Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1196/09-2/JK
z 10 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1196/09-2/JK
Data
2010.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
wyroby energetyczne


Istota interpretacji
Czy Spółka nie będąc składem podatkowym, zarejestrowanym, niezarejestrowanym handlowcem, podmiotem pośredniczącym może obracać wyrobami o kodach CN 2710 19 29; 2710 11 21, 2710 11 90 zarówno w kraju, jak i na terenie UE?



Wniosek ORD-IN 425 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15.12.2009 r. (data wpływu 16.12.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami o kodach CN 2710 19 29, CN 2710 11 21, CN 2710 11 90 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.12.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami o kodach CN 2710 19 29, CN 2710 11 21, CN 2710 11 90.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka, nie jest podmiotem zarejestrowanym, nie jest podmiotem pośredniczącym, zarejestrowanym, niezarejestrowanym handlowcem, ani nie prowadzi składu podatkowego. Spółka zamierza nabywać produkty od krajowego producenta o kodzie CN 2710 19 29, CN 2710 11 21, CN 2710 11 90. Produkty bez przerobu będą odsprzedawane do odbiorców krajowych, jak i do państw członkowskich UE. Ww. wyroby nie będą ani przez Spółkę, ani przez odbiorców zużywane do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka nie będąc składem podatkowym, zarejestrowanym, niezarejestrowanym handlowcem, podmiotem pośredniczącym może obracać wyrobami o kodach CN 2710 19 29; 2710 11 21, 2710 11 90 zarówno w kraju, jak i na terenie UE...
  2. Czy Spółka musi złożyć zgłoszenie rejestracyjne zgodnie z art. 16 ustawy o podatku akcyzowym...
  3. Czy Spółka jest obowiązana, zgodnie z art. 16 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym, do wystąpienia o ustalenie dopuszczalnych norm zużycia...
  4. Jaka stawka podatku obowiązuje na ww. wyroby w sytuacji, gdy będą one przeznaczone do dalszej odsprzedaży, a tym samym na cele inne niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych...
  5. Czy sprzedając ww. produkty należy pobierać od odbiorców Spółki oświadczenie o sposobie zużycia tych wyrobów...
  6. Czy odbiorcy Spółki muszą spełniać jakieś wymogi określone przepisami o podatku akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będąc podmiotami wymienionymi w pytaniu może obracać wyrobami o kodzie CN 2710 19 29, CN 2710 11 21, CN 2710 11 90. Ponieważ Spółka nie będzie producentem tych wyrobów, ani nie będzie nimi obracała w procedurze zawieszonego poboru akcyzy, to nie wypełnia wymogów określonych w art. 2 pkt 10 Ustawy. Nie będzie również nabywać wyrobów wewnątrzwspólnotowo, ani nie będzie pośredniczyć w obrocie wyrobami akcyzowymi objętymi zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie stąd nie wypełnia wymogów określonych w art. 2 pkt 13,14 i 23 ustawy akcyzowej.

Spółka nie składa zgłoszenia rejestracyjnego, gdyż ma do niej zastosowanie wyłączenie określone w przepisie art. 16 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka nie występuje o ustalenie norm zużycia, gdyż nie zużywa wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką podatku akcyzowego do produkcji innych wyrobów, stąd nie wypełnia art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Ze względu na przeznaczenie wyroby o kodzie CN 2710 19 29, 2710 11 21, 2710 11 90 objęte są zerową stawką podatku akcyzowego.

Art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym poza przeznaczeniem do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki i domieszki do paliw silnikowych nie nakłada żadnych dodatkowych wymogów, które muszą zostać spełnione aby wyroby te były objęte zerową stawką podatku akcyzowego. W niniejszym stanie faktycznym nie mamy do czynienie z procedurą zwolnienia ze względu na przeznaczenie, więc nie ma obowiązku pobierać od odbiorców żadnych oświadczeń, oraz odbiorcy nie muszą spełniać żadnych dodatkowych wymogów określonych przepisami o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 z 2009 r., poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Z kolei w myśl art. 2 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym „wykaz wyrobów akcyzowych” wymieniono w pozycji 27, określone kodem CN 2710, oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Wobec powyższego produkty o kodach CN: 2710 19 29, 2710 11 21, 2710 11 90 które Wnioskodawca zamierza nabywać od krajowego producenta – są wyrobami akcyzowymi.

Ponadto zauważyć należy, iż w świetle uregulowań art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy są to wyroby energetyczne, ponieważ zgodnie z dyspozycją w/w przepisu do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Z uregulowań zawartych w art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zauważyć przy tym należy, iż w świetle art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Wnioskodawca wskazuje, iż nie jest podmiotem pośredniczącym, zarejestrowanym handlowcem, niezarejestrowanym handlowcem, jak również nie prowadzi składu podatkowego. Spółka zamierza nabywać produkty od krajowego producenta o kodach CN 2710 19 29, CN 2710 11 21, CN 2710 11 90, które bez przerobu będzie odsprzedawać do odbiorców krajowych, jak i do państw członkowskich UE. Ww. wyroby nie będą ani przez Spółkę, ani przez odbiorców zużywane do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Zatem okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę wskazują na to, że od przedmiotowych wyrobów akcyzowych akcyza zostanie zadeklarowana w należnej wysokości z chwilą dopuszczenia ich do konsumpcji przez krajowego producenta, od którego Spółka wyroby zamierza nabywać.

Stąd też, w przedmiotowym przypadku, dalsza dystrybucja bez przerobu określonych we wniosku wyrobów akcyzowych przez Spółkę ze wskazanym przeznaczeniem (do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych), zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy, nie będzie już podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Sama transakcja odsprzedaży przez Wnioskodawcę wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zadeklarowana w należnej wysokości nie będzie skutkowała żadnymi konsekwencjami na gruncie podatku akcyzowego u Zainteresowanego.

Wobec powyższego, ponieważ odsprzedaż przedmiotowych wyrobów akcyzowych w wskazanych we wniosku okolicznościach nie podlega regulacjom ustawy o podatku akcyzowym zadane pytania stały się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj