Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-464/09/EA
z 23 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-464/09/EA
Data
2009.07.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi edukacyjne
zwolnienia podatkowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do pisania opracowań naukowych, dzieł literackich przez Wnioskodawcę osobiście lub przez osoby trzecie na zlecenie Wnioskodawcy.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2009r. (data wpływu 12 maja 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2009r. (data wpływu 13 lipca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do pisania opracowań naukowych, dzieł literackich przez Wnioskodawcę osobiście lub przez osoby trzecie na zlecenie Wnioskodawcy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do pisania opracowań naukowych, dzieł literackich przez Wnioskodawcę osobiście lub przez osoby trzecie na zlecenie Wnioskodawcy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lipca 2009r. (data wpływu 13 lipca 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 lipca 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem przyszłej działalności Wnioskodawcy będzie pisanie opracowań naukowych, dzieł literackich na zamówienie głównie osób fizycznych. Dzieła literackie będą pisane przez Wnioskodawcę osobiście jak i pod nadzorem Wnioskodawcy przez osoby trzecie, z którymi będą podpisane umowy o dzieło autorskie. Prace literackie będą miały charakter naukowy i będą dotyczyć wielu dziedzin nauki np. filozofia, ekonomia, bankowość itd.

Działalność Wnioskodawcy będzie składała się z następujących elementów:

  1. Poszukiwanie klienta
  2. Sprawdzenie możliwości realizacji zlecenia czy to osobiście czy pod nadzorem Wnioskodawcy przez osoby trzecie na umowę o dzieło autorskie,
  3. Napisanie dzieła literackiego,
  4. Przeniesienie praw autorskich na zleceniodawcę (sprzedaż za umówioną cenę)
  5. .

W kompetencji Wnioskodawcy będzie:

  • pozyskanie klienta,
  • rozliczenie finansowe z klientem,
  • osobiste napisanie dzieła literackiego bądź merytoryczny nadzór nad powstaniem dzieła pisanego przez osoby trzecie,
  • przygotowanie i podpisanie umów o dzieło autorskie w przypadku realizacji zlecenia przez osoby trzecie,
  • sprawdzenie merytoryczne, techniczne i przerobienie działa literackiego w produkt finalny zgodnie z wymaganiami klienta i ogólnie przyjętymi standardami jakościowymi,
  • przekazanie działa literackiego klientowi,
  • rozliczenie finansowe ze współpracownikiem piszącym dzieło literackie.


Przedmiotem działalności gospodarczej, którą Wnioskodawca zamierza niebawem podjąć będzie pomoc uczniom, studentom, licencjatom, absolwentom szkół wyższych przy wyborze zakresu tematycznego pracy pisemnej, skomponowaniu zarysu pracy, dobranie odpowiedniej bibliografii, kompletowaniu materiałów naukowych i ich interpretacji.

Produktem finalnym będzie stworzenie opracowania (w formie pisemnej) naukowego, dzieła literackiego, które może posłużyć jako materiał wyjściowy do własnych dalszych przemyśleń oraz stworzenia własnej pracy. Materiały te będą pomocne przy pisaniu pracy typu: praca magisterska, praca licencjacka, praca zaliczeniowa, praca dyplomowa czy inna. Prace będą pisane przez Wnioskodawcę osobiście lub pod nadzorem Wnioskodawcy przez osoby trzecie na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych. We wpisie do działalności gospodarczej zostanie określony rodzaj działalności zgodnie z PKWiU 80.42.20 „…”.

