazowy odpis amortyzacyjny jakkolwiek stanowi pomoc publiczną, to nie stanowi pomocy na nabycie środka trwałego. Zatem podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie drogowego transportu towarowego mają możliwość korzystania z jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od nabytych dla potrzeb tej działalności pojazdów transportu towarowego. W świetle powyższego stanu faktycznego i prawnego stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie stwierdzające, że „… nie może Pan skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w części dotyczącej zakupionych samochodów ciężarowych: Mercedes Benz 817L i Tramp Trail 3504 Al. oraz przyczepy ciężarowej: Tramp Trawl 3504L ” jest nieprawidłowe. W związku z powyższym należało w tym zakresie, z urzędu, zmienić wydaną przez organ upoważniony interpretację indywidualną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.