W związku z powyższym zadano następujące (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 lipca 2009r. - data wpływu 13 lipca 2009r.):

Czy działalność, którą Wnioskodawca zamierza podjąć jest zwolniona od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (własne stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 lipca 2009r. - data wpływu 13 lipca 2009r.), usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80) są zwolnione od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1ustawy o VAT i wymienione są w pozycji 7 załącznika nr 4 do tej ustawy. Cytowany przepis umożliwia każdemu podmiotowi korzystanie ze zwolnienia od podatku VAT, jeżeli świadczy usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w dziale 80 PKWiU i jest to wpisane w jego przedmiocie działalności.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez Wnioskodawcę w przyszłości usługi w powołanym wyżej zakresie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i wymienione są w pozycji 7 załącznika nr 4 do tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie do odpowiedniego symbolu PKWiU wykonywanych usług.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż przedmiotem przyszłej działalności Wnioskodawcy będzie pisanie opracowań naukowych, dzieł literackich na zamówienie głównie osób fizycznych. Dzieła literackie będą pisane przez Wnioskodawcę osobiście jak i pod nadzorem Wnioskodawcy przez osoby trzecie, z którymi będą podpisane umowy o dzieło autorskie. Prace literackie będą miały charakter naukowy i będą dotyczyć wielu dziedzin nauki np. filozofia, ekonomia, bankowość itd.

Działalność Wnioskodawcy będzie składała się z następujących elementów:

  1. Poszukiwanie klienta
  2. Sprawdzenie możliwości realizacji zlecenia czy to osobiście czy pod nadzorem Wnioskodawcy przez osoby trzecie na umowę o dzieło autorskie,
  3. Napisanie dzieła literackiego,
  4. Przeniesienie praw autorskich na zleceniodawcę (sprzedaż za umówioną cenę).


W kompetencji Wnioskodawcy będzie:

  • pozyskanie klienta,
  • rozliczenie finansowe z klientem,
  • osobiste napisanie dzieła literackiego bądź merytoryczny nadzór nad powstaniem dzieła pisanego przez osoby trzecie,
  • przygotowanie i podpisanie umów o dzieło autorskie w przypadku realizacji zlecenia przez osoby trzecie,
  • sprawdzenie merytoryczne, techniczne i przerobienie działa literackiego w produkt finalny zgodnie z wymaganiami klienta i ogólnie przyjętymi standardami jakościowymi,
  • przekazanie działa literackiego klientowi,
  • rozliczenie finansowe ze współpracownikiem piszącym dzieło literackie.


Przedmiotem działalności gospodarczej, którą Wnioskodawca zamierza niebawem podjąć będzie pomoc uczniom, studentom, licencjatom, absolwentom szkół wyższych przy wyborze zakresu tematycznego pracy pisemnej, skomponowaniu zarysu pracy, dobranie odpowiedniej bibliografii, kompletowaniu materiałów naukowych i ich interpretacji.

Produktem finalnym będzie stworzenie opracowania (w formie pisemnej) naukowego, dzieła literackiego, które może posłużyć jako materiał wyjściowy do własnych dalszych przemyśleń oraz stworzenia własnej pracy. Materiały te będą pomocne przy pisaniu pracy typu: praca magisterska, praca licencjacka, praca zaliczeniowa, praca dyplomowa czy inna. Prace będą pisane przez Wnioskodawcę osobiście lub pod nadzorem Wnioskodawcy przez osoby trzecie na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych. We wpisie do działalności gospodarczej zostanie określony rodzaj działalności zgodnie z PKWiU 80.42.20 „…”.

Stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Obok stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 Usługi w zakresie edukacji. Użycie przez ustawodawcę „ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Dla świadczonych przez siebie towarów czy też usług, mających być przedmiotem interpretacji indywidualnej Wnioskodawca wskazał symbol PKWiU 80.42.20, który obejmuje Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. z 1997r. Nr 42, poz. 264 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2009r.

W myśl § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do dnia 31 grudnia 2009r. do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przedstawioną przez Wnioskodawcę klasyfikację PKWiU zgodną z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r.

Zatem należy stwierdzić, iż jeśli czynności wskazane przez Wnioskodawcę są sklasyfikowane do PKWiU 80.42.20 obowiązującego dla celów podatku VAT, to korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy).

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług świadczonych przez Wnioskodawcę czy też dostarczanych przez Wnioskodawcę towarów.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku.

Forma prowadzonej działalności oraz jej podstawy prawne nie mieszczą się w ramach ustalonych przez ustawodawcę dla interpretacji indywidualnych. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Tym samym przy założeniu, że dokonywane przez Wnioskodawcę czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80.42.20, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